مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد
چکیده
بارداری دورانی بسیار با اهمیت است که گاهی با عوارض مختلفی همچون اضطراب دوران بارداری همراه می شود. بنابراین شناسایی به موقع و زودهنگام این اضطراب می تواند نقش مهمی در سلامت زنان باردار داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری در زنان باردار پنج تا هشت ماهه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه ...
بیشتر
بارداری دورانی بسیار با اهمیت است که گاهی با عوارض مختلفی همچون اضطراب دوران بارداری همراه می شود. بنابراین شناسایی به موقع و زودهنگام این اضطراب می تواند نقش مهمی در سلامت زنان باردار داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری در زنان باردار پنج تا هشت ماهه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل زنان باردار 5 تا 8 ماهه استان مازندران در سال 1401 بودند که با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، به تعداد 200 نفر انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای خلاقیت هیجانی(ECI) و پرسشنامه اضطراب بارداری(PRAQ) بر روی آنان اجرا شد دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 24 و روش آماری همبستگی، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آماری به دست آمده نشان داد که بین خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری رابطه معکوس وجود دارد (322/0-r=، 01/0>P). بنابراین می توان نتیجه گرفت که تقویت خلاقیت هیجانی در دوران بارداری میتواند در کاهش اضطراب بارداری نقش داشته باشد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
سیده زهرا سیدین
چکیده
مطالعات نشان داده است که روانرنجورخویی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای روانی منفی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش روانرنجورخویی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی تهران در سال 1400 بودند ...
بیشتر
مطالعات نشان داده است که روانرنجورخویی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای روانی منفی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش روانرنجورخویی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی تهران در سال 1400 بودند که 22 نفر از آنان که در زیرمقیاس روانرنجورخویی نمره بالایی کسب کرده بودند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه خرده مقیاس روانرنجورخویی پرسشنامه پنج عاملی نئو-3 (NEO-FFI-3) را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه هفتگی تحت طرحواره درمانی قرار گرفتند اما در این مدت هیچ مداخله ای بر روی گروه آزمایش انجام نشد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-18 انجام شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که طرحوارهدرمانی توانسته است میزان روانرنجورخویی را در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری کاهش دهد (001/0>p). با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که طرحواره درمانی در کاهش روان رنجورخویی موثر بوده و مراکز درمانی می توانند از آن در این زمینه استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی خانواده
فاطمه ربیعی
چکیده
والدین واکنش های متفاوتی را به هنگام تولد فرزند نشان میدهند به ویژه وقتی که فرزند متولد شده دارای مشکل یا ناتوانی خاصی مثل اختلالات طیف اوتیسم باشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی در مقابله با استرس بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون ...
بیشتر
والدین واکنش های متفاوتی را به هنگام تولد فرزند نشان میدهند به ویژه وقتی که فرزند متولد شده دارای مشکل یا ناتوانی خاصی مثل اختلالات طیف اوتیسم باشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی در مقابله با استرس بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم بود که در سال 1400 به مرکز نگهداری موقت کودکان طیف اتیسم در شهر رشت مراجعه کرده بودند. ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 40 نفر از مادران کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس هر دو گروه پرسشنامه کیفیت زندگی(WHOQOL-BREF) را پاسخ دادند و در نهایت گروه آزمایش به مدت 6 جلسه، هر هفته 2 ساعت، آموزش ایمنسازی در مقابله با استرس را به صورت گروهی، دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، مجددا پرسشنامه کیفیت زندگی بر روی هر دو گروه اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل آماری کوواریانس در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد. آموزش گروهی ایمن سازی در مقابله با استرس بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم موثر است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
امیر حسین مرادی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی
چکیده
هدف: تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت برای زندگی به ویژه برای یادگیری در دانشآموزان اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل علّی رابطه تعامل والد-فرزند با گرایش به تفکر انتقادی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت برای زندگی به ویژه برای یادگیری در دانشآموزان اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل علّی رابطه تعامل والد-فرزند با گرایش به تفکر انتقادی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول شهر لاهیجان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 200 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ-آوری اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS)، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (CFI) اﺳﺘﻔﺎده ﺷد. سپس دادهها توسط آزمون همبستگی پیرسون و روش مدلیابی معادلات ساختاری، با استفاده از نرمافزارهای 26SPSS- و 10.2-LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. همچنین تعامل والد-فرزند و انعطافپذیری شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی اثر مستقیم دارند (05/0> P). تعامل والد-فرزند از طریق انعطافپذیری شناختی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار بر گرایش به تفکر انتقادی دارند (05/0> p). نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت تعامل والد-فرزند و انعطافپذیری شناختی میتواند مهارت تفکر انتقادی را در دانشآموزان پیشبینی کند و مسئولان مدارس و والدین باید به این متغیرها توجه ویژه داشته باشند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
گودزویل الحسن موسِس
چکیده
هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر بازسازی شناختی بر کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی در نوجوانان ایالت تارابا پرداخت.
روش: جامعه این مطالعه 1514 دانشآموز دبیرستانی SS1 در منطقه آموزش ووکاری، ایالت تارابا، نیجریه بود. محققین از روش نمونه گیری هدفمند برای انتخاب نمونهای متشکل از 20 نوجوان به عنوان آزمودنیهای پژوهش استفاده کردند. ...
بیشتر
هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر بازسازی شناختی بر کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی در نوجوانان ایالت تارابا پرداخت.
روش: جامعه این مطالعه 1514 دانشآموز دبیرستانی SS1 در منطقه آموزش ووکاری، ایالت تارابا، نیجریه بود. محققین از روش نمونه گیری هدفمند برای انتخاب نمونهای متشکل از 20 نوجوان به عنوان آزمودنیهای پژوهش استفاده کردند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه عدم تحمل قومی با شاخص پایایی 0/83 بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون t زوجی برای آزمون فرضیه 1 و آزمون t نمونه های مستقل برای آزمون فرضیه 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتهها نشان داد که بازسازی شناختی بر کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی مؤثر است. به طور مشابه، یافته ها نشان داد که رفتار درمانی هیجانی منطقی تفاوت جنسیتی معناداری در کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی ندارد.
نتیجه گیری: مطالعه به این نتیجه رسید که بازسازی شناختی مداخله ای موثر برای کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی در نوجوانان است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
حسن شفاعی؛ نیلوفر رضایی؛ تینا سلطاناحمدی؛ سیمین علمی
چکیده
هدف: علیرغم مطالعات متعدد در مورد تأثیر مشارکت منظم در فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت روان و کیفیت زندگی در جمعیتهای مختلف، تمرکز محدودی بر تأثیر آن در حرفه پرستاری صورت گرفته است. در نتیجه، این مطالعه به دنبال بررسی تأثیر مشارکت ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت روان و کیفیت زندگی پرستاران است.
روش کار: پژوهش حاضر با استفاده از طرح توصیفی ...
بیشتر
هدف: علیرغم مطالعات متعدد در مورد تأثیر مشارکت منظم در فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت روان و کیفیت زندگی در جمعیتهای مختلف، تمرکز محدودی بر تأثیر آن در حرفه پرستاری صورت گرفته است. در نتیجه، این مطالعه به دنبال بررسی تأثیر مشارکت ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت روان و کیفیت زندگی پرستاران است.
روش کار: پژوهش حاضر با استفاده از طرح توصیفی همبستگی و به صورت مقطعی انجام شد. جامعه هدف را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر تهران تشکیل می دادند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، بهویژه از میان پرستارانی که تمایل خود را برای شرکت در پژوهش ابراز کردند، انتخاب شد. در مجموع 384 پرستار زن و مرد در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه های ارائه شده را با موفقیت تکمیل کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که فعالیت بدنی به طور معنی داری بر افسردگی (254/5-T=)، اضطراب (471/6-T=) و استرس (527/4-T=) تأثیر داشت. علاوه بر این، فعالیت بدنی به طور معنی داری بر کیفیت زندگی تأثیر گذاشت (627/3=T). نتایج برازش مدل در جدول 3 ارائه شده است و نشان می دهد که مدل تحقیق برازش خوبی دارد.
نتیجهگیری: این نشان میدهد که پرستاران میتوانند از طریق افزایش درگیری در فعالیت بدنی و کاهش عادات بیتحرکی، بهزیستی خود را تا حد زیادی افزایش دهند. در نتیجه، ما قویاً از سیاست گذاران مراقبت های بهداشتی می خواهیم که اقداماتی را با هدف افزایش سطح فعالیت بدنی در میان پرستاران اجرا کنند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
تینا سلطاناحمدی؛ حسن شفاعی؛ نیلوفر رضایی؛ طیبه خیاطان
چکیده
هدف: این تحقیق نشان می دهد که تمرین ذهن آگاهی منجر به کاهش قابل توجه استرس شغلی و بهبود کیفیت کلی زندگی برای متخصصان شاغل در اتاق عمل شده است.روش: روش پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی و نیمه آزمایشی در قالب پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان اتاق عمل بیمارستان های تهران می باشد. 50 نفر از این جامعه ...
بیشتر
هدف: این تحقیق نشان می دهد که تمرین ذهن آگاهی منجر به کاهش قابل توجه استرس شغلی و بهبود کیفیت کلی زندگی برای متخصصان شاغل در اتاق عمل شده است.روش: روش پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی و نیمه آزمایشی در قالب پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان اتاق عمل بیمارستان های تهران می باشد. 50 نفر از این جامعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T و ANCOVA استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که در پیشآزمون بین استرس شغلی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود ندارد (p<0/05). اما مشاهده شد که گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل استرس شغلی به طور معنی داری پایین تر و کیفیت زندگی بالاتری داشتند ( P=0/001). در نهایت، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر استرس شغلی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود دارد (P=0/001).نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که ذهن آگاهی میتواند نقش مهمی در مدیریت استرس ناشی از کار در بین کارشناسان اتاق عمل داشته باشد. در نتیجه، با مشارکت فعال در فعالیتهای ذهنآگاهی، ایجاد شرایط مطلوبتری برای متخصصان شاغل در اتاقهای عمل از نظر کیفیت زندگی قابل قبول است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
حسن شفاعی
چکیده
هدف: شناسایی عواملی که میتوانند بر سلامت روان و تابآوری کارکنان مراقبتهای بهداشتی تأثیر مثبت بگذارند، بسیار مهم است. به این ترتیب، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ورزش هوازی بر افسردگی و تابآوری در میان کارکنان مراقبتهای بهداشتی است.روش: این مطالعه به صورت آزمایشی با تمرکز بر کارکنان بهداشتی و درمانی شاغل در بیمارستان های ...
بیشتر
هدف: شناسایی عواملی که میتوانند بر سلامت روان و تابآوری کارکنان مراقبتهای بهداشتی تأثیر مثبت بگذارند، بسیار مهم است. به این ترتیب، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ورزش هوازی بر افسردگی و تابآوری در میان کارکنان مراقبتهای بهداشتی است.روش: این مطالعه به صورت آزمایشی با تمرکز بر کارکنان بهداشتی و درمانی شاغل در بیمارستان های شهر تهران انجام شد. نمونه ای متشکل از 64 نفر از کارکنان مراقبت های بهداشتی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس این افراد به طور تصادفی به دو گروه کنترل (هر کدام 32 نفر) و یک گروه آزمایش (32 نفر) تقسیم شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T و ANCOVA استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که در پیشآزمون بین افسردگی و تابآوری تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P> هر دو). با این حال، مشاهده شد که گروه آزمایش در پس آزمون به طور معنی داری افسردگی کمتر و تاب آوری بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند (هر دو P=0.001). در نهایت، نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایش و کنترل در افسردگی و تابآوری نشان داد (001/0P=).نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهد که فعالیت بدنی و ورزش میتواند به عنوان یک عامل مهم در مقابله با شرایط سخت شغلی در کارکنان مراقبتهای بهداشتی در نظر گرفته شود. بنابراین با افزایش فعالیت بدنی و ورزش می توان شرایط بهتری را برای سلامت روان کارکنان بهداشتی ایجاد کرد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
حسن شفاعی
چکیده
هدف: درمان شناختی-رفتاری به طور موثر به بیماران کمک می کند تا بر طیف گسترده ای از رفتارهای ناسازگار مانند اضطراب غلبه کنند. هدف پژوهش حاضر مطالعه بیشتر این موضوع با بررسی تأثیر یک درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب تحصیلی کودکان با اختلالات یادگیری بود.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: درمان شناختی-رفتاری به طور موثر به بیماران کمک می کند تا بر طیف گسترده ای از رفتارهای ناسازگار مانند اضطراب غلبه کنند. هدف پژوهش حاضر مطالعه بیشتر این موضوع با بررسی تأثیر یک درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب تحصیلی کودکان با اختلالات یادگیری بود.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 32 کودک (9 تا 13 سال) با اضطراب تحصیلی (خفیف، متوسط و شدید) بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای سنجش اضطراب تحصیلی از مقیاس اضطراب مدرسه استفاده شد. برنامه رفتار درمانی شناختی به مدت 12 جلسه، هفتهای 3 جلسه 45 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از مداخله، تمامی شرکتکنندگان در پس آزمون شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t زوجی، t مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
نتایج: میانگین اضطراب تحصیلی قبل از مداخله در گروه آزمایش 18/2±94/23 و 64/3±87/22 بود و آزمون t مستقل تفاوت معنیداری را نشان نداد (39/0=P). میانگین گروهها نشان می دهد که نمرات اضطراب تحصیلی گروه آزمایش نسبت به نمرات پیش آزمون کاهش یافته است (001/0 P< 58/16 t=). در نهایت، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی- رفتاری منجر به کاهش اضطراب تحصیلی شده است (001/0>P).
نتیجه گیری: بازسازی افکار و باورهای کودکان به آنها کمک می کند تا افکار اشتباه خود را در مورد امتحان شناسایی کرده و به تدریج باورها و افکار صحیح را جایگزین آن کنند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
نیلوفر رضایی؛ حسن شفاعی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی نوآورانه بر عملکرد شغلی کارکنان بخش خصوصی با در نظر گرفتن نقش میانجی انگیزه شغلی و خودکارآمدی انجام شد.
روش: درپژوهش حاضر از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. این مطالعه شامل 384 کارمند بخش خصوصی با سن بین 21 تا 49 سال (با میانگین سنی 17/8±11/35 سال) بود که ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی نوآورانه بر عملکرد شغلی کارکنان بخش خصوصی با در نظر گرفتن نقش میانجی انگیزه شغلی و خودکارآمدی انجام شد.
روش: درپژوهش حاضر از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. این مطالعه شامل 384 کارمند بخش خصوصی با سن بین 21 تا 49 سال (با میانگین سنی 17/8±11/35 سال) بود که داوطلبانه شرکت کردند. این پژوهش در سال 2023 در تهران، ایران انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری در دسترس و با رعایت دستورالعمل های ارائه شده توسط کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که جو سازمانی نوآورانه بهطور معنیداری بر عملکرد شغلی تأثیر میگذارد (T=6.284). همچنین جو سازمانی نوآورانه به طور معنی داری بر انگیزه شغلی تأثیر داشت (594/11=T). همچنین جو سازمانی نوآورانه به طور معناداری بر خودکارآمدی تأثیر گذاشت (509/9T=). همچنین انگیزه شغلی رابطه بین جو سازمانی نوآورانه و عملکرد شغلی را به طور معناداری میانجیگری کرده است (001/0>P). در نهایت، خودکارآمدی رابطه بین جو سازمانی نوآورانه و عملکرد شغلی را به طور معناداری میانجی گری کرده است (001/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، توصیه میشود که صاحبان بازار بر ارتقا و تقویت عوامل و مؤلفههای مؤثر در جو سازمانی نوآورانه کارکنان بخش خصوصی تمرکز کنند. علاوه بر این، باید بر انگیزه شغلی و خودکارآمدی کارکنان بخش خصوصی تأکید بیشتری شود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
محمدباقر عسکرنیا؛ سیمین علمی؛ حسن شفاعی؛ تینا سلطاناحمدی
چکیده
هدف: اولویت بندی ارتقای سلامت روان معلمان در نظام آموزشی بسیار مهم است. در نتیجه، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی پیلاتس بر بهزیستی روانشناختی و روانی معلمان مدارس، شامل جنبههایی مانند افسردگی و عزت نفس است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد نیمه تجربی انجام شد. این پژوهش شامل 60 معلم مقطع ابتدایی بود که به روش نمونه گیری در دسترس ...
بیشتر
هدف: اولویت بندی ارتقای سلامت روان معلمان در نظام آموزشی بسیار مهم است. در نتیجه، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی پیلاتس بر بهزیستی روانشناختی و روانی معلمان مدارس، شامل جنبههایی مانند افسردگی و عزت نفس است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد نیمه تجربی انجام شد. این پژوهش شامل 60 معلم مقطع ابتدایی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی و به طور مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T و ANCOVA استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که در پیشآزمون بین افسردگی و عزتنفس تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P> هر دو). اما مشاهده شد که گروه آزمایش در پس آزمون به طور معنی داری افسردگی کمتر و عزت نفس بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند (هر دو P=0.001). در نهایت، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در افسردگی و عزت نفس تفاوت معناداری وجود دارد (001/0= P).
نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که میتوان ورزش پیلاتس و فعالیتهای حرکتی را به عنوان راهی برای بهبود سلامت روان، عزت نفس، رضایت از زندگی، کارایی، خلق مثبت و کاهش تنشهای ذهنی و عاطفی در معلمان مدارس توصیه کرد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
اسکار شِوا؛ گودزویل الحسن موسِس
چکیده
هدف: این مطالعه به بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) بر کاهش رفتارهای قلدری نوجوانان ایالت تارابا در نیجریه پرداخت.روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش شامل 3222 نفر از دانشآموزان SS1 سال تحصیلی 2023-2022 بودند. نمونهای متشکل از 24 نوجوان بهعنوان آزمودنیهای پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب ...
بیشتر
هدف: این مطالعه به بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) بر کاهش رفتارهای قلدری نوجوانان ایالت تارابا در نیجریه پرداخت.روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش شامل 3222 نفر از دانشآموزان SS1 سال تحصیلی 2023-2022 بودند. نمونهای متشکل از 24 نوجوان بهعنوان آزمودنیهای پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. محققان از پرسشنامه ای با عنوان پرسشنامه مشکل رفتاری نوجوانان (ABPQ) با شاخص پایایی 0.81 برای جمع آوری داده ها استفاده کردند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون t زوجی برای آزمون فرضیه 1 و آزمون t نمونه های مستقل برای تجزیه و تحلیل فرضیه 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تمامی فرضیه ها در سطح معنی داری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج: یافتهها نشان داد که CBT در کاهش رفتارهای قلدری نوجوانان مؤثر است. یافتهها همچنین نشان داد که تفاوت جنسیتی در اثربخشی CBT در کاهش رفتارهای قلدری در بین نوجوانان وجود دارد.نتیجهگیری: پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که CBT مداخله مؤثری در بهبود رفتارهای قلدری دانشآموزان نوجوان است.