نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران

چکیده

والدین واکنش های متفاوتی را به هنگام تولد فرزند نشان می‌دهند به ویژه وقتی که فرزند متولد شده دارای مشکل یا ناتوانی خاصی مثل اختلالات طیف اوتیسم باشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی در مقابله با استرس بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم بود که در سال 1400 به مرکز نگهداری موقت کودکان طیف اتیسم در شهر رشت مراجعه کرده بودند. ابتدا با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، تعداد ‌40 نفر از مادران کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس هر دو گروه پرسشنامه کیفیت زندگی(WHOQOL-BREF) را پاسخ دادند و در نهایت گروه آزمایش به مدت 6 جلسه، هر هفته 2 ساعت، آموزش ایمن‌سازی در مقابله با استرس را به صورت گروهی، دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، مجددا پرسشنامه کیفیت زندگی بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از تحلیل آماری کوواریانس در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد. آموزش گروهی ایمن سازی در مقابله با استرس بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم موثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات