نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فارغ التحصیل زراعت، دانشکده پزشکی، دانشگاه بلخ، بلخ، افغانستان

2 دانشیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه بلخ، بلخ، افغانستان

چکیده

 
هدف: اضطراب یک حالت عاطفی منفی است که در اثر مواجهه با موقعیت های نامطلوب و غیرقابل کنترل ایجاد می شود. شروع دانشگاه و مواجهه با یک محیط جدید اغلب باعث ایجاد اضطراب در دانشجویان می شود، به ویژه آنهایی که محیط کاری سختی را پیش بینی می کنند.
روش: این مطالعه یک تحقیق توصیفی- تحلیلی است که در سال 1392 بر روی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه بلخ انجام شده است. حجم نمونه 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی پایه انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد اضطراب بک مشتمل بر 21 سوال جمع آوری شد. پاسخ‌ها در یک مقیاس 4 درجه‌ای درجه‌بندی شدند که نمرات آن از 0 تا 7 نشان‌دهنده اضطراب بسیار کم، 8 تا 15 نشان‌دهنده اضطراب خفیف، 16 تا 25 نشان‌دهنده اضطراب متوسط ​​و 26 تا 63 نشان‌دهنده اضطراب شدید بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS 27 استفاده شد. از 120 شرکت کننده، 52 نفر در سنین 20-25 سال، 38 نفر 25-30 سال و 30 نفر 30-35 سال بودند. از میان پاسخ دهندگان، 62 نفر در خوابگاه و 58 نفر بقیه در خوابگاه های انفرادی زندگی می کردند. از مجموع 120 ورودی، 32 ورودی در سال 2023، 28 ورودی در سال 2022، 16 ورودی در سال 2021، 27 ورودی در سال 2020، 11 ورودی در سال 2019 و 6 ورودی در سال 2018 به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.
نتایج: از 120 دانش آموز، 56 نفر دارای سطح اضطراب نرمال، 35 نفر دارای اضطراب خفیف، 12 نفر دارای اضطراب متوسط، 8 نفر دارای اضطراب شدید و 9 نفر دارای اضطراب بسیار شدید بودند.
نتیجه‌گیری: بنابراین روانشناسان مراکز مشاوره دانشجویی باید به کاهش سطح اضطراب در دانش آموزان توجه داشته و دلایل بروز آن را بررسی کنند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Aloufi, M. A., Jarden, R. J., Gerdtz, M. F., & Kapp, S. (2021). Reducing stress, anxiety and depression in undergraduate nursing students: Systematic review. Nurse education today, 102, 104877. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104877
Backović, D. V., Maksimović, M., Davidović, D., Ilić-Živojinović, J., & Stevanović, D. (2013). Stress and mental health among medical students. Srpski arhiv za celokupno lekarstvo, 141(11-12), 780-784. https://doi.org/10.2298/sarh1312780b
Freitas, P. H. B. D., Meireles, A. L., Ribeiro, I. K. D. S., Abreu, M. N. S., Paula, W. D., & Cardoso, C. S. (2023). Symptoms of depression, anxiety and stress in health students and impact on quality of life. Revista latino-americana de enfermagem, 31, e3884. https://doi.org/10.1590/1518-8345.6315.3884
Najafi Kalyani, M., Pourjam, E., Jamshidi, N., Karimi, Sh. and Najafi Kalyani, V. (2012). Examining stress, anxiety, depression and self-concept of Fasa University of Medical Sciences students in 2018. Journal of Fasa University of Medical Sciences, 3(3), 3235-3240. https://jabs.fums.ac.ir/files/site1/user_files_ed8dee/akbari-A-10-26-58-5ce4b9a.pdf
Lemay, V., Hoolahan, J., & Buchanan, A. (2019). Impact of a Yoga and Meditation Intervention on Students' Stress and Anxiety Levels. American Journal of Pharmaceutical Education, 83(5), 7001. https://doi.org/10.5688/ajpe7001.
Pelletier, J. E., Lytle, L. A., & Laska, M. N. (2016). Stress, Health Risk Behaviors, and Weight Status Among Community College Students. Health education & behavior: The Official Publication of the Society for Public Health Education, 43(2), 139–144. https://doi.org/10.1177/1090198115598983.
Ghashghaee, G., hoseinsabet, F., & Motamedi, A. (2020). Investigating the relationship between psychological capital and anxiety of female students of Allameh Tabatabai University. Psychological Researches in Management, 6(2), 97-109. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24764833.1399.6.2.4.0
Quek, T. T., Tam, W. W., Tran, B. X., Zhang, M., Zhang, Z., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2019). The Global Prevalence of Anxiety Among Medical Students: A Meta-Analysis. International journal of environmental research and public health, 16(15), 2735. https://doi.org/10.3390/ijerph16152735.
Ramón-Arbués, E., Gea-Caballero, V., Granada-López, J. M., Juárez-Vela, R., Pellicer-García, B., & Antón-Solanas, I. (2020). The Prevalence of Depression, Anxiety and Stress and Their Associated Factors in College Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 7001. https://doi.org/10.3390/ijerph17197001
Shamsaei, F., Yaghmaei, S., Sadeghian, E., Tapak, L. (2018). Survey of Stress, Anxiety and Depression in Undergraduate Nursing Students of Hamadan University of Medical Sciences. IJPN, 6 (3), 26-31. https://ijpn.ir/browse.php?a_id=1096&sid=1&slc_lang=en
Shamsuddin, K., Fadzil, F., Ismail, W. S., Shah, S. A., Omar, K., Muhammad, N. A., Jaffar, A., Ismail, A., & Mahadevan, R. (2013). Correlates of depression, anxiety and stress among Malaysian university students. Asian journal of psychiatry, 6(4), 318–323. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2013.01.014.
Soltanifar A, Moharreri F, Abdollahian E, Tanbakoochi B. (2010). Assessment of Anxiety Symptoms among Medical and Paramedical Students. Journal of Health, 1 (1), 7-13. https://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-145-en.html