مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
زهرا صیاد امین
چکیده
هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت ...
بیشتر
هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. کدگذاری مصاحبهها در سه مرحله و به صورت دستی انجام شد.
یافتهها: کدگذاری مصاحبه ها نشان دهنده 5 مولفه افزایش آگاهی (با زیرمولفه های تقویت آگاهی در حوزه های مختلف، یادگیری فنون و مهارتها، افزایش سواد رسانه ای)، تقویت روابط (با زیرمولفه های آگاهی از شرایط دوستان و بستگان، برگزاری جشنها و مناسبتها و تقویت پیوند گروهی)، اعتیاد به اینستاگرام (با زیرمولفه های افراط در استفاده از اینستاگرام، عدم رسیدگی به سایر کارها و وظایف و حالات روحی ناخوشایند در صورت عدم استفاده از اینستاگرام)، مشکلات جسمانی و روانی (با زیرمولفه های اثرات منفی بر خواب، اثرات منفی بر توجه و تمرکز، تجربه هیجانات منفی و ناخوشایند و دردهای بدنی) و گسست در پیوندهای اجتماعی (با زیرمولفه های افزایش چشم و هم چشمی، نابرابری و بی عدالتی، بی اعتمادی به دیگران و رسوایی اجتماعی) بود.
نتیجهگیری: با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که گسترش شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام در سالهای اخیر با پیامدهای مثبت و منفی فردی و اجتماعی همراه بوده است که توجه به آنها توسط نهادهای مربوطه لازم و حیاتی است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
معصومه صبحی
چکیده
هدف: مشکلات روانشناختی در بسیاری از اختلالات سایکوسوماتیک نقش بسیار مهم و اساسی دارند. این پژوهش پژوهش با هدف مقایسه تنظیم هیجان در مبتلایان به زخم معده و افراد غیرمبتلا انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش شامل افراد مبتلا به بیماری زخم معده و افراد عادی در شهر تهران است. از جامعه مورد نظر، ...
بیشتر
هدف: مشکلات روانشناختی در بسیاری از اختلالات سایکوسوماتیک نقش بسیار مهم و اساسی دارند. این پژوهش پژوهش با هدف مقایسه تنظیم هیجان در مبتلایان به زخم معده و افراد غیرمبتلا انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش شامل افراد مبتلا به بیماری زخم معده و افراد عادی در شهر تهران است. از جامعه مورد نظر، تعداد 100 نفر از بیماران مبتلا به زخم معده و مراجعهکننده به بیمارستان امام حسین در شهر تهران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با 100 نفر از همراهانشان که مبتلا به زخم معده نبودند مورد مقایسه قرار گرفتند. هر دو گروه به مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند.
نتایج: یافتهها نشان داد که نمره کل مشکلات در تنظیم هیجان و خردهمقیاسهای آن (عدم پذیرش هیجانهای منفی، دشواری در انجام رفتارهای هدفمدار، مشکل در کنترل رفتارهای تکانشی، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجان مؤثر، عدم آگاهی هیجانی، عدم وضوح عاطفی) در بیماران مبتلا به زخم معده به طور معنی داری بیشتر از افراد غیر مبتلا است (0/001>P).
نتیجهگیری: با توجه به این یافته می توان نتیجه گرفت که مشکل در تنظیم هیجانات ممکن است در بروز زخم معده نقش داشته باشد. به نظر می رسد بیماران مبتلا به زخم معده کمتر قادر به شناسایی و درک هیجانات خود هستند و کمتر قادر به مدیریت صحیح هیجانات خود هستند. بنابراین تجمع فشار روانی ناشی از احساسات منفی می تواند باعث بروز یا تشدید علائم آنها شود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد
چکیده
هدف: در دو دهه گذشته، توجه علمی گسترده به تنظیم هیجان و تأثیر اختلالات هیجانی بر سلامت جسمی و روانی صورت گرفته است. مفهوم نارسایی هیجانی ریشه در روانشناسی عواطف و بیماریهای روان تنی دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به شکایات روان تنی مشکلاتی در خود تنظیمی هیجانی نشان دادند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه نارسائی هیجانی و بهزیستی ...
بیشتر
هدف: در دو دهه گذشته، توجه علمی گسترده به تنظیم هیجان و تأثیر اختلالات هیجانی بر سلامت جسمی و روانی صورت گرفته است. مفهوم نارسایی هیجانی ریشه در روانشناسی عواطف و بیماریهای روان تنی دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به شکایات روان تنی مشکلاتی در خود تنظیمی هیجانی نشان دادند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه نارسائی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در بین زنان باردار 5 تا 7 ماهه بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل زنان باردار 5 تا 7 ماهه استان مازندران در سال 1401 بودند که با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 200 نفر از این زنان انتخاب شدند. سپس مقیاس نارسایی هیجانی (TAS-20) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWB) بر روی آنان اجرا شد و پرسشنامه ها با استفاده از روش آماری همبستگی و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج آماری به دست آمده نشان داد که بین نارسایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی رابطه معکوس وجود دارد (r = -0.388, p < 0.01). همچنین 53 درصد از تغییرات واریانس نمرات بهزیستی روانشناختی با نمرات نارسائی هیجانی قابل تبیین است.
نتیجهگیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت نارسائی هیجانی می تواند بهزیستی روانشناختی را پیش بینی کند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
الهام ولی شیخ زاهد
چکیده
هدف: گذشت و مدارا در روابط میان همسران می تواند در افزایش رضایت زناشویی آنها موثر باشد. این پژوهش با هدف پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس گذشت و مدارا در روابط همسران انجام شد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه پژوهش دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد شهر قزوین در سال تحصیلی 2021-2022 بودند که 185 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب ...
بیشتر
هدف: گذشت و مدارا در روابط میان همسران می تواند در افزایش رضایت زناشویی آنها موثر باشد. این پژوهش با هدف پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس گذشت و مدارا در روابط همسران انجام شد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه پژوهش دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد شهر قزوین در سال تحصیلی 2021-2022 بودند که 185 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس رضایت زناشویی انریچ (EMS)، مقیاس گذشت از رنجش خاص (MOFS) و مقیاس مدارا در روابط همسران بود. داده ها بر اساس ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استاندارد با نرم افزار SPSS-20 مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج: یافته های به دست آمده نشان داد که بین رضایت زناشویی و گذشت و مدارا در روابط همسران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین گذشت و مدارا در روابط همسران توانستند به طور معناداری رضایت زناشویی را پیش بینی کنند (001/0>P).نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که وجود گذشت و مدارا در روابط همسران می تواند رضایت زناشویی آنها را تقویت کرده و از این رو موضوعات مهمی برای آموزش به زوجین هستند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
الهه جوانمرد کامل؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری
چکیده
هدف: یکی از نشانه های سلامت روان در افراد توانایی سازگاری با شرایط مختلف زندگی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تعامل والد-فرزند، احساس امنیت، طرحواره استحقاق و سازگاری با نقش میانجی تابآوری است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان رودسر ...
بیشتر
هدف: یکی از نشانه های سلامت روان در افراد توانایی سازگاری با شرایط مختلف زندگی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تعامل والد-فرزند، احساس امنیت، طرحواره استحقاق و سازگاری با نقش میانجی تابآوری است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان رودسر در سال تحصیلی 2023 -2022 است که از میان آنها 250 نفر از 5 مدرسه به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش به صورت مجازی و با استفاده از پرسشنامه ارزیابی رابطه والد - فرزند (PCRS)، پرسشنامه احساس امنیت در نظام خانواده (SIFS )، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه (YSQ)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (CSAQ) و مقیاس تابآوری ( SQRS) جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات به وسیله آزمون ضریب همبستگی پیرسون و همچنین روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای LISREL-8/8 و SPSS-22 انجام شد.
نتایج: نتایج تحلیل دادهها نشان داد تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحواره استحقاق بر سازگاری دانشآموزان دختر اثر مستقیم و معنادار دارند. همچنین بین تعامل والد-فرزند و احساس امنیت و طرحواره استحقاق به واسطه نقش میانجی تابآوری با سازگاری دانش آموزان اثر غیرمستقیم و معنادار وجود داشت (0/05 > p).
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نوع تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحوارههای ایجاد شده میتواند در سازگاری فرد با محیط نقش داشته و تابآوری فرد در این رابطه نقش میانجی را دارد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
سید امینالله نصرت؛ قیس رهین
چکیده
هدف: اضطراب یک حالت عاطفی منفی است که در اثر مواجهه با موقعیت های نامطلوب و غیرقابل کنترل ایجاد می شود. شروع دانشگاه و مواجهه با یک محیط جدید اغلب باعث ایجاد اضطراب در دانشجویان می شود، به ویژه آنهایی که محیط کاری سختی را پیش بینی می کنند.روش: این مطالعه یک تحقیق توصیفی- تحلیلی است که در سال 1392 بر روی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه ...
بیشتر
هدف: اضطراب یک حالت عاطفی منفی است که در اثر مواجهه با موقعیت های نامطلوب و غیرقابل کنترل ایجاد می شود. شروع دانشگاه و مواجهه با یک محیط جدید اغلب باعث ایجاد اضطراب در دانشجویان می شود، به ویژه آنهایی که محیط کاری سختی را پیش بینی می کنند.روش: این مطالعه یک تحقیق توصیفی- تحلیلی است که در سال 1392 بر روی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه بلخ انجام شده است. حجم نمونه 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی پایه انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد اضطراب بک مشتمل بر 21 سوال جمع آوری شد. پاسخها در یک مقیاس 4 درجهای درجهبندی شدند که نمرات آن از 0 تا 7 نشاندهنده اضطراب بسیار کم، 8 تا 15 نشاندهنده اضطراب خفیف، 16 تا 25 نشاندهنده اضطراب متوسط و 26 تا 63 نشاندهنده اضطراب شدید بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS 27 استفاده شد. از 120 شرکت کننده، 52 نفر در سنین 20-25 سال، 38 نفر 25-30 سال و 30 نفر 30-35 سال بودند. از میان پاسخ دهندگان، 62 نفر در خوابگاه و 58 نفر بقیه در خوابگاه های انفرادی زندگی می کردند. از مجموع 120 ورودی، 32 ورودی در سال 2023، 28 ورودی در سال 2022، 16 ورودی در سال 2021، 27 ورودی در سال 2020، 11 ورودی در سال 2019 و 6 ورودی در سال 2018 به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.نتایج: از 120 دانش آموز، 56 نفر دارای سطح اضطراب نرمال، 35 نفر دارای اضطراب خفیف، 12 نفر دارای اضطراب متوسط، 8 نفر دارای اضطراب شدید و 9 نفر دارای اضطراب بسیار شدید بودند.نتیجهگیری: بنابراین روانشناسان مراکز مشاوره دانشجویی باید به کاهش سطح اضطراب در دانش آموزان توجه داشته و دلایل بروز آن را بررسی کنند.