نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، موسسه اموزش عالی رحمان، رامسر، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان رامسر، رامسر، ایران

چکیده

هدف: یکی از نشانه های سلامت روان در افراد توانایی سازگاری با شرایط مختلف زندگی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تعامل والد-فرزند، احساس امنیت، طرحواره استحقاق و سازگاری با نقش میانجی تاب‌آوری است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان رودسر در سال تحصیلی 2023 -2022 است که از میان آن‌ها 250 نفر از 5 مدرسه به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌های پژوهش به صورت مجازی و با استفاده از پرسشنامه ارزیابی رابطه والد - فرزند (PCRS)، پرسشنامه احساس امنیت در نظام خانواده (SIFS )، پرسشنامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه (YSQ)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (CSAQ) و مقیاس تاب‌آوری ( SQRS) جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات به وسیله آزمون ضریب همبستگی پیرسون و همچنین روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای LISREL-8/8 و SPSS-22 انجام شد.
نتایج: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحواره استحقاق بر سازگاری دانش‌آموزان دختر اثر مستقیم و معنادار دارند. همچنین بین تعامل والد-فرزند و احساس امنیت و طرحواره استحقاق به واسطه نقش میانجی تاب‌آوری با سازگاری دانش آموزان اثر غیرمستقیم و معنادار وجود داشت (0/05 > p).
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که نوع تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحواره‌های ایجاد شده می‌تواند در سازگاری فرد با محیط نقش داشته و تاب‌آوری فرد در این رابطه نقش میانجی را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Amani, R; Etemadi, O; Fatehizadeh, M; & Bahrami, F. (2010). The Relationship between Attachment Styles And Social Adjustment. Journal of Clinical Psychology and Personality. 19 (6), 15-26.
Araghi, Y. (2008). Comparison of the quality of Parent-Child Relationship of two Groups of Aggressive and Non Aggressive boy Students. Journal of Psychological Studies. 4 (4), 113-129. https://doi.org/10.22051/PSY.2008.1644
Barthassat, J. (2014). Positive and Negative Effects of Parental Conflicts on Children’s Condition and Behavior. Journal of European Psychology Students. 5 (1), 10-18.
Cecero, J. Mark B; & Tracy, P. (2008). Exploring the relationships among early maladaptive schemas psychological mindedness and self-reported college adjustment. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 81, 105–183. https://doi.org/10.1348/147608307X216177
Charaki-Zadeh, Kh. (2017). Investigating the Relationship between Parenting Styles and Self-awareness and Adaptation. Dissertation for obtaining a master’s degree in the field of educational research. Islamic Azad University, Bandarlange Branch
Choi, S. Yoo, I. Kim, D. An, S; & Soung, Y. (2022). The moderating effect of resilience on the relationship between academic stress and school adjustment in Korean students. Frontiers of psychology. 1-8. https://doi.org/10.3389/fbsyg.2022.941129
Conner, K. M; & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a New Resilience Scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety. 18, 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113
Fagan, P. F. Churchill, A. (2012). The Effects of Divorce on Children. Journal of Marriage and Family. 62, 1-48.
Forman, E. M; & Davies, P. T. (2004). Assessing children’s appraisals of security in the family system: the development of the Security in the Family System scale. Journal of Child Psychiatry. 46 (8), 900-918. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.00385.x
K. L; & Gunderson, J. E. (2006). Preliminary Data on an Acceptance Based Emotion Regulation Group Intervention for Deliberate Self-Harm Among Women With Borderline Personality Disorder. Behavior therapy,. 37 (1), 25-35. https://doi.org/10.1016/j.beth.2005.03.002
Kordmirza-Nikozadeh, E. (2013) Resilience: concepts, theories, models, applied. First Edition. Abezh.
Keyhani, M; Taghvaei, D; Rajabi, A; & Amirpour, B. (2015). Internal Consistency and Confirmatory Factor Analysis of the Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) among Nursing Female Students. Iranian Journal of Medical Education. 14 (10), 857-865. http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۳۲۵۴-fa.html
Lee, Y. G. & Fletcher, A. C. (2020) Emotional Detachment Moderates Associations between Students Perceptions of parental support and first-Year College Adjustment: Generational Status Differences. Journal of College Student Retention Research Theory and Practice, 24 (6). https://doi.org/10.1177/1521025120960036
Lotfi-Kashani, F; & Vaziri, SH. (2022). Child psychopathology. Townty-Fourth Edition. Tehran. Arasbaran.
Mazlom, E; & Niknam, M. (2018). Investigating Early Maladaptive Schema During Transformation: Review Study. National Conference of New Achievements of the World in Education, Psychology, Law and Socio-Cultural Studies.
Mehmannavazan, A; Aliakbari-Dehkordi, M; & Kakojoybari, A. (2015) Impact of Attachment Styles, Family Cohesion and Adaptability on the level of Resiliency as it Relates to the Feeling of Homesickness among Freshman Students Living in Dormitories of AlZahra University. Women’s Studies (Sociological & Psychological). 12 (4), 173-204. https://doi.org/10.22051/jwsps.2015.1499
Mosallinejad, A; & Piltan, F. (2014). Social Factor Effecting on Sense of Social Security (Case study: Female Students in Jahrom Universities). Iranian Social Studies. 7 (22), 109-122. https://jss.tabriz.iau.ir/article_523421.html
Navabakhsh, M; & Fathi, S.(2011). Parenting Methods and Children’s Social Adjustment. Journal of Pazhouhesh Dini. 1 (22), 33-34. https://www.magiran.com/paper/1003522.
Parhizgar, A; Mahmodnia, A; & Mohammadi, Sh. (2009). A Comparative Study of Relationship between Child-Parents Relations and Identity Crisis and Lack of Identity Crisis in Female High School Students. Journal of Applied Psychology. 2 (10), 82-93.
Poorhousein-Lazarjani, Z; & Navidi-Moghadam, M. (2021). The Relationship between Resilience and Self-compassion with Social Adjustment of Female High School Students in Kalachai City.  Journal of Community Health. 9 (1), 73-81. https://DOI.ORG/10.22037/ch.v9i1.31575.
Sarmad, Z; Bazargan, A, Hejazi, E. (2011). Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran. Agah.
Stewart, H. T. (2019). Overcoming Your Self-Schema. Translated by Bahrami, S. First Edition. Tehran. Naslenowandish.
Tian, L; Liu, L; & Shan, N. (2018). Parent–Child Relationships and Resilience Amoung Chinese Adolescents: The Mediating Role of Self-Esteem. Frontiers in psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fbsyg.2018.01030
Yazdani, F; & Fakhimi-Farhadi, R. (2023). The Evaluation of the Effect of Parent’s Life Attitude on Social Adjustment, Resilience, and Subjective Vitality in High School Students. Journal of School Counseling. 2 (4), 1-22. https://ORG/10.22098/JSC.2023.12357.1080
Yilmaz, M; Hatice, K; & Seher Balci-Celik, Z, E. (2011). Investigating Communication Skill of University Students with respect to Early Maladaptive Schemas, Procedia Social and Behavioral Sciences, 30, 968-972. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.188
Young, J. E. (2005) Young Schema Questionnaire- Short Form. New York: Schema Therapy Institute.
Young, J. E. (2022). Young Parenting Inventory. New York: Cognitive Therapy Center of New York.