نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خلخال، خلخال، ایران

چکیده

 
هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. کدگذاری مصاحبه‌ها در سه مرحله و به صورت دستی انجام شد. 
یافته‌ها: کدگذاری مصاحبه ها نشان دهنده 5 مولفه افزایش آگاهی (با زیرمولفه های تقویت آگاهی در حوزه های مختلف، یادگیری فنون و مهارتها، افزایش سواد رسانه ای)، تقویت روابط (با زیرمولفه های آگاهی از شرایط دوستان و بستگان، برگزاری جشنها و مناسبتها و تقویت پیوند گروهی)، اعتیاد به اینستاگرام (با زیرمولفه های افراط در استفاده از اینستاگرام، عدم رسیدگی به سایر کارها و وظایف و حالات روحی ناخوشایند در صورت عدم استفاده از اینستاگرام)، مشکلات جسمانی و روانی (با زیرمولفه های اثرات منفی بر خواب، اثرات منفی بر توجه و تمرکز، تجربه هیجانات منفی و ناخوشایند و دردهای بدنی) و گسست در پیوندهای اجتماعی (با زیرمولفه های افزایش چشم و هم چشمی، نابرابری و بی عدالتی، بی اعتمادی به دیگران و رسوایی اجتماعی) بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که گسترش شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام در سالهای اخیر با پیامدهای مثبت و منفی فردی و اجتماعی همراه بوده است که توجه به آنها توسط نهادهای مربوطه لازم و حیاتی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

 
           
Amiri, M., & Dowran, B. (2020). Smartphone overuse from Iranian university students’ perspective: A qualitative study. Addiction & Health, 12(3), 205. https://doi.org/10.22122/ahj.v12i3.271
Fuciu, M. (2019). The rise of Instagram–Evolution, statistics, advantages and disadvantages. Revista Economică, 71(4), 51-63. http://economice.ulbsibiu.ro/revista.economica/archive/71404fuciu.pdf
Kallio, H., Pietilä, A. M., Johnson, M., & Kangasniemi, M. (2016). Systematic methodological review: developing a framework for a qualitative semi‐structured interview guide. Journal of advanced nursing, 72(12), 2954-2965. https://doi.org/10.1111/jan.13031
Meier, A., & Schäfer, S. (2018). The positive side of social comparison on social network sites: How envy can drive inspiration on Instagram. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(7), 411-417. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.0708
Rook, K. S. (2015). Social networks in later life: Weighing positive and negative effects on health and well-being. Current directions in psychological science, 24(1), 45-51. https://doi.org/10.1177/0963721414551364
Sarkar, A., Agarwal, S., Ghosh, A., & Nath, A. (2015). Impacts of social networks: A comprehensive study on positive and negative effects on different age groups in a society. International Journal of Advance Research in Computer Science and Management Studies, 3(5), 177-190. https://www.researchgate.net/publication/325416897
Stein, J. P., Krause, E., & Ohler, P. (2021). Every (Insta) Gram counts? Applying cultivation theory to explore the effects of Instagram on young users’ body image. Psychology of popular media, 10(1), 87. https://doi.org/10.1037/ppm0000268
Venegas-Vera, A. V., Colbert, G. B., & Lerma, E. V. (2020). Positive and negative impact of social media in the COVID-19 era. Reviews in cardiovascular medicine, 21(4), 561-564. https://doi.org/10.31083/j.rcm.2020.04.195
Williams, M., & Moser, T. (2019). The art of coding and thematic exploration in qualitative research. International Management Review, 15(1), 45-55. www.imrjournal.org/uploads/1/4/2/8/14286482/imr-v15n1art4.pdf
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
overuse from Iranian university students’ perspective: A qualitative study. Addiction & Health, 12(3), 205. https://doi.org/10.22122/ahj.v12i3.271
Fuciu, M. (2019). The rise of Instagram–Evolution, statistics, advantages and disadvantages. Revista Economică, 71(4), 51-63. http://economice.ulbsibiu.ro/revista.economica/archive/71404fuciu.pdf
Kallio, H., Pietilä, A. M., Johnson, M., & Kangasniemi, M. (2016). Systematic methodological review: developing a framework for a qualitative semi‐structured interview guide. Journal of advanced nursing, 72(12), 2954-2965. https://doi.org/10.1111/jan.13031
Meier, A., & Schäfer, S. (2018). The positive side of social comparison on social network sites: How envy can drive inspiration on Instagram. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(7), 411-417. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.0708
Rook, K. S. (2015). Social networks in later life: Weighing positive and negative effects on health and well-being. Current directions in psychological science, 24(1), 45-51. https://doi.org/10.1177/0963721414551364
Sarkar, A., Agarwal, S., Ghosh, A., & Nath, A. (2015). Impacts of social networks: A comprehensive study on positive and negative effects on different age groups in a society. International Journal of Advance Research in Computer Science and Management Studies, 3(5), 177-190. https://www.researchgate.net/publication/325416897
Stein, J. P., Krause, E., & Ohler, P. (2021). Every (Insta) Gram counts? Applying cultivation theory to explore the effects of Instagram on young users’ body image. Psychology of popular media, 10(1), 87. https://doi.org/10.1037/ppm0000268
Venegas-Vera, A. V., Colbert, G. B., & Lerma, E. V. (2020). Positive and negative impact of social media in the COVID-19 era. Reviews in cardiovascular medicine, 21(4), 561-564. https://doi.org/10.31083/j.rcm.2020.04.195
Williams, M., & Moser, T. (2019). The art of coding and thematic exploration in qualitative research. International Management Review, 15(1), 45-55. www.imrjournal.org/uploads/1/4/2/8/14286482/imr-v15n1art4.pdf