مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
عرفانه زیبائی ویشکائی؛ طاهر تیزدست
چکیده
شواهد پژوهشی حاکی است که سبک های فرزند پروری و عوامل شناختی در مادران احتمالاً می تواند در شکل گیری و تشدید اضطراب اجتماعی کودکان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران آن ها بود. برای این پژوهش توصیفی، از طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ...
بیشتر
شواهد پژوهشی حاکی است که سبک های فرزند پروری و عوامل شناختی در مادران احتمالاً می تواند در شکل گیری و تشدید اضطراب اجتماعی کودکان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران آن ها بود. برای این پژوهش توصیفی، از طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان و مادران مقطع دبستان پایه ششم شهر خمام مشغول به تحصیل درسال تحصیلی 99-98 بود. نمونه پژوهش 200 دانش آموز دبستانی پایه ششم بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات، از مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز کودکان و نوجوانان (LSAS-CD)، مقیاس سبک های فرزندپروری بامریند و مقیاس انعطاف پذیری شناختی (CSF) استفاده شد. داده های پژوهش با روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی 1/64 درصد واریانس اضطراب اجتماعی دانش آموزان را پیش بینی می کنند. این یافته ها بیان می کنند که سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی نقش تعیین کننده ای در آسیب شناسی و پیشگیری اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
حسن سلیمانی راد؛ عباس ابوالقاسمی
چکیده
گسترش پدیده سلفی و ارسال آن به شبکههای اجتماعی مجازی میتواند ناشی از علل و زمینههای مختلفی از جمله عوامل روانشناختی و شخصیتی مختلف باشد. شواهد پژوهشی محدود و متناقصی در این زمینه وجود دارد که نیاز به انجام پژوهشهای بیشتری میطلبد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای روانشناختی و صفات سه گانه تاریک شخصیت در رفتار ...
بیشتر
گسترش پدیده سلفی و ارسال آن به شبکههای اجتماعی مجازی میتواند ناشی از علل و زمینههای مختلفی از جمله عوامل روانشناختی و شخصیتی مختلف باشد. شواهد پژوهشی محدود و متناقصی در این زمینه وجود دارد که نیاز به انجام پژوهشهای بیشتری میطلبد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای روانشناختی و صفات سه گانه تاریک شخصیت در رفتار سلفیگیری بود. پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسهای بود. تعداد 300 نفر دانشجو (در دامنه سنی 18 تا 30 سال) به روش نمونهگیری خوشهای از دانشکدههای دانشگاه گیلان انتخاب شدند. آنها به چک لیست سلفی محقق ساخته، پرسشنامه سلامت عمومی، پرسشنامه نیازهای مازلو و مقیاس صفات سهگانه تاریک شخصیت پاسخ دادند. درنهایت، دادههای 202 نفر (103 دختر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که دو گروه سلفیگیر و غیرسلفیگیر در نیازهای روانشناختی ازجمله نیازهای ایمنی، تعلق و عزت و همچنین در صفات شخصیتی شامل خودشیفته و ماکیاوالیسم تفاوت معناداری داشتند. به نظر میرسد نیازهای ایمنی، تعلق و عزت ارضا نشده و همچنین داشتن صفات خودشیفتگی و ماکیاوالیسم میتوانند پدیده سلفیگیری و ارسال آن به شبکههای اجتماعی مجازی را توجیهکنند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
عارفه حمیده مقدم؛ زینب شریفی پور چوکامی؛ خزر تاج بخش
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و تاب آوری در دانش آموزان دختر با و بدون اضطراب امتحان است. این پژوهش با طرح علی مقایسه ای انجام شد. نمونه پژوهش متشکل از 203 دانش آموز پایه دهم و یازدهم در سال 1398 (92 دانش آموز با اضطراب امتحان و 111 دانش آموز بدون اضطراب امتحان) بود که با نمره برش 50 از میان دانش آموزان شهر رشت با روش نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و تاب آوری در دانش آموزان دختر با و بدون اضطراب امتحان است. این پژوهش با طرح علی مقایسه ای انجام شد. نمونه پژوهش متشکل از 203 دانش آموز پایه دهم و یازدهم در سال 1398 (92 دانش آموز با اضطراب امتحان و 111 دانش آموز بدون اضطراب امتحان) بود که با نمره برش 50 از میان دانش آموزان شهر رشت با روش نمونه گیری خوشه ای شناسایی و انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیل برگر، پرسشنامه نارسایی های شناختی برادبنت و همکاران، مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران و مقیاس تاب آوری روان شناختی کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد افراد با اضطراب امتحان در نارسایی های شناختی و پردازش هیجانی نمرات بالاتر و در تاب آوری نمرات پایین تری نسبت به افراد بدون اضطراب امتحان دارند. این یافته ها بیان می کند که نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و تاب آوری در اضطراب امتحان نقش تعیین کننده ای دارند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
تقی اکبری؛ ثریا احدی سقاواز
چکیده
بهزیستی روانشناختی، به معنای ارزیابیهای شناختی و عاطفی فرد از زندگی خود، یکی از مؤلفههای روانشناسی مثبت، امروزه اهمیت ویژهای در رفتارشناسی دانشجویان ندارد. ازاینرو، شناخت عوامل مؤثر بر آن، در افزایش بهزیستی روانی دانشجویان نقش به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان، بر اساس مؤلفههای ...
بیشتر
بهزیستی روانشناختی، به معنای ارزیابیهای شناختی و عاطفی فرد از زندگی خود، یکی از مؤلفههای روانشناسی مثبت، امروزه اهمیت ویژهای در رفتارشناسی دانشجویان ندارد. ازاینرو، شناخت عوامل مؤثر بر آن، در افزایش بهزیستی روانی دانشجویان نقش به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان، بر اساس مؤلفههای هوش معنوی و احساس پیوستگی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ ماهیت و شیوه تحقیقات جز تحقیقات توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بیله سوار مغان در سال تحصیلی 1399-1398 میباشد که براساس جدول مورگان یک نمونه 248 نفری از دانشجویان انتخاب شد. روش نمونهگیری اتفاقی بود. برای آزمون فرضیهها از پرسشنامه احساس پیوستگی، پرسشنامه خودگزارشی هوش معنوی (SISRI-24) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی استفادهشده است. برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که هوش معنوی، احساس پیوستگی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دارند بدین معنی که با افزایش هوش معنوی، احساس پیوستگی، بهزیستی روانشناختی نیز افزایش مییابد. هوش معنوی میتواند پیشبینی کننده خوبی برای بهزیستی روانشناختی و سلامت روان انسان باشد. گرایش معنوی در زندگی از رفتارهای نادرست و ناسازگار انسان جلوگیری میکند و باعث میشود سلامت روان او در امنیت به سر ببرد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
کوثر الهی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای
چکیده
همهگیری ویروس کووید 19 طی دو سال اخیر اضطراب زیادی در افراد ایجاد نمود.هدف این پژوهش پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس منغیرهای ذهن آگاهی و تاب آوری است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روششناسی توصیفی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS)، پرسشنامه ۵ عاملی ذهنآگاهی (FFMQ) و پرسشنامه ...
بیشتر
همهگیری ویروس کووید 19 طی دو سال اخیر اضطراب زیادی در افراد ایجاد نمود.هدف این پژوهش پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس منغیرهای ذهن آگاهی و تاب آوری است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روششناسی توصیفی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS)، پرسشنامه ۵ عاملی ذهنآگاهی (FFMQ) و پرسشنامه تاب آوری (CD-RISD) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه، 260 دانشجو (147 مرد و 113 زن) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامهها را به صورت آنلاین تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه و نرمافزار SPSS 20 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ذهنآگاهی با ضریب تاثیر 0/16 و تاب آوری با ضریب تاثیر 0/42- میتوانند اضطراب کووید-19 را به طور معناداری پیشبینی کنند (0/05 >p). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که برگزاری کارگاههایی جهت ارتقا تاب آوری در دانشجویان و افراد جامعه می تواند با اضطراب کووید 19 کمتر در آنها مرتبط باشد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
نرگس حاج ابوطالبی؛ شهره قنبری؛ بهاره رسولیان؛ مریم عاقل مسجدی
چکیده
خانواده اولین نهاد اجتماعی است که با ازدواج به وجود میآید .از ویژگیهای بارز یک ازدواج موفق می توان به صمیمیت بین همسران اشاره کرد. هدف پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با صمیمیت زناشویی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران بود. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود، و جامعه آماری ...
بیشتر
خانواده اولین نهاد اجتماعی است که با ازدواج به وجود میآید .از ویژگیهای بارز یک ازدواج موفق می توان به صمیمیت بین همسران اشاره کرد. هدف پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با صمیمیت زناشویی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران بود. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود، و جامعه آماری تمام دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر متاهل دانشگاه آزاد واحد تهران شمال به تعداد 150 نفر انتخاب شدند. به منظو جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه صمیمیت زناشویی (MIQ) ، پرسنامه خودکنترلی (SCQ) و پرسشنامه چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 92، 69 و 92 درصد گزارش شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به کمک نرم افزار SPSS23 استفاده شد. نتایج نشان دادکه بین صمیمیت زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکنترلی در دانشجویان زن متاهل رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین صمیمیت زناشویی و خودکنترلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. افزایش حمایت اجتماعی و خودکنترلی می تواند سبب افزایش برخی از ابعاد صمیمیت زناشویی گردد