مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
تأثیر بازخورد مثبت مقایسه ای-اجتماعی بر یادگیری مهارت پرتاب در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه

طیبه بنی اسدی؛ پویا بیابانی؛ فاطمه کریمی اصل؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد

دوره 1، شماره 4 ، آبان 1400، صفحه 1-8

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.333917.1031

چکیده
  مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات بازخورد اجتماعی-مقایسه ای مثبت بر یادگیری حرکتی و خودکارآمدی مهارت حرکتی پرتاب در افراد مبتلا به ADHD طراحی شد. آزمودنی ها 44 نوجوان مبتلا به ADHD در محدوده سنی 15 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه بازخورد اجتماعی- مقایسه ای مثبت و کنترل تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
کمال گرایی سیاسی-اجتماعی: یک مطالعه بین فرهنگی

یدالله زرگر؛ فاطمه صرامی

دوره 1، شماره 4 ، آبان 1400، صفحه 9-21

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.324954.1026

چکیده
  پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی نابهنجاری
سلامت روان در دانش آموزان با مشکل استفاده از تلفن همراه و دانش آموزان عادی

طیبه خیاطان؛ سید تیمور سیدی اصل؛ امیر نظری انامق؛ حسین صادقی ملامحله؛ حامد مینائی؛ علیرضا نظری انامق

دوره 1، شماره 4 ، آبان 1400، صفحه 22-29

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.333922.1033

چکیده
  تلفن همراه با ورود به زندگی انسان، تغییرات گسترده ای را ایجاد کرده است، اما گاهی اوقات مشکلاتی را نیز به همراه دارد. به نظر می رسد افرادی که از تلفن همراه به صورت مشکل دار استفاده می کنند در معرض آسیب های روانی هستند. بر اساس تحقیقات موجود، هدف این پژوهش مقایسه سلامت عمومی دانش‌آموزان مشکل‌ساز استفاده از تلفن همراه و کاربران عادی بود. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
پیش بینی خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی بر اساس مولفه های اعتیاد به بازی های آنلاین

زهرا صادق نیا سلاکجانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد

دوره 1، شماره 4 ، آبان 1400، صفحه 30-43

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.322677.1022

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی نابهنجاری
مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری حضوری و مبتنی بر اینترنت بر تحریف‌های شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی

هانیه گودرزی؛ صدیقه جعفری؛ توحید مرادی شیخ جان

دوره 1، شماره 4 ، آبان 1400، صفحه 44-65

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.340848.1035

چکیده
  افراد با اختلال اضطراب اجتماعی به بهانه اجتناب از تعامل و ناراحتی از خودافشایی، برای درمان با مانع روبرو هستند و استفاده از خدمات سلامت از راه دور می‌تواند راهکار جایگزین باشد اما شواهد پژوهشی قوی در مورد اثربخشی روش‌های مبتنی بر اینترنت در اختلال اضطراب اجتماعی وجود ندارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی نابهنجاری
مقایسه اثربخشی مشاوره سیستمی بوئن و راه‌حل محور بر کاهش خطر طلاق، دلزدگی و ناسازگاری زناشویی در زنان ناسازگار

آرزو مجرد؛ حسین قمری گیوی؛ احمدرضا کیانی

دوره 1، شماره 4 ، آبان 1400، صفحه 66-81

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.330457.1028

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مشاوره سیستمی بوئن و راه‌حل محور بر کاهش خطر طلاق، دلزدگی و ناسازگاری زناشویی در زنان ناسازگار بود. طرح پژوهش شبه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون چندگروهی بود. جامعه آماری تمام زنانی را شامل می‌شد که به منظور انجام طلاق در سال 1395 به دادگستری شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش 45 زن ناسازگار ...  بیشتر