مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
طیبه بنی اسدی؛ پویا بیابانی؛ فاطمه کریمی اصل؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد
چکیده
مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات بازخورد اجتماعی-مقایسه ای مثبت بر یادگیری حرکتی و خودکارآمدی مهارت حرکتی پرتاب در افراد مبتلا به ADHD طراحی شد. آزمودنی ها 44 نوجوان مبتلا به ADHD در محدوده سنی 15 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه بازخورد اجتماعی- مقایسه ای مثبت و کنترل تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا ...
بیشتر
مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات بازخورد اجتماعی-مقایسه ای مثبت بر یادگیری حرکتی و خودکارآمدی مهارت حرکتی پرتاب در افراد مبتلا به ADHD طراحی شد. آزمودنی ها 44 نوجوان مبتلا به ADHD در محدوده سنی 15 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه بازخورد اجتماعی- مقایسه ای مثبت و کنترل تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا با بازوی غیر غالب به سمت هدف روی زمین بود. شرکتکنندگان پیشآزمون (10 کارآزمایی)، مرحله اکتساب شامل 6 بلوک 10 کارآزمایی، و آزمون یادداری شامل 10 آزمایش را اجرا کردند. به آزمودنیهای گروه بازخورد مقایسه مثبت اجتماعی اطلاع داده شد که پرتابهای آنها در بلوک قبلی، به طور متوسط، بهتر از پرتابهای سایر افراد در این گروه بود. قبل از پیش آزمون، هر بلوک و قبل از آزمون یادداری، همه شرکت کنندگان مقیاس خودکارآمدی را تکمیل کردند. معیارهای وابسته امتیازدهی به دقت و خودکارآمدی بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس (ANOVA) با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. گروه بازخورد مقایسه اجتماعی مثبت در مرحله اکتساب و آزمون حفظ در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی بهتر عمل کردند. علاوه بر این، گروه بازخورد مقایسه اجتماعی مثبت نمرات خودکارآمدی بیشتری را در مرحله اکتساب و آزمون حفظ در مقایسه با گروه کنترل گزارش کردند. یافتههای ما نشان میدهد که انتظارات افزایشیافته برای افراد مبتلا به ADHD برای افزایش عملکرد و یادگیری یک مهارت حرکتی جدید مفید است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
یدالله زرگر؛ فاطمه صرامی
چکیده
پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ...
بیشتر
پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ها به صورت آنلاین با استفاده از Google Derive جمع آوری شد. همچنین مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی (تری شورت و همکاران) و پرسش نگرش سنجش شدت مسائل اجتماعی و نیز مقیاس کمال گرایی سیاسی-اجتماعی به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفت. مقیاس کمال گرایی اجتماعی-سیاسی با استفاده از تحلیل عاملی با عاملی 12 سوالی به دست آمد و برای اولین بار در پژوهش حاضر اعمال شد. اگرچه این پژوهش به عنوان پژوهش مقدماتی در نظر گرفته شده است، اما روایی و پایایی مقیاس بهینه تعیین شد، بنابراین می توان از آن در پژوهشی مشابه استفاده کرد. کمالگرایی مثبت و منفی و کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و نیز نگرش به شدت مسائل اجتماعی در بین دانشجویان ایرانی مقیم ایران با دانشجویان غرب مقایسه شد. نتایج بهوسیله نظریهها و پژوهش های روانشناختی و جامعهشناختی با بازنمایی اثربخشی تفاوتهای فرهنگی در کمالگرایی سیاسی-اجتماعی تبیین شد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
طیبه خیاطان؛ سید تیمور سیدی اصل؛ امیر نظری انامق؛ حسین صادقی ملامحله؛ حامد مینائی؛ علیرضا نظری انامق
چکیده
تلفن همراه با ورود به زندگی انسان، تغییرات گسترده ای را ایجاد کرده است، اما گاهی اوقات مشکلاتی را نیز به همراه دارد. به نظر می رسد افرادی که از تلفن همراه به صورت مشکل دار استفاده می کنند در معرض آسیب های روانی هستند. بر اساس تحقیقات موجود، هدف این پژوهش مقایسه سلامت عمومی دانشآموزان مشکلساز استفاده از تلفن همراه و کاربران عادی بود. ...
بیشتر
تلفن همراه با ورود به زندگی انسان، تغییرات گسترده ای را ایجاد کرده است، اما گاهی اوقات مشکلاتی را نیز به همراه دارد. به نظر می رسد افرادی که از تلفن همراه به صورت مشکل دار استفاده می کنند در معرض آسیب های روانی هستند. بر اساس تحقیقات موجود، هدف این پژوهش مقایسه سلامت عمومی دانشآموزان مشکلساز استفاده از تلفن همراه و کاربران عادی بود. در این مطالعه مقطعی، جامعه مورد مطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه های اردبیل در سال 1392 بودند که از این تعداد 116 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس استفاده بیش از حد از تلفن همراه (COS) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شد. بین استفاده مشکلزا از تلفن همراه و سلامت عمومی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت (01/0p<). همچنین بین دو گروه از کاربران مشکل دار و کاربران عادی تلفن همراه از نظر سلامت عمومی تفاوت معنی داری وجود داشت (01/0p<). با توجه به نتایج، دانشآموزان با مشکل استفاده از تلفن همراه از سطح سلامت عمومی پایینتری برخوردارند. بنابراین مداخلاتی برای بهبود سلامت و کاهش استفاده مشکلزا از تلفن همراه باید در نظر گرفته شود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
زهرا صادق نیا سلاکجانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، پرسشنامه خودکارآمدی, پرسشنامه خلاقیت و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS - 22 استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه های اعتیاد به بازیهای آنلاین (مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی و مشکلات اجتماعی و خلقی)، توانستند 8/48 درصد از واریانس خودکارآمدی، 3/43 درصد از واریانس خلاقیت و4/27 درصد از واریانس مهارت های اجتماعی دانش آموزان را پیشبینی کنند (05/0˂p). بنابراین نتایج این پژوهش اهمیت توجه به اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان را نشان میدهد و پیشگیری از آن می تواند با متغیرهای روانشناختی مثبت در ارتباط باشد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
هانیه گودرزی؛ صدیقه جعفری؛ توحید مرادی شیخ جان
چکیده
افراد با اختلال اضطراب اجتماعی به بهانه اجتناب از تعامل و ناراحتی از خودافشایی، برای درمان با مانع روبرو هستند و استفاده از خدمات سلامت از راه دور میتواند راهکار جایگزین باشد اما شواهد پژوهشی قوی در مورد اثربخشی روشهای مبتنی بر اینترنت در اختلال اضطراب اجتماعی وجود ندارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری ...
بیشتر
افراد با اختلال اضطراب اجتماعی به بهانه اجتناب از تعامل و ناراحتی از خودافشایی، برای درمان با مانع روبرو هستند و استفاده از خدمات سلامت از راه دور میتواند راهکار جایگزین باشد اما شواهد پژوهشی قوی در مورد اثربخشی روشهای مبتنی بر اینترنت در اختلال اضطراب اجتماعی وجود ندارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری حضوری و مبتنی بر اینترنت بر تحریفهای شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی بود. پژوهش حاضر، از نوع آزمایش میدانی بود. تعداد 51 نفر نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه درمان حضوری، مبتنی بر اینترنت و کنترل گمارش شدند. سه گروه در ابتدا و انتهای پژوهش، مورد مصاحبه و به پرسشنامه غربالگری اختلال اضطراب اجتماعی (SASS) لیپوزک و ویدک (2008)، پرسشنامههای تحریفهای شناختی (CDQ) بک و وایسمن(1978) و تنظیم هیجان (ERQ) جان و گراس (2003) پاسخ دادند. دو گروه آزمایش طی 10 جلسه هفتگی، تحت مداخله درمانی قرارگرفتند. نتایج تحلیلهای آنکووا نشانداد که هر دو شکل مداخله بر کاهش تحریفهای شناختی، بهبود تنظیم هیجان و کاهش نشانههای اضطراب اجتماعی اثربخش بود. همچنین نتایج تحلیلهای مانکوا نشان داد که در مولفههای نیاز به خشنودکردن دیگران و سرکوب فقط مداخله حضوری تاثیرگذار بود و در دو مولفه موفقیت و کمالگرای هیچ یک از روشهای مداخله تاثیر معنادر نداشت. به طور کلی، در همه متغیرها تاثیر مداخله حضوری بیشتر از مداخله مبتنی بر اینترنت بود. این نتایج میتواند پشتوانهای برای به کارگیری درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر اینترنت برای نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی باشد که بنابه شرایطی نمیتوانند از شکل حضوری درمان بهره ببرند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
آرزو مجرد؛ حسین قمری گیوی؛ احمدرضا کیانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مشاوره سیستمی بوئن و راهحل محور بر کاهش خطر طلاق، دلزدگی و ناسازگاری زناشویی در زنان ناسازگار بود. طرح پژوهش شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری تمام زنانی را شامل میشد که به منظور انجام طلاق در سال 1395 به دادگستری شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش 45 زن ناسازگار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مشاوره سیستمی بوئن و راهحل محور بر کاهش خطر طلاق، دلزدگی و ناسازگاری زناشویی در زنان ناسازگار بود. طرح پژوهش شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری تمام زنانی را شامل میشد که به منظور انجام طلاق در سال 1395 به دادگستری شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش 45 زن ناسازگار (متقاضی طلاق) بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) گمارده شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه دلزدگی زناشویی، پرسشنامه بیثباتی ازدواج (MII) و ناسازگاری بیر- استرنبرگ (DQ) استفاده شد. برای گروههای آزمایشی مشاوره سیستمی بوئنی و مشاوره راهحلمحور در 7 جلسه یک و نیم ساعته برگزار شد. در حالی که گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی دانکن نشان داد که روش مشاوره راهحلمحور نسبت به روش سیستمی بوئن در کاهش خطر طلاق، دلزدگی و ناسازگاری زناشویی اثربخشی بیشتری دارد (0/05>p). این نتایج میتواند پشتوانهای قوی برای بکارگیری اولویت روش مشاوره راهحلمحور در کاهش خطر طلاق، دلزدگی و ناسازگاری زناشویی در زنان ناسازگار باشد تا بدین وسیله علاوه بر مانع شدن از فروپاشی بنیان خانواده، می-توان از این روش جهت پیشگیری از اختلافات و تعارضات خانوادگی نیز استفاده نمود.