روانشناسی شخصیت
امیر حسین مرادی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی
چکیده
هدف: تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت برای زندگی به ویژه برای یادگیری در دانشآموزان اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل علّی رابطه تعامل والد-فرزند با گرایش به تفکر انتقادی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت برای زندگی به ویژه برای یادگیری در دانشآموزان اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل علّی رابطه تعامل والد-فرزند با گرایش به تفکر انتقادی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول شهر لاهیجان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 200 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ-آوری اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS)، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (CFI) اﺳﺘﻔﺎده ﺷد. سپس دادهها توسط آزمون همبستگی پیرسون و روش مدلیابی معادلات ساختاری، با استفاده از نرمافزارهای 26SPSS- و 10.2-LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. همچنین تعامل والد-فرزند و انعطافپذیری شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی اثر مستقیم دارند (05/0> P). تعامل والد-فرزند از طریق انعطافپذیری شناختی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار بر گرایش به تفکر انتقادی دارند (05/0> p). نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت تعامل والد-فرزند و انعطافپذیری شناختی میتواند مهارت تفکر انتقادی را در دانشآموزان پیشبینی کند و مسئولان مدارس و والدین باید به این متغیرها توجه ویژه داشته باشند.
روانشناسی شخصیت
تینا سلطاناحمدی؛ حسن شفاعی؛ نیلوفر رضایی؛ طیبه خیاطان
چکیده
هدف: این تحقیق نشان می دهد که تمرین ذهن آگاهی منجر به کاهش قابل توجه استرس شغلی و بهبود کیفیت کلی زندگی برای متخصصان شاغل در اتاق عمل شده است.روش: روش پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی و نیمه آزمایشی در قالب پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان اتاق عمل بیمارستان های تهران می باشد. 50 نفر از این جامعه ...
بیشتر
هدف: این تحقیق نشان می دهد که تمرین ذهن آگاهی منجر به کاهش قابل توجه استرس شغلی و بهبود کیفیت کلی زندگی برای متخصصان شاغل در اتاق عمل شده است.روش: روش پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی و نیمه آزمایشی در قالب پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان اتاق عمل بیمارستان های تهران می باشد. 50 نفر از این جامعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T و ANCOVA استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که در پیشآزمون بین استرس شغلی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود ندارد (p<0/05). اما مشاهده شد که گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل استرس شغلی به طور معنی داری پایین تر و کیفیت زندگی بالاتری داشتند ( P=0/001). در نهایت، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر استرس شغلی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود دارد (P=0/001).نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که ذهن آگاهی میتواند نقش مهمی در مدیریت استرس ناشی از کار در بین کارشناسان اتاق عمل داشته باشد. در نتیجه، با مشارکت فعال در فعالیتهای ذهنآگاهی، ایجاد شرایط مطلوبتری برای متخصصان شاغل در اتاقهای عمل از نظر کیفیت زندگی قابل قبول است.
روانشناسی شخصیت
نیلوفر رضایی؛ حسن شفاعی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی نوآورانه بر عملکرد شغلی کارکنان بخش خصوصی با در نظر گرفتن نقش میانجی انگیزه شغلی و خودکارآمدی انجام شد.
روش: درپژوهش حاضر از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. این مطالعه شامل 384 کارمند بخش خصوصی با سن بین 21 تا 49 سال (با میانگین سنی 17/8±11/35 سال) بود که ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی نوآورانه بر عملکرد شغلی کارکنان بخش خصوصی با در نظر گرفتن نقش میانجی انگیزه شغلی و خودکارآمدی انجام شد.
روش: درپژوهش حاضر از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. این مطالعه شامل 384 کارمند بخش خصوصی با سن بین 21 تا 49 سال (با میانگین سنی 17/8±11/35 سال) بود که داوطلبانه شرکت کردند. این پژوهش در سال 2023 در تهران، ایران انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری در دسترس و با رعایت دستورالعمل های ارائه شده توسط کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که جو سازمانی نوآورانه بهطور معنیداری بر عملکرد شغلی تأثیر میگذارد (T=6.284). همچنین جو سازمانی نوآورانه به طور معنی داری بر انگیزه شغلی تأثیر داشت (594/11=T). همچنین جو سازمانی نوآورانه به طور معناداری بر خودکارآمدی تأثیر گذاشت (509/9T=). همچنین انگیزه شغلی رابطه بین جو سازمانی نوآورانه و عملکرد شغلی را به طور معناداری میانجیگری کرده است (001/0>P). در نهایت، خودکارآمدی رابطه بین جو سازمانی نوآورانه و عملکرد شغلی را به طور معناداری میانجی گری کرده است (001/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، توصیه میشود که صاحبان بازار بر ارتقا و تقویت عوامل و مؤلفههای مؤثر در جو سازمانی نوآورانه کارکنان بخش خصوصی تمرکز کنند. علاوه بر این، باید بر انگیزه شغلی و خودکارآمدی کارکنان بخش خصوصی تأکید بیشتری شود.
روانشناسی شخصیت
معصومه صبحی
چکیده
هدف: مشکلات روانشناختی در بسیاری از اختلالات سایکوسوماتیک نقش بسیار مهم و اساسی دارند. این پژوهش پژوهش با هدف مقایسه تنظیم هیجان در مبتلایان به زخم معده و افراد غیرمبتلا انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش شامل افراد مبتلا به بیماری زخم معده و افراد عادی در شهر تهران است. از جامعه مورد نظر، ...
بیشتر
هدف: مشکلات روانشناختی در بسیاری از اختلالات سایکوسوماتیک نقش بسیار مهم و اساسی دارند. این پژوهش پژوهش با هدف مقایسه تنظیم هیجان در مبتلایان به زخم معده و افراد غیرمبتلا انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش شامل افراد مبتلا به بیماری زخم معده و افراد عادی در شهر تهران است. از جامعه مورد نظر، تعداد 100 نفر از بیماران مبتلا به زخم معده و مراجعهکننده به بیمارستان امام حسین در شهر تهران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با 100 نفر از همراهانشان که مبتلا به زخم معده نبودند مورد مقایسه قرار گرفتند. هر دو گروه به مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند.
نتایج: یافتهها نشان داد که نمره کل مشکلات در تنظیم هیجان و خردهمقیاسهای آن (عدم پذیرش هیجانهای منفی، دشواری در انجام رفتارهای هدفمدار، مشکل در کنترل رفتارهای تکانشی، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجان مؤثر، عدم آگاهی هیجانی، عدم وضوح عاطفی) در بیماران مبتلا به زخم معده به طور معنی داری بیشتر از افراد غیر مبتلا است (0/001>P).
نتیجهگیری: با توجه به این یافته می توان نتیجه گرفت که مشکل در تنظیم هیجانات ممکن است در بروز زخم معده نقش داشته باشد. به نظر می رسد بیماران مبتلا به زخم معده کمتر قادر به شناسایی و درک هیجانات خود هستند و کمتر قادر به مدیریت صحیح هیجانات خود هستند. بنابراین تجمع فشار روانی ناشی از احساسات منفی می تواند باعث بروز یا تشدید علائم آنها شود.
روانشناسی شخصیت
کیمیا پیغان
چکیده
شناسایی برخی تفاوتها بین زنان و مردان میتواند در هدایت افراد در عرصههای مختلف زندگی مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی و علایم روانشناختی در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. این پژوهش از نوع علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بودند که به روش نمونهگیری در دسترس 250 دختر ...
بیشتر
شناسایی برخی تفاوتها بین زنان و مردان میتواند در هدایت افراد در عرصههای مختلف زندگی مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی و علایم روانشناختی در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. این پژوهش از نوع علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بودند که به روش نمونهگیری در دسترس 250 دختر و 250 پسر انتخاب شدند و سیاهه پنج عاملی نئو-3 (NEO-FFI-3) و فهرست علائم-90 (SCL-90-R) را تکمیل کردند. دادههای دو گروه با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که نمره دانشجویان پسر در ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربه به طور معناداری بیشتر از دختران است (001/0>P). در ویژگیهای شخصیتی وظیفهشناسی، برونگرایی و توافقپذیری، نمره دانشجویان دختر بهطور معناداری بیشتر از دانشجویان پسر بود (001/0>P). از بین علائم روانشناختی، جسمانیسازی، افسردگی و اضطراب در دانشجویان دختر و خصومت در دانشجویان پسر به طور معناداری بیشتر بود (001/0>P). با توجه به نتایج میتوان نتیجه گرفت که بین زنان و مردان تفاوتهای شخصیتی روانشناختی وجود دارد که توجه به آنها و هدایت افراد بر اساس آنها میتواند به زندگی آینده افراد در زمینههای مختلف کمک کند.
روانشناسی شخصیت
کبری عباس پور؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل علّی رابطهی تنظیم شناختی هیجان و کیفیت روابط متعهدانه زوجین با میانجیگری ذهنآگاهی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل زنان متأهل شهرستان بندر گناوه در سال 1401 بودند که 263 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل علّی رابطهی تنظیم شناختی هیجان و کیفیت روابط متعهدانه زوجین با میانجیگری ذهنآگاهی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل زنان متأهل شهرستان بندر گناوه در سال 1401 بودند که 263 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ)، پرسشنامه تعهد زناشویی (DCI) و پرسشنامه ذهنآگاهی فرایبورگ-فرم کوتاه (FMI) بود که به صورت آنلاین کامل شدند. برای بررسی فرضیهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با به کارگیری از نرم افزار SPSS22 و Smart PLS3 استفاده شد. یافتههای به دست آمده حاکی از آن شد که دادههای پژوهش با مدل پیشنهادی برازش مناسبی دارد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تنظیم شناختی هیجان بر کیفیت روابط متعهدانه زوجین اثر مثبت و مستقیم دارد (05/0p<). همچنین ذهن-آگاهی بر کیفیت روابط متعهدانه زوجین اثر مثبت و مستقیم وجود دارد (05/0p<). تنظیم شناختی هیجان از طریق ذهنآگاهی بر کیفیت روابط متعهدانه زوجین اثر غیر مستقیم و مثبت وجود دارد (05/0p<). از این پژوهش نتیجه می-گیریم که؛ تقویت مهارتهای تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی با روابط متعهدانه بیشتر در زنان متاهل مرتبط است و مشاوران مراکز مشاوره میتوانند از نتایج این پژوهش بهره ببرند.
روانشناسی شخصیت
اکبر کرمی؛ حمید امینی کلتپه؛ نسیم نوری؛ اکبر مهدیلو
چکیده
سلامتی یک مسئله چند بعدی است که علاوه بر بعد جسمی، جنبه روانی و اجتماعی را هم دربر می گیرد. این ابعاد بر یکدیگر اثر کرده و تحت تأثیر یکدیگر قرار میگیرند. هدف از این تحقیق بررسی سلامت عمومی، تاب آوری و بحران هویت در فرزندان خانوادههای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین پیش بینی سلامت عمومی افراد از روی تاب آوری و بحران هویت ...
بیشتر
سلامتی یک مسئله چند بعدی است که علاوه بر بعد جسمی، جنبه روانی و اجتماعی را هم دربر می گیرد. این ابعاد بر یکدیگر اثر کرده و تحت تأثیر یکدیگر قرار میگیرند. هدف از این تحقیق بررسی سلامت عمومی، تاب آوری و بحران هویت در فرزندان خانوادههای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین پیش بینی سلامت عمومی افراد از روی تاب آوری و بحران هویت میباشد. در این تحقیق 156 نفر از دانش آموزان پسر استان زنجان و شهرستان مراغه که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند، با استفاده از پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ)، تاب آوری کانر (CD-RISC) و بحران هویت رجایی و از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که سلامت عمومی با تاب آوری رابطه مثبت معنادار و با بحران هویت در بین این افراد رابطه منفی معناداری دارد. بعلاوه در این تحقیق بین تاب آوری و بحران هویت رابطه منفی معناداری بدست آمد. تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد سلامت عمومی، واریانس اندکی از تاب آوری و بحران هویت را در این افراد تبیین می کند. این مطالعه نشان داد که در شرایط تاب آوری بالا و بحران هویتی پایین، افراد از سلامت عمومی مطلوب تری برخوردار خواهند شد.
روانشناسی شخصیت
فاطمه پورآقا
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جهت گیری مذهبی، شادکامی و بحران هویت در نوجوانان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و نوجوانان عادی بود. این پژوهش از انواع پژوهش های علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان ساکن در مراکز بهزیستی و نوجوانان عادی شهر رشت بود. بدین منظور37 نوجوان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و 38 نوجوان عادی با روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جهت گیری مذهبی، شادکامی و بحران هویت در نوجوانان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و نوجوانان عادی بود. این پژوهش از انواع پژوهش های علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان ساکن در مراکز بهزیستی و نوجوانان عادی شهر رشت بود. بدین منظور37 نوجوان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و 38 نوجوان عادی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه جهتگیری مذهبی، مقیاس شادکامی(OHA) و آزمون بحران هویت بود. دادههای به دست آمده با روشهای آماری t مستقل برای مقایسه دوگروه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل t مستقل نشان داد که در نمره کل بحران هویت، نمره کل شادکامی، جهت گیری مذهبی بین دو گروه کودکان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و کودکان عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. بر اساس یافته های به دست آمده می توان به اهمیت پرورش نوجوان در خانواده عادی جهت تقویت جهت گیری مذهبی و افزایش اعتماد به نفس و کاهش بحران هویت پی برد.
روانشناسی شخصیت
پریسا تنهایی دیلمقانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرا لنگرودی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو از این جامعه، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه نیازهای روانشناختی(BSNQ)، مقیاس تابآوری تحصیلی (ARI) و مقیاس تحمل ابهام بوده است. سپس دادهها توسط روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و3 Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، نشان داد نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی اثر مثبت و مستقیم دارد(05/0P<). همچنین نتایج نشان داد تحمل ابهام بر تابآوری تحصیلی، اثر مستقیم و مثبت دارد (05/0P<). از طرفی اثر غیرمستقیم نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی از طریق تحمل ابهام تأیید شد (05/0>p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت دانشجویانی که نیازهای بنیادین روانشناختی آنان بیشتر تامین شده ،تحمل ابهام بیشتری دارند، از لحاظ تحصیلی تابآورتر هستند و در این میان تأمین نیازهای بنیادین اهمیت ویژهای دارد؛ لذا متصدیان آموزش عالی کشور باید به پرورش این توانمندیها در دانشجویان همت گمارند.
روانشناسی شخصیت
اشرف سادات موسوی؛ معصومه جعفرینژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه خودتخریبگری، ترس از شکست و پنج عامل بزرگ شخصیت در پسران نوجوان خانوادههای طلاق و عادی به روش علی-مقایسهای بود. از میان پسران 15-18 ساله مقطع متوسطه دوم شهرستان کرج، 90 پسر (از خانوادههای طلاق و عادی، هریک 45 نفر) از طریق روش نمونهگیری هدفمند برای نوجوانان خانوادههای طلاق و تصادفی برای نوجوانان خانوادههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مقایسه خودتخریبگری، ترس از شکست و پنج عامل بزرگ شخصیت در پسران نوجوان خانوادههای طلاق و عادی به روش علی-مقایسهای بود. از میان پسران 15-18 ساله مقطع متوسطه دوم شهرستان کرج، 90 پسر (از خانوادههای طلاق و عادی، هریک 45 نفر) از طریق روش نمونهگیری هدفمند برای نوجوانان خانوادههای طلاق و تصادفی برای نوجوانان خانوادههای عادی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه خودتخریبگری مزمن (CSDS) (کلی و همکاران، 1985)، پرسشنامه ارزیابی ترس از شکست در عملکرد (PFAI) (کونروی و همکاران، 2010) و پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO_FFI) (گلدبرگ و همکاران، 1999) و برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد نمره کلی خودتخریبگری (001/0≥p، 94/64=F)، سهلانگاری و عدم تقیّد (001/0≥p، 28/818=F)، ، مسامحه (001/0≥p، 60/160=F)، مخاطرهجویی (001/0≥p، 43/543=F)، و تخدیرطلبی (001/0≥p، 52/933=F)، نمره کلی ترس از شکست (001/0≥p، 00/1238=F)، ترس از تجربه شرم و خجالت (001/0≥p، 45/1035=F)، ترس از کاهش عزتنفس خود (001/0≥p، 64/1600=F)، ترس از داشتن آینده نامعلوم (001/0≥p، 61/1507=F)، ترس از دست دادن علاقه افراد مهم (001/0≥p، 69/872=F) و روانرنجورخویی (001/0≥p، 94/2202=F)، در پسران خانوادههای طلاق بیشتر از پسران خانوادههای عادی بود. در دیگر ابعاد پنج عامل بزرگ شخصیت یعنی برونگرایی (001/0≥p، 52/1719=F)، گشودگی به تجربه (001/0≥p، 12/47=F)، توافقپذیری (001/0≥p، 96/3032=F) و وظیفهمداری (001/0≥p، 59/1788=F) میانگین نمرات در پسران خانوادههای عادی بیشتر از پسران خانوادههای طلاق بود. تجارب منفی خانوادههای طلاق، عدم حضور والد مراقبتکننده و عدم احساس امنیت در خانواده های طلاق، میتواند از دلایل بیشتر بودن میزان خودتخریبگری و ترس از موفقیت در نوجوانان خانودههای طلاق باشد.
روانشناسی اجتماعی
یدالله زرگر؛ فاطمه صرامی
چکیده
پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ...
بیشتر
پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ها به صورت آنلاین با استفاده از Google Derive جمع آوری شد. همچنین مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی (تری شورت و همکاران) و پرسش نگرش سنجش شدت مسائل اجتماعی و نیز مقیاس کمال گرایی سیاسی-اجتماعی به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفت. مقیاس کمال گرایی اجتماعی-سیاسی با استفاده از تحلیل عاملی با عاملی 12 سوالی به دست آمد و برای اولین بار در پژوهش حاضر اعمال شد. اگرچه این پژوهش به عنوان پژوهش مقدماتی در نظر گرفته شده است، اما روایی و پایایی مقیاس بهینه تعیین شد، بنابراین می توان از آن در پژوهشی مشابه استفاده کرد. کمالگرایی مثبت و منفی و کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و نیز نگرش به شدت مسائل اجتماعی در بین دانشجویان ایرانی مقیم ایران با دانشجویان غرب مقایسه شد. نتایج بهوسیله نظریهها و پژوهش های روانشناختی و جامعهشناختی با بازنمایی اثربخشی تفاوتهای فرهنگی در کمالگرایی سیاسی-اجتماعی تبیین شد.
روانشناسی شخصیت
حسن سلیمانی راد؛ عباس ابوالقاسمی
چکیده
گسترش پدیده سلفی و ارسال آن به شبکههای اجتماعی مجازی میتواند ناشی از علل و زمینههای مختلفی از جمله عوامل روانشناختی و شخصیتی مختلف باشد. شواهد پژوهشی محدود و متناقصی در این زمینه وجود دارد که نیاز به انجام پژوهشهای بیشتری میطلبد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای روانشناختی و صفات سه گانه تاریک شخصیت در رفتار ...
بیشتر
گسترش پدیده سلفی و ارسال آن به شبکههای اجتماعی مجازی میتواند ناشی از علل و زمینههای مختلفی از جمله عوامل روانشناختی و شخصیتی مختلف باشد. شواهد پژوهشی محدود و متناقصی در این زمینه وجود دارد که نیاز به انجام پژوهشهای بیشتری میطلبد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای روانشناختی و صفات سه گانه تاریک شخصیت در رفتار سلفیگیری بود. پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسهای بود. تعداد 300 نفر دانشجو (در دامنه سنی 18 تا 30 سال) به روش نمونهگیری خوشهای از دانشکدههای دانشگاه گیلان انتخاب شدند. آنها به چک لیست سلفی محقق ساخته، پرسشنامه سلامت عمومی، پرسشنامه نیازهای مازلو و مقیاس صفات سهگانه تاریک شخصیت پاسخ دادند. درنهایت، دادههای 202 نفر (103 دختر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که دو گروه سلفیگیر و غیرسلفیگیر در نیازهای روانشناختی ازجمله نیازهای ایمنی، تعلق و عزت و همچنین در صفات شخصیتی شامل خودشیفته و ماکیاوالیسم تفاوت معناداری داشتند. به نظر میرسد نیازهای ایمنی، تعلق و عزت ارضا نشده و همچنین داشتن صفات خودشیفتگی و ماکیاوالیسم میتوانند پدیده سلفیگیری و ارسال آن به شبکههای اجتماعی مجازی را توجیهکنند.
روانشناسی شخصیت
تقی اکبری؛ ثریا احدی سقاواز
چکیده
بهزیستی روانشناختی، به معنای ارزیابیهای شناختی و عاطفی فرد از زندگی خود، یکی از مؤلفههای روانشناسی مثبت، امروزه اهمیت ویژهای در رفتارشناسی دانشجویان ندارد. ازاینرو، شناخت عوامل مؤثر بر آن، در افزایش بهزیستی روانی دانشجویان نقش به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان، بر اساس مؤلفههای ...
بیشتر
بهزیستی روانشناختی، به معنای ارزیابیهای شناختی و عاطفی فرد از زندگی خود، یکی از مؤلفههای روانشناسی مثبت، امروزه اهمیت ویژهای در رفتارشناسی دانشجویان ندارد. ازاینرو، شناخت عوامل مؤثر بر آن، در افزایش بهزیستی روانی دانشجویان نقش به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان، بر اساس مؤلفههای هوش معنوی و احساس پیوستگی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ ماهیت و شیوه تحقیقات جز تحقیقات توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بیله سوار مغان در سال تحصیلی 1399-1398 میباشد که براساس جدول مورگان یک نمونه 248 نفری از دانشجویان انتخاب شد. روش نمونهگیری اتفاقی بود. برای آزمون فرضیهها از پرسشنامه احساس پیوستگی، پرسشنامه خودگزارشی هوش معنوی (SISRI-24) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی استفادهشده است. برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که هوش معنوی، احساس پیوستگی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دارند بدین معنی که با افزایش هوش معنوی، احساس پیوستگی، بهزیستی روانشناختی نیز افزایش مییابد. هوش معنوی میتواند پیشبینی کننده خوبی برای بهزیستی روانشناختی و سلامت روان انسان باشد. گرایش معنوی در زندگی از رفتارهای نادرست و ناسازگار انسان جلوگیری میکند و باعث میشود سلامت روان او در امنیت به سر ببرد.
روانشناسی اجتماعی
نرگس حاج ابوطالبی؛ شهره قنبری؛ بهاره رسولیان؛ مریم عاقل مسجدی
چکیده
خانواده اولین نهاد اجتماعی است که با ازدواج به وجود میآید .از ویژگیهای بارز یک ازدواج موفق می توان به صمیمیت بین همسران اشاره کرد. هدف پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با صمیمیت زناشویی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران بود. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود، و جامعه آماری ...
بیشتر
خانواده اولین نهاد اجتماعی است که با ازدواج به وجود میآید .از ویژگیهای بارز یک ازدواج موفق می توان به صمیمیت بین همسران اشاره کرد. هدف پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با صمیمیت زناشویی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران بود. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود، و جامعه آماری تمام دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر متاهل دانشگاه آزاد واحد تهران شمال به تعداد 150 نفر انتخاب شدند. به منظو جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه صمیمیت زناشویی (MIQ) ، پرسنامه خودکنترلی (SCQ) و پرسشنامه چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 92، 69 و 92 درصد گزارش شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به کمک نرم افزار SPSS23 استفاده شد. نتایج نشان دادکه بین صمیمیت زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکنترلی در دانشجویان زن متاهل رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین صمیمیت زناشویی و خودکنترلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. افزایش حمایت اجتماعی و خودکنترلی می تواند سبب افزایش برخی از ابعاد صمیمیت زناشویی گردد
روانشناسی شخصیت
ندا نژادحمدی
چکیده
این مطالعه با هدف پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس مدل هفت عاملی کلونینجر بر روی دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی بودند و 150 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه خلق و خوی و شخصیت کلونینجر (TCI-125) ...
بیشتر
این مطالعه با هدف پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس مدل هفت عاملی کلونینجر بر روی دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی بودند و 150 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه خلق و خوی و شخصیت کلونینجر (TCI-125) بر روی جمعیت نمونه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج رگرسیون روش همزمان نشان داد که بعد پشتکار (0/355- =β) می تواند 18/6 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت را توضیح دهد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بعد پشتکار (0/349- =β) می تواند در مرحله اول 12/2 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت را پیش بینی کند. سپس خودراهبری در مرحله دوم به مدل پیش بینی اضافه شد و این باعث افزایش واریانس اعتیاد به اینترنت تا 15/4 درصد شد که 3/2 درصد سهم انحصاری بعد خودراهبری است. این مطالعه در راستای ارزیابی عوامل موثر در اعتیاد به اینترنت ، می تواند به شناسایی دقیق عوامل درگیر در این پدیده و رویکرد مناسب برای پیشگیری و درمان کمک کند.