مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
غزل سادات پورنسائی؛ مریم رستمی
چکیده
حدود 50 تا 70 درصد معتادان پس از ترک اعتیاد به مصرف مجدد مواد مخدر، رو می آورند و این موضوع مسئله اعتیاد را پیچیده تر و دشوارتر می سازد. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با عود اعتیاد، از دیدگاه مبتلایان به سوء مصرف مواد مخدر در مراجعین به مراکز خود معرف وابسته به سازمان بهزیستی شهرستان بندرانزلی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مردان ...
بیشتر
حدود 50 تا 70 درصد معتادان پس از ترک اعتیاد به مصرف مجدد مواد مخدر، رو می آورند و این موضوع مسئله اعتیاد را پیچیده تر و دشوارتر می سازد. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با عود اعتیاد، از دیدگاه مبتلایان به سوء مصرف مواد مخدر در مراجعین به مراکز خود معرف وابسته به سازمان بهزیستی شهرستان بندرانزلی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مردان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان بندرانزلی در سال 1400 بود. انتخاب نمونه به روش نمونه گیری هدفمند و به تعداد 181 نفر بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. این پرسشنامه در دو بخش اطلاعات دموگرافیک و عوامل مرتبط با بازگشت مجدد تنظیم شده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. از دیدگاه افراد مبتلا به اعتیاد، عامل بین فردی یعنی معاشرت با دوستان معتاد و منحرف (%2/62) مهمترین عامل مرتبط با عود اعتیاد بود. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر می توان گفت که آموزش و مداخله جهت روشهای قاطعیت(مهارت نه گفتن) در برابر دوستان و تغییر در سبک زندگی مددجویان، همچنین آموزش روابط بین فردی و آموزش مدارا با مددجو به اعضای خانواده فرد بعد از قطع مصرف مواد مخدر ضروری به نظر می رسد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
زیبا دهبان؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه استرس انتظارات تحصیلی با رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه اول روستاهای شهر رودبنه در سال تحصیلی 1402-١٤٠1 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس 200 انتخاب شدند. ابزار جمع-آوری دادهها ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه استرس انتظارات تحصیلی با رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه اول روستاهای شهر رودبنه در سال تحصیلی 1402-١٤٠1 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس 200 انتخاب شدند. ابزار جمع-آوری دادهها شامل سیاهه استرس انتظارات تحصیلی (AESI)، مقیاس رفتار و شناخت خودشکن (SDBCS)، و مقیاس خودآگاهی هیجانی (SAOQ) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و فن مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی بر رفتار و شناخت خودشکن اثر مستقیم دارد (001/0 > p). همچنین استرس انتظارات تحصیلی بر رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی اثر غیرمستقیم داشت (001/0 > p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت روانشناسان آموزشی و مشاوران مدارس جهت پیشگیری از رفتارها و شناختهای خودشکن دانشآموزان باید به متغیرهای استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی در آنان توجه ویژه داشته باشند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
کیمیا پیغان
چکیده
شناسایی برخی تفاوتها بین زنان و مردان میتواند در هدایت افراد در عرصههای مختلف زندگی مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی و علایم روانشناختی در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. این پژوهش از نوع علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بودند که به روش نمونهگیری در دسترس 250 دختر ...
بیشتر
شناسایی برخی تفاوتها بین زنان و مردان میتواند در هدایت افراد در عرصههای مختلف زندگی مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی و علایم روانشناختی در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. این پژوهش از نوع علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بودند که به روش نمونهگیری در دسترس 250 دختر و 250 پسر انتخاب شدند و سیاهه پنج عاملی نئو-3 (NEO-FFI-3) و فهرست علائم-90 (SCL-90-R) را تکمیل کردند. دادههای دو گروه با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که نمره دانشجویان پسر در ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربه به طور معناداری بیشتر از دختران است (001/0>P). در ویژگیهای شخصیتی وظیفهشناسی، برونگرایی و توافقپذیری، نمره دانشجویان دختر بهطور معناداری بیشتر از دانشجویان پسر بود (001/0>P). از بین علائم روانشناختی، جسمانیسازی، افسردگی و اضطراب در دانشجویان دختر و خصومت در دانشجویان پسر به طور معناداری بیشتر بود (001/0>P). با توجه به نتایج میتوان نتیجه گرفت که بین زنان و مردان تفاوتهای شخصیتی روانشناختی وجود دارد که توجه به آنها و هدایت افراد بر اساس آنها میتواند به زندگی آینده افراد در زمینههای مختلف کمک کند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
فاطمه پورآقا
چکیده
افزایش شادی نوجوانان میتواند تربیت مناسبی را برای نسل آینده کشور فراهم کند و یکی از راههای رسیدن به این هدف آموزش مهارتهای زندگی است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل است. 40 دانشآموز مقطع متوسطه دوم ...
بیشتر
افزایش شادی نوجوانان میتواند تربیت مناسبی را برای نسل آینده کشور فراهم کند و یکی از راههای رسیدن به این هدف آموزش مهارتهای زندگی است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل است. 40 دانشآموز مقطع متوسطه دوم شهر زنجان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) و پرسشنامه شادکامی اجتماعی (SHQ) به عنوان پیشآزمون و پسآزمون بر روی آنها اجرا شد. دوره آموزش مهارتهای زندگی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 180 دقیقه) بر روی گروه آزمایش انجام شد، اما در این مدت هیچ مداخلهای بر روی گروه کنترل انجام نشد. ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که دوره آموزش مهارتهای زندگی منجر به افزایش شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان شده است (001/0>P). با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی به عنوان یکی از آموزشهای مهم میتواند در افزایش شادکامی نوجوانان و تعیین پویایی نسل آینده کشور موثر باشد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
فاطمه ربیعی
چکیده
افسردگی یکی از شایعترین بیماریهای روانی در جهان است، بنابراین شناخت هرچه بهتر آن جهت طراحی مداخلاتی برای کاهش آن در جامعه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 92-92 تشکیل دادند که ...
بیشتر
افسردگی یکی از شایعترین بیماریهای روانی در جهان است، بنابراین شناخت هرچه بهتر آن جهت طراحی مداخلاتی برای کاهش آن در جامعه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 92-92 تشکیل دادند که از بین آنها 350 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل سیاهه افسردگی بک-2 (BDI-II)، پرسشنامه همجوشی شناختی (CFQ) و پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی-40 (DSQ-40) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS-26 و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که افسردگی با همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته و نوروتیک همبستگی مثبت دارد (01/0>P). اما رابطه افسردگی با مکانیسمهای دفاعی رشدیافته مانند شوخطبعی و والایش منفی و معنادار بود (01/0>P). این یافتهها نشان میدهد که افسردگی با فرآیندهای فکری ناسالم مانند همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته و نوروتیک مرتبط است و بنابراین باید در حوزه درمان به این موضوع توجه شود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
ساناز قنادی
چکیده
محافظت از محیط زیست یکی از راه هایی است که مردم هر جامعه برای حمایت از نسلهای بعدی در پیش می گیرند که با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی، گاهی نادیده گرفته میشود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای حفاظت از محیط زیست انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه همدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود که از ...
بیشتر
محافظت از محیط زیست یکی از راه هایی است که مردم هر جامعه برای حمایت از نسلهای بعدی در پیش می گیرند که با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی، گاهی نادیده گرفته میشود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای حفاظت از محیط زیست انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه همدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود که از این تعداد، 150 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی (SCQ) و پرسشنامه رفتار محیط زیستی (EBQ) را کامل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS-22 تحلیل شد. یافته های به دست آمده نشان داد که میان سرمایه اجتماعی و مولفه های آن با رفتارهای حفاظت از محیط زیست رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که با تقویت سرمایه اجتماعی می تواند انتظار داشت تا رفتارهای حامی محیط زیست نیز افزایش یافته و شرایط بهتری برای نسلهای آتی کشور فراهم شود.