نقد کتاب
روانشناسی نابهنجاری
ژان لوک ونیر
چکیده
این مجموعه توسط نشر "ةrès" با حمایت مرکز ملی کتاب منتشر شده است و مقدمه این مجموعه به تنهایی راضی کننده است. این متون "بازنگری و گسترش یافته" که توسط ژان-کلود مالوال ارائه شدهاند، نه تنها مورد علاقه هستند، بلکه شامل ادعاها و نوآوریهای بالینی هستند که می توانند پایه های درمان را بلرزانند. در واقع، نباید جای شگفتی باشد که نویسنده ...
بیشتر
این مجموعه توسط نشر "ةrès" با حمایت مرکز ملی کتاب منتشر شده است و مقدمه این مجموعه به تنهایی راضی کننده است. این متون "بازنگری و گسترش یافته" که توسط ژان-کلود مالوال ارائه شدهاند، نه تنها مورد علاقه هستند، بلکه شامل ادعاها و نوآوریهای بالینی هستند که می توانند پایه های درمان را بلرزانند. در واقع، نباید جای شگفتی باشد که نویسنده بهطور مداوم و ریزبینانه انتقاداتی را نسبت به "بن بست استراتژی توصیفی" که DSMهای پی در پی با آن مواجه بوده اند و به "وجودهایی مستقل از تاریخ انسانی و تغییرات فرهنگی" تقلیل یافته است، مطرح میکند؛ به علاوه، در یک محیطی که با افزایش "چشمگیر" درخواستهایی برای روانکاوی از سوی افراد با ساختار روانی روانپریش همراه است. این منتقد بهطور خلاصه دلایل آن را توضیح میدهد. این دلایل شامل معرفی تشخیص روانپریشی معمول، دقت در تشخیص آن و بهتر شدن دانش درباره روش درمان است. این روند در نتیجه تأثیرات منفی ناشی از "وضعیت نامطلوب درمان بیماران در مؤسسات روانپزشکی" بدتر می شود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
رقیه باقی زاده؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بانوان متاهل شهر رودسر در سال 1401 هستند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بانوان متاهل شهر رودسر در سال 1401 هستند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش8 جلسه دو ساعته آموزش گروهی ذهن آگاهی دریافت کرد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWB)، پرسشنامه فرسودگی زناشویی (CBM) و مقیاس ناگویی هیجانی (TAS) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوورایانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش گروهی ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش فرسودگی زناشویی و ناگویی هیجانی زنان متاهل موثر است (p<0/01). بنابراین نتایج پژوهش حاضر برای خانوادهها جهت استفاده از این مداخله برای بهبود بهزیستی روانشناختی، فرسودگی زناشویی و ناگویی هیجانی کاربرد دارد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
فاطمه پوراقا؛ سید امید ستوده ناورودی
چکیده
طلاق واقعیتی انکارناپذیر از زندگی شخصی و اجتماعی بوده و زمانی اتفاق میافتد که زندگی مشترک برای زوجین غیرقابل تحمل باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سطح تمایزیافتگیخود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی در زوجین متقاضی طلاق و عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده ...
بیشتر
طلاق واقعیتی انکارناپذیر از زندگی شخصی و اجتماعی بوده و زمانی اتفاق میافتد که زندگی مشترک برای زوجین غیرقابل تحمل باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سطح تمایزیافتگیخود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی در زوجین متقاضی طلاق و عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به چهار مرکز مشاوره(احیا، خانواده، نگاه نو و همراه) شهر رشت و زوجین غیرمتقاضی ساکن شهر رشت در بهار و تابستان 2022 بود. نمونه مورد بررسی شامل 150نفر(75 نفر از زوجین متقاضی طلاق و 75 نفر از زوجین غیرمتقاضی) که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب، و با استفاده از سیاهه تمایزیافتگی خود (DSI)، مقیاس دلزدگی زناشویی(CBM) و پرسشنامه ارزیابی شخصی صمیمیت (PAIR) شدند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و t مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که در همه ابعاد تمایز یافتگی خود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی بین دو گروه متقاضی طلاق و غیرمتقاضی تفاوت معنی داری وجود دارد(01/0< P). همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که در نمره کل تمایز یافتگی خود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد(01/0< P) و میانگین تمایز یافتگی خود و صمیمیت هیجانی در گروه زوجین غیرمتقاضی طلاق و میانگین دلزدگی در زوجین متقاضی بیشتر بود. نتایج این پژوهش نشان داد که پایین بودن دلزدگی زناشویی و همچنین برخورداری بیشتر از تمایزیافتگی خود و صمیمیت در بین زوجین میتواند تامین کننده سلامت و پایداری زندگی آنان باشد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد؛ سارا ابوطالبی
چکیده
بیماریهای عروق کرونر قلب رایجترین نوع بیماری قلبی است که در آن، سرخرگ های قلب باریک و سفت می شوند هدف از پژوهش حاضر، رابطه تاب آوری و افسردگی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران قلبی و عروقی شرق گیلان در سال 1398 است. از جامعه مورد نظر تعداد 150 بیمار با استفاده ...
بیشتر
بیماریهای عروق کرونر قلب رایجترین نوع بیماری قلبی است که در آن، سرخرگ های قلب باریک و سفت می شوند هدف از پژوهش حاضر، رابطه تاب آوری و افسردگی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران قلبی و عروقی شرق گیلان در سال 1398 است. از جامعه مورد نظر تعداد 150 بیمار با استفاده از نمونه گیری هدفمند، انتخاب شدند و سپس پرسشنامههای تابآوری(CD-RIS) و افسردگی(ZSD) بر روی آنها اجرا شد و سپس داده ها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین تابآوری و افسردگی در بین بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی رابطه منفی وجود دارد(01/0P<). همچنین تابآوری به طور منفی و افسردگی به طور مثبت توانستند، شدت بیماری قلبی را پیشبینی کنند(01/0P<). نتایج بر لزوم تقویت تابآوری جهت کاهش افسردگی در بیماران قلبی عروقی تاکید دارد.کلمات کلیدی: افسردگی، تابآوری، قلبی-عروقی
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
سمیه میرزائیان
چکیده
نشخوار فکری و نگرانی از جمله تعارضات شناختی بسیاری از مردم است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشخوار فکری و نگرانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. 32 دانش آموز دانشگاه شهید بهشتی بر اساس نقطه برش در مقیاس پاسخهای نشخوارکننده (RRS) و پرسشنامه نگرانی ...
بیشتر
نشخوار فکری و نگرانی از جمله تعارضات شناختی بسیاری از مردم است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشخوار فکری و نگرانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. 32 دانش آموز دانشگاه شهید بهشتی بر اساس نقطه برش در مقیاس پاسخهای نشخوارکننده (RRS) و پرسشنامه نگرانی حالت پن (PSWQ) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (16=n) و گروه کنترل (16=n) قرار گرفتند. به گروه آزمایش به مدت 8 جلسه راهبردهای فراشناختی آموزش داده شد، اما گروه گواه در این مدت هیچ آموزشی ندید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-26 انجام شد. این یافته ها نشان داد که درمان فراشناختی قادر است به طور قابل توجهی نشخوار فکری و نگرانی را در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش دهد (P<0.001).بر اساس این یافته ها، می توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای فراشناختی را می توان به طور موثر برای کاهش نشخوار و نگرانی به کار برد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
فرزانه قربان پوراحمدسرگورابی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و کارکردهای اجرایی انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. 150 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و مقیاس نقایص عملکرد اجرایی بارکلی (BDEFS) را تکمیل کردند. تجزیه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و کارکردهای اجرایی انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. 150 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و مقیاس نقایص عملکرد اجرایی بارکلی (BDEFS) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS-22 انجام شد. یافته ها نشان داد که بین راهبردهای تنظیم هیجان پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت و چشم انداز با کارکردهای اجرایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما این رابطه برای سرزنش خود، سرزنش دیگران، فاجعه سازی و نشخوار فکریمعکوس بود(P <0.01). با توجه به یافتهها، نتیجهگیری میشود که راهبردهای سازنده تنظیم شناختی هیجان میتواند در تقویت کارکردهای اجرایی مؤثر باشد و راهبردهای نادرست تنظیم هیجان شناختی باعث ایجاد مشکل در کارکردهای اجرایی میشود. بنابراین باید دانشجویان در زمینه بهبود راهبردهای تنظیم شناختی آموزش ببینند.