مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
تاثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق در میان دانش آموزان دوره متوسطه

فروغ شفائیان فرد؛ محمد کریمخانی؛ علی عابدینی؛ ال آی جانعمو برنجی آبادی

دوره 3، شماره 1 ، بهمن 1401، صفحه 1-10

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.377289.1045

چکیده
  ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارت‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی نابهنجاری
تاثیر تمرکز توجه بر یادگیری یک تکلیف تعادلی در بین کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

طیبه بنی اسدی

دوره 3، شماره 1 ، بهمن 1401، صفحه 11-20

https://doi.org/10.22034/jmp.2023.406187.1066

چکیده
  مطالعات یادگیری حرکتی روی بزرگسالان نشان داده است که هدایت توجه یادگیرندگان به نشانه‌های بیرونی مؤثرتر از نشانه‌های درونی است. در این مطالعه، بررسی کردیم که آیا این می تواند برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) اعمال شود یا خیر. 45 پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه مشاهده حرکتی معلمان انتخاب شدند. آزمون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
مقایسه کیفیت زندگی زنان و مردان سالمند ساکن خانه سالمندان

طیبه خیاطان؛ شهرام جعفرزاده؛ حسین صادقی ملامحله

دوره 3، شماره 1 ، بهمن 1401، صفحه 21-27

https://doi.org/10.22034/jmp.2023.406873.1068

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت زندگی سالمندان و مقایسه آن در دو جنس زنان و مردان بود. در این پژوهش مقطعی- تحلیلی، ابتد چهار خانه سالمندان شهر اردبیل به صورت تصادفی انتخاب (دو خانه سالمندان مردانه و دو خانه سالمندان زنانه) و سپس با مراجعه به آنها از 60 سالمند (36 زن و 24 مرد) خواسته شد که به پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) پاسخ دهند و سپس داده‌ها با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
تأثیر سبک تدریس بر رفتارهای اجتماعی و ضد اجتماعی کودکان

میر حمید صالحیان؛ رویا حسین زاده پیغان

دوره 3، شماره 1 ، بهمن 1401، صفحه 28-37

https://doi.org/10.22034/jmp.2023.406019.1062

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک تدریس در تربیت بدنی بر رفتارهای اجتماعی و ضداجتماعی کودکان بود. برای این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر 384 دانش آموز مقطع ابتدایی (میانگین سنی 17/9 سال) شامل 192 پسر و 192 دختر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه معلم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
طراحی مدلی از عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی

زهرا عزتی عرب

دوره 3، شماره 1 ، بهمن 1401، صفحه 38-49

https://doi.org/10.22034/jmp.2023.406196.1067

چکیده
  اگرچه برخی از عوامل مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به خوبی شناخته شده است، اما عوامل اجتماعی مهم مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به درستی شناسایی نشده است. در این پژوهش با هدف طراحی مدلی از عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش انجام شد. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی نابهنجاری
اثربخشی هیپنوتیزم درمان ی شناختی در کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر

غزل سادات پورنسائی؛ فاطمه پورآقا رودبرده؛ فاطمه ربیعی

دوره 3، شماره 1 ، بهمن 1401، صفحه 50-60

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.393802.1056

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر اثربخشی هیپنوتیزم درمانی شناختی در کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر بود که به چهار مراکز مشاوره شهرستان بندرانزلی مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن بر طبق تشخیص ...  بیشتر