مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
فروغ شفائیان فرد؛ محمد کریمخانی؛ علی عابدینی؛ ال آی جانعمو برنجی آبادی
چکیده
ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارتهای ...
بیشتر
ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارتهای ارتباطی در کلاس تربیت بدنی تأثیر مثبتی بر لذت و مشارکت دانشآموزان دبیرستانی دارد. روش مورد استفاده در این پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان شامل 384 نوجوان 16 تا 18 ساله (میانگین0/57± 16/96 سال) بودند که در مدارس متوسطه عادی تحصیل میکردند. برای سنجش مهارت های ارتباطی، لذت و اشتیاق از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مهارتهای ارتباطی تأثیر معنیداری بر لذت (4/182=T) و اشتیاق (6/082=T) دارد. علاوه بر این، لذت تأثیر معناداری بر اشتیاق داشت (3/291=T). نتایج ارزیابی نیکویی برازش نشان داد که مدل ما برازش خوبی دارد (GOF=0.93). مهارت های ارتباطی برای تعامل و یادگیری دانش آموزان بسیار مهم است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
طیبه بنی اسدی
چکیده
مطالعات یادگیری حرکتی روی بزرگسالان نشان داده است که هدایت توجه یادگیرندگان به نشانههای بیرونی مؤثرتر از نشانههای درونی است. در این مطالعه، بررسی کردیم که آیا این می تواند برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) اعمال شود یا خیر. 45 پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه مشاهده حرکتی معلمان انتخاب شدند. آزمون ...
بیشتر
مطالعات یادگیری حرکتی روی بزرگسالان نشان داده است که هدایت توجه یادگیرندگان به نشانههای بیرونی مؤثرتر از نشانههای درونی است. در این مطالعه، بررسی کردیم که آیا این می تواند برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) اعمال شود یا خیر. 45 پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه مشاهده حرکتی معلمان انتخاب شدند. آزمون تعادل ایستا بود که در دو شرایط آزمایشی تمرکز توجه درونی (تمرکز روی اندام بدن) و بیرونی (تمرکز روی نشانگر رکس) اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری ANOVA و توکی در سطح معنی داری 05/0 > P استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرکز بیرونی می تواند یادگیری حرکتی را بهبود بخشد، اما بین گروه های تمرکز داخلی و کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین کودکان مبتلا به DCD از تمرکز بیرونی توجه به یادگیری مهارت تعادل ایستا سود می برند. با توجه به نتایج این مطالعه، درمانگران و مربیان باید روش ها و دستورالعمل های توانبخشی خود را بر اساس تمرکز بیرونی تنظیم کنند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
طیبه خیاطان؛ شهرام جعفرزاده؛ حسین صادقی ملامحله
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت زندگی سالمندان و مقایسه آن در دو جنس زنان و مردان بود. در این پژوهش مقطعی- تحلیلی، ابتد چهار خانه سالمندان شهر اردبیل به صورت تصادفی انتخاب (دو خانه سالمندان مردانه و دو خانه سالمندان زنانه) و سپس با مراجعه به آنها از 60 سالمند (36 زن و 24 مرد) خواسته شد که به پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) پاسخ دهند و سپس دادهها با ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت زندگی سالمندان و مقایسه آن در دو جنس زنان و مردان بود. در این پژوهش مقطعی- تحلیلی، ابتد چهار خانه سالمندان شهر اردبیل به صورت تصادفی انتخاب (دو خانه سالمندان مردانه و دو خانه سالمندان زنانه) و سپس با مراجعه به آنها از 60 سالمند (36 زن و 24 مرد) خواسته شد که به پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) پاسخ دهند و سپس دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS21 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات سالمندان اردبیلی ساکن خانه سالمندان در هر هشت زیر مقیاس پرسشنامه کیفیت زندگی پایینتر از نمرات افراد غیر سالمند در پژوهشهای مشابه است. همچنین میانگین نمرات کیفیت زندگی این افراد در مقایسه با سالمندان غیر ساکن در آن اماکن در دیگر پژوهشها پایین تر بود و فقط در زیر مقیاس انرژی/خستگی نمرات بالاتری داشتند. یافته دیگر این پژوهش این بود که مردان سالمند در مقایسه با زنان به طور معناداری نمرات بالاتری در زیر مقیاسهای انرژی/خستگی (t=2/73، p=0/008)، بهزیستی هیجانی (t=2/05، p=0/04) و درد جسمی( t=2/01، p=0/05) داشتند. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد سالمندان ساکن خانههای سالمندان شهر اردبیل از نظر کیفیت زندگی وضعیت مناسبی ندارند. اگرچه کاهش کیفیت زندگی در سالمندی امری اجتناب ناپذیر است اما عدم رسیدگی به شرایط سالمندان و کیفیت زندگی آنان میتواند هزینهها مادی و غیر مادی سنگینی بر جامعه و خود این افراد تحمیل کرده و زندگی این قشر رو به افزایش جامعه را نیز دشوار و با مشکلاتی همراه سازد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
میر حمید صالحیان؛ رویا حسین زاده پیغان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک تدریس در تربیت بدنی بر رفتارهای اجتماعی و ضداجتماعی کودکان بود. برای این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر 384 دانش آموز مقطع ابتدایی (میانگین سنی 17/9 سال) شامل 192 پسر و 192 دختر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه معلم ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک تدریس در تربیت بدنی بر رفتارهای اجتماعی و ضداجتماعی کودکان بود. برای این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر 384 دانش آموز مقطع ابتدایی (میانگین سنی 17/9 سال) شامل 192 پسر و 192 دختر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه معلم به عنوان بافت اجتماعی (TASC)، پرسشنامه جو ورزشی (SCQ) و مقیاس رفتارهای اجتماعی و ضد اجتماعی در ورزش استفاده شد.. برای تحلیل داده ها ز آزمون همبستگی و روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که حمایت نیاز درک شده مستقیماً بر رفتارهای اجتماعی تأثیر می گذارد. علاوه بر این، نیاز درک شده خنثی کننده رفتارهای اجتماعی غیرمستقیم است. علاوه بر این، نیاز درک شده به طور غیرمستقیم بر رفتارهای ضد اجتماعی تأثیر می گذارد. در نهایت، خنثی کردن نیاز درک شده مستقیماً بر رفتارهای ضد اجتماعی تأثیر می گذارد. این یافته ها نشان می دهد که نیاز به سبک تدریس حمایتی منجر به افزایش رفتارهای اجتماعی و کاهش رفتارهای ضد اجتماعی در کلاس تربیت بدنی در کودکان می شود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
زهرا عزتی عرب
چکیده
اگرچه برخی از عوامل مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به خوبی شناخته شده است، اما عوامل اجتماعی مهم مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به درستی شناسایی نشده است. در این پژوهش با هدف طراحی مدلی از عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش انجام شد. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بر ...
بیشتر
اگرچه برخی از عوامل مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به خوبی شناخته شده است، اما عوامل اجتماعی مهم مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به درستی شناسایی نشده است. در این پژوهش با هدف طراحی مدلی از عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش انجام شد. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بر اساس روش معادلات ساختاری می باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 384 دانش آموز بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. عوامل اجتماعی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین، حمایت اجتماعی، شایستگی اجتماعی و پذیرش اجتماعی با استفاده از پرسشنامه های استاندارد اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین، حمایت اجتماعی، شایستگی اجتماعی و پذیرش اجتماعی تأثیر معنیداری بر انگیزه داشتند. همچنین انگیزه تأثیر معناداری بر قصد فعالیت بدنی داشت (628/3=T). در نهایت، تمایل به فعالیت بدنی تأثیر معنیداری بر فعالیت بدنی داشت (189/5=T). این نتایج نشان می دهد که عوامل اجتماعی را می توان در فرآیند مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش در نظر گرفت. در این زمینه نقش والدین، معلمان تربیت بدنی و دوستان بسیار مهم است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
غزل سادات پورنسائی؛ فاطمه پورآقا رودبرده؛ فاطمه ربیعی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی هیپنوتیزم درمانی شناختی در کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر بود که به چهار مراکز مشاوره شهرستان بندرانزلی مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن بر طبق تشخیص ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی هیپنوتیزم درمانی شناختی در کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر بود که به چهار مراکز مشاوره شهرستان بندرانزلی مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن بر طبق تشخیص روانپزشک دارای اختلال اضطراب فراگیر بودند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند و مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس هیپنوتیزم درمانی شناختی به مدت 2 ماه در طی 8 جلسه آموزشی یک ساعته، به طور انفرادی برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. سپس مجددا پرسشنامه مذکور بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد هیپنوتیزم درمانی شناختی در کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر موثر بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مشاوران روانشناسان و روانپزشکان میتوانند جهت کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، از هیپنوتیزم درمانی شناختی، استفاده کنند.