مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
میرحمید صالحیان؛ رویا حسین زاده پیغان؛ فروغ شفائیان فرد؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد
چکیده
تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به ADHD بسیار کم مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، در مطالعه حاضر، هدف ما بررسی تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در نوجوانان مبتلا به ADHD بود. تحقیق حاضر مبتنی بر رویکرد علی-مقایسه ای بود. شرکت کنندگان شامل 60 نوجوان مبتلا به ADHD (محدوده سنی 12 ...
بیشتر
تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به ADHD بسیار کم مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، در مطالعه حاضر، هدف ما بررسی تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در نوجوانان مبتلا به ADHD بود. تحقیق حاضر مبتنی بر رویکرد علی-مقایسه ای بود. شرکت کنندگان شامل 60 نوجوان مبتلا به ADHD (محدوده سنی 12 تا 17 سال) بودند که به طور تصادفی و مساوی در چهار گروه 1) تصویرسازی حرکتی، 2) تمرین بدنی، 3) ترکیبی از تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی، و 4) کنترل قرار گرفتند. تکلیف حرکتی شامل پرتاب دارت بود که در آن نمره دقت به عنوان متغیر وابسته اندازه گیری شد. آزمودنی ها پیش آزمون (ده پرتاب) و آزمون یادداری (ده پرتاب) را انجام دادند. برای تحلیل دقت پرتاب از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که همه گروهها در پیشآزمون نمرات پرتابی مشابهی داشتند، اما در آزمون یادداری، گروه ترکیبی بهطور معنیداری نمرات پرتابی بهتری نسبت به سایر گروهها داشت. علاوه بر این، گروه تمرین بدنی امتیازات پرتابی بهتری نسبت به گروه تصویرسازی حرکتی و کنترل داشت. در نهایت، گروه تصویرسازی حرکتی نمرات پرتابی بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. افراد مبتلا به ADHD از تصویرسازی حرکتی سود می برند، که نشان می دهد مکانیسم های لازم برای یادگیری مهارت های جدید از طریق تصویرسازی حرکتی را دارند. همچنین ترکیبی از تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی استراتژی بهتری برای یادگیری مهارت های حرکتی جدید خواهد بود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
غزل سادات پورنسائی؛ مریم رستمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان دیرآموز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان بندرانزلی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بوده یا به مراکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده بودند. بدین ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان دیرآموز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان بندرانزلی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بوده یا به مراکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 دانش آموز که بر پایه آزمون هوش وکسلر کودکان، دیر آموز تشخیص داده شده و در مقیاس رفتار سازگارانه (AISS) و مصاحبه بالینی با معلمان، نمره پائینی در سازگاری اجتماعی به دست آورده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. سپس آموزش مهارت های اجتماعی به مدت 2 ماه در طی 12 جلسه آموزشی دو ساعته، برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس مجددا آزمون رفتار سازگارانه بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی موجب بهبود رفتار سازگارانه کودکان دیر آموز می شود (0/389=F و 0/05>P). بنابراین می توان نتیجه گرفت که معلمان مدارس و مشاوران و والدین می توانند جهت بهبود سازگاری کودکان دیرآموز از مهارت های اجتماعی در مدارس و منزل و مراکز مشاوره، استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
طیبه بنی اسدی
چکیده
مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر دو نوع ارائه بازخورد یعنی KR و KP بر الگوی حرکتی و دقت یک سرویس بدمینتون در کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شد. در پژوهش حاضر از روش علی- مقایسه ای استفاده شد. 60 کودک مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 7 تا 12 سال از مدارس استثنایی بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و به طور مساوی در چهار گروه KR، ...
بیشتر
مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر دو نوع ارائه بازخورد یعنی KR و KP بر الگوی حرکتی و دقت یک سرویس بدمینتون در کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شد. در پژوهش حاضر از روش علی- مقایسه ای استفاده شد. 60 کودک مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 7 تا 12 سال از مدارس استثنایی بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و به طور مساوی در چهار گروه KR، KP، KR+KP و گروه کنترل قرار گرفتند. وظیفه حرکتی در مطالعه حاضر شامل سرویس بدمینتون بود که در آن الگوی حرکتی و دقت به عنوان متغیر وابسته اندازهگیری شد. کودکان در پیش آزمون شامل 10 سرویس، مرحله اکتساب (5 بلوک آموزشی که هر کدام شامل 10 سرویس) و آزمون حفظ با 10 خدمت شرکت کردند. قبل از هر بلوک تمرین بازخورد مربوطه ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ANOVA استفاده کردیم. نتایج نشان داد که هر دو بازخورد KR و KP هم الگوی و هم دقت حرکت را بهتر از شرایط بدون بازخورد بهبود میبخشند. علاوه بر این، KP تأثیر بهتری بر الگوی حرکت و KR تأثیر بهتری بر دقت حرکت داشتند. در نهایت کودکانی که در گروه ترکیبی بودند هم در اجرای الگوی حرکت و هم در دقت سرویس بهتر از همه گروه ها عمل کردند. کودکان مبتلا به اوتیسم از بازخورد برای یادگیری مهارتهای حرکتی جدید بهره میبرند، که نشان میدهد ممکن است مکانیسمهای لازم برای یادگیری مهارتهای جدید از طریق بازخورد را داشته باشند. ع
مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
اکبر کرمی؛ حمید امینی کلتپه؛ نسیم نوری؛ اکبر مهدیلو
چکیده
سلامتی یک مسئله چند بعدی است که علاوه بر بعد جسمی، جنبه روانی و اجتماعی را هم دربر می گیرد. این ابعاد بر یکدیگر اثر کرده و تحت تأثیر یکدیگر قرار میگیرند. هدف از این تحقیق بررسی سلامت عمومی، تاب آوری و بحران هویت در فرزندان خانوادههای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین پیش بینی سلامت عمومی افراد از روی تاب آوری و بحران هویت ...
بیشتر
سلامتی یک مسئله چند بعدی است که علاوه بر بعد جسمی، جنبه روانی و اجتماعی را هم دربر می گیرد. این ابعاد بر یکدیگر اثر کرده و تحت تأثیر یکدیگر قرار میگیرند. هدف از این تحقیق بررسی سلامت عمومی، تاب آوری و بحران هویت در فرزندان خانوادههای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین پیش بینی سلامت عمومی افراد از روی تاب آوری و بحران هویت میباشد. در این تحقیق 156 نفر از دانش آموزان پسر استان زنجان و شهرستان مراغه که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند، با استفاده از پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ)، تاب آوری کانر (CD-RISC) و بحران هویت رجایی و از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که سلامت عمومی با تاب آوری رابطه مثبت معنادار و با بحران هویت در بین این افراد رابطه منفی معناداری دارد. بعلاوه در این تحقیق بین تاب آوری و بحران هویت رابطه منفی معناداری بدست آمد. تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد سلامت عمومی، واریانس اندکی از تاب آوری و بحران هویت را در این افراد تبیین می کند. این مطالعه نشان داد که در شرایط تاب آوری بالا و بحران هویتی پایین، افراد از سلامت عمومی مطلوب تری برخوردار خواهند شد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
فاطمه پورآقا
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جهت گیری مذهبی، شادکامی و بحران هویت در نوجوانان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و نوجوانان عادی بود. این پژوهش از انواع پژوهش های علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان ساکن در مراکز بهزیستی و نوجوانان عادی شهر رشت بود. بدین منظور37 نوجوان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و 38 نوجوان عادی با روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جهت گیری مذهبی، شادکامی و بحران هویت در نوجوانان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و نوجوانان عادی بود. این پژوهش از انواع پژوهش های علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان ساکن در مراکز بهزیستی و نوجوانان عادی شهر رشت بود. بدین منظور37 نوجوان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و 38 نوجوان عادی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه جهتگیری مذهبی، مقیاس شادکامی(OHA) و آزمون بحران هویت بود. دادههای به دست آمده با روشهای آماری t مستقل برای مقایسه دوگروه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل t مستقل نشان داد که در نمره کل بحران هویت، نمره کل شادکامی، جهت گیری مذهبی بین دو گروه کودکان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و کودکان عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. بر اساس یافته های به دست آمده می توان به اهمیت پرورش نوجوان در خانواده عادی جهت تقویت جهت گیری مذهبی و افزایش اعتماد به نفس و کاهش بحران هویت پی برد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
مجتبی مرادپور؛ فاطمه حاجی اربابی؛ زهرا بدیعی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی فیلیال تراپی بر طرحواره های ناسازگار اولیه کودکان مبتلا به سرطان است. روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی از نوع تک آزمودنی A-B-A می باشد. افراد نمونه سه نفر از کودکان مبتلا به سرطان در بازه سنی 13-8 سال به همراه مادرانشان بودند که به بیمارستان دکتر شیخ در شهر مشهد مراجعه کرده و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی فیلیال تراپی بر طرحواره های ناسازگار اولیه کودکان مبتلا به سرطان است. روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی از نوع تک آزمودنی A-B-A می باشد. افراد نمونه سه نفر از کودکان مبتلا به سرطان در بازه سنی 13-8 سال به همراه مادرانشان بودند که به بیمارستان دکتر شیخ در شهر مشهد مراجعه کرده و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی ها به مدت 8جلسه به صورت فردی در فرآیند درمان فیلیال تراپی (لندرث، 2006) قرار گرفتند. قبل و بعد از درمان پرسشنامه طرحواره کودکان (SIC) روی افراد نمونه اجرا شد. نتایج بالینی، قبل و بعد از مداخله مقایسه شد و اطلاعات به دست آمده براساس نمودارهای چشمی، اندازه اثر و درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که این درمان در بهبود طرحواره های ناسازگار اولیه کودکان مبتلا به سرطان موثر است. اندازه اثر به دست آمده برای حوزه تنهایی (57/3) ، حوزه بدرفتاری (81/6)، حوزه نقص (06/6)، آسیب پذیری (34/5)و حوزه معیارهای سرسختانه (30/3) بود. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت فیلیال تراپی بر طرحواره های ناسازگار اولیه کودکان مبتلا به سرطان موثر است و قابلیت استفاده بالینی دارد