مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
صدیقه خواجه افلاون مفرد؛ فروغ شفائیان فرد؛ طیبه بنی اسدی
چکیده
مشخص شده است که فعالیت بدنی با مهارت حرکتی در کودکان مرتبط است. با این وجود، روابط بین فعالیت بدنی و عملکرد تعادلی در میان کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو، هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و عملکرد تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. روش مورد ...
بیشتر
مشخص شده است که فعالیت بدنی با مهارت حرکتی در کودکان مرتبط است. با این وجود، روابط بین فعالیت بدنی و عملکرد تعادلی در میان کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو، هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و عملکرد تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع همبستگی بود. 80 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (دامنه سنی بین 8 تا 14 سال، میانگین سنی 11.51 سال) در مدارس استثنایی در این مطالعه شرکت کردند. فعالیت بدنی با استفاده از پرسشنامه فعالیت بدنی برای نوجوانان (PAQ-C) اندازه گیری شد. برای اندازه گیری عملکرد تعادل از آزمون های تعادل ایستا و پویا استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم میزان فعالیت بدنی و عملکرد متعادل پایینی داشتند. فعالیت بدنی به طور معنادار و مستقیم با عملکرد تعادل ایستا و پویا مرتبط بود. علاوه بر این، فعالیت بدنی به طورمعنادار و مستقیم عملکرد تعادل ایستا و پویا را پیش بینی کرده است. فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی در مهارت حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم دارد. از این رو، نیاز به راهبردها و مداخلات هدفمند برای افزایش سطح فعالیت بدنی در این جمعیت وجود دارد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
شکوفه جلیلی پرور؛ میلاد سبزه آرا لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری
چکیده
-استفادۀ آسیبزا از فناوریهای دیجیتال در میان گروههای سنی مختلف جامعه و به طور خاص کودکان در حال افزایش است. از این رو توجه به این موضوع و آموزش خانوادهها جهت توانمندسازی آنها برای مواجهه درست با این مسأله حائز اهمیت است. این پژوهش نیز با هدف بررسی تأثیر آموزش خانواده بر اعتیاد به بازیهای دیجیتال انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه-آزمایشی ...
بیشتر
-استفادۀ آسیبزا از فناوریهای دیجیتال در میان گروههای سنی مختلف جامعه و به طور خاص کودکان در حال افزایش است. از این رو توجه به این موضوع و آموزش خانوادهها جهت توانمندسازی آنها برای مواجهه درست با این مسأله حائز اهمیت است. این پژوهش نیز با هدف بررسی تأثیر آموزش خانواده بر اعتیاد به بازیهای دیجیتال انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه-آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانش-آموزانِ پسر مقاطع چهارم و پنجمِ دبستانِ مدرسۀ فرید در شهرستان رامسر در سال تحصیلی 99-98 بودند که با احتساب ریزش اعضای نمونه به روش نمونهگیری هدفمند، 40 نفر از آنها انتخاب و به طور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. ابتدا در مرحلۀ پیشآزمون، مقیاس اعتیاد به بازیهای ویدیوئی برای کودکان (ییلماتز، گریفیتز و کن، 2017) بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش، دورۀ آموزش خانواده را گذارند. سپس، مجدداً از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و نسخۀ 24 نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین اعتیاد به بازیهای دیجیتال و مولفههای آن در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش معناداری یافت (05/0 > p). با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که آموزش خانواده در کاهش اعتیاد به بازیهای دیجیتال کودکان اثربخش است. از این رو، طراحی و پیادهسازی دوره-های آموزشی برای خانوادهها میتواند در کاهش استفاده آسیبزای فرزندانشان از فناوریهای نوین الکترونیکی سودمند باشد
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
علیرضا نیکمراد؛ سهیلا اسعدی؛ امین روستایی
چکیده
پژوهش حاضر به مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر احساس غربت، هیجان اندیشه و در دانشجویان می پردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان(دختر وپسر) مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه پیام نور شهر ساری درسال تحصیلی 96-1395بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر که به صورت نمونه گیری هدفمند به دو گروه ( آزمایش و کنترل) ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر احساس غربت، هیجان اندیشه و در دانشجویان می پردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان(دختر وپسر) مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه پیام نور شهر ساری درسال تحصیلی 96-1395بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر که به صورت نمونه گیری هدفمند به دو گروه ( آزمایش و کنترل) تقسیم شدند (15 نفر برای هر گروه). سپس پرسشنامه احساس غربت و پرسشنامه هیجان اندیشه بر روی دو گروه اجرا شد، مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب را در 8 جلسه 90 دقیقه ای به مدت 2 ماه دریافت کرد و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام آموزش در شرایط یکسان (پس آزمون) بر روی گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. اطلاعات از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مداخله های آزمایشی (آموزش گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گروهی) باعث کاهش نمره احساس غربت و کاهش بیتابی اندیشه و افزایش پویایی اندیشه در دانشجویان شد (0/01>p). می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی نظریه انتخاب بر افزایش هیجان اندیشه و کاهش احساس غربت در دانشجویان موثر است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
لیلا ادیبی دخانی؛ سعید شاه حسینی تاجیک؛ محمد محمدی پور
چکیده
افسردگی شایع ترین اختلال روانپزشکی است. میزان شیوع آن در زنان دو برابر مردان است که بطور جدی سلامت روان این گروه را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین اتخاذ روشهای درمانی برای کاهش آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر سبکهای مقابلهای و کیفیت زندگی زنان افسرده ...
بیشتر
افسردگی شایع ترین اختلال روانپزشکی است. میزان شیوع آن در زنان دو برابر مردان است که بطور جدی سلامت روان این گروه را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین اتخاذ روشهای درمانی برای کاهش آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر سبکهای مقابلهای و کیفیت زندگی زنان افسرده بود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرستان مشهد در سال 1397 تشکیل دادند که در آزمون افسردگی بک نمره بالاتر از 13 را کسب کرده بودند. 30 نفر از آنها به روش نمونه گیری هدفمند بعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس با روش تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش (15 نفر گروه آزمایش- 15 نفر گروه کنترل) تقسیم شدند. از سیاهه افسردگی بک(BDI-II)، سیاهه مقابله با موقعیت های استرس زای (CISS) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی-فرم کوتاه (WHOQOL-BREF) برای جمع آوری داده ها استفاده گردید. دادهها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون در سبکهای مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی وجود دارد (0/05>P). اما تفاوت معناداری بین دو گروه در سبک مقابلهای مساله مدار دیده نشد (0/05>P). همچنین نتایج در بخش کیفیت زندگی نشان دهنده ی تفاوت معنادار دو گروه در متغیرهای کیفیت زندگی اجتماعی، روانی، جسمانی و محیطی می باشد (0/05>P). در نتیجه می توان گفت از درمانی شناختی رفتاری می تواند به عنوان یک روش درمانی کارآمد برای کاهش سبک های مقابلهای هیجان مدار و اجتنابی در بیماران افسرده در محیط بالینی استفاده کرد. همچنین استفاده از این روش درمانی باعث افزایش سطح کیفیت زندگی در این بیماران می شود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
مریم عاقل مسجدی؛ هانیه کیانی مطلق
چکیده
کووید 19، سرعت انتشار و همچنین درصد مرگ و میر بالایی را از خود نشان داده است. این بیماری وضیعت سلامت روان افراد درسطوح مختلف جامعه را در معرض مخاطره قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه فرانگرانی، نشخوار ذهنی و تحریفهای شناختی در بهبودیافتگان کووید 19 و افراد عادی بود. پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ...
بیشتر
کووید 19، سرعت انتشار و همچنین درصد مرگ و میر بالایی را از خود نشان داده است. این بیماری وضیعت سلامت روان افراد درسطوح مختلف جامعه را در معرض مخاطره قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه فرانگرانی، نشخوار ذهنی و تحریفهای شناختی در بهبودیافتگان کووید 19 و افراد عادی بود. پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بهبود یافتگان کووید 19 و افراد عادی مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان تنکابن در بازه زمانی تیر و مرداد 1400بودند که از این بین 120 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسش نامه فرانگرانی، (MWQ)مقیاس پاسخهای نشخواری (RRS) و پرسشنامه تحریفهای شناختی (CDS) بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS-24 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین فرانگرانی، نشخوار ذهنی و تحریفهای شناختی در دو گروه بهبود یافتگان کووید 19و افراد عادی تفاوت وجود دارد و بهبود یافتگان کووید 19، فرانگرانی، نشخوار ذهنی و تحریفهای شناختی بیشتری نسبت به افراد عادی از خود نشان می دهند. براساس نتایج حاصل از این پژوهش که بیانگر بالاتر بودن سطح نشـخوار فکـری، تحریف شناختی و فرانگرانی در بهبودیافتگان کووید 19 می باشد می توان جهت کاهش این متغیرها از آمـوزش راهبردهـای سـازگارانه مقابلـه بـا فرانگرانی، نشخوار فکری و تحریف شناختی به افراد بهبود یافته استفاده نمود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
اشرف سادات موسوی؛ مریم مهرانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناکارآمد اولیه و مهارتهای اجتماعی انجام شد. 133 نفر از جمعیت عمومی شهر تهران بهصورت در دسترس به پرسشنامه آنلاین، شامل پرسشنامه سازگاری بل (BAI)، طرحوارههای ناکارآمد اولیه یانگ (YEMSQ) و ارزیابی مهارت اجتماعی ماتسون (MESSY) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناکارآمد اولیه و مهارتهای اجتماعی انجام شد. 133 نفر از جمعیت عمومی شهر تهران بهصورت در دسترس به پرسشنامه آنلاین، شامل پرسشنامه سازگاری بل (BAI)، طرحوارههای ناکارآمد اولیه یانگ (YEMSQ) و ارزیابی مهارت اجتماعی ماتسون (MESSY) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای همبستگی و معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS-22 و LISREL استفاده شد. یافتهها نشان داد طرحوارههای ناکارآمد اولیه در پنج حوزه بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیتهای مختل، دیگرجهتمندی، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری، با سازگاری اجتماعی رابطه منفی داشتند، همچنین سازگاری اجتماعی با مهارتهای اجتماعی رابطه مثبت داشت. کابرد شیوه معادلات ساختاری نشان داد سازگاری اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناکارآمد اولیه و مهارتهای اجتماعی قابل پیشبینی است. از میان طرحوارهها، دو حوزه محدودیتهای مختل (69/0-) و عملکرد مختل (53/0-) قویترین تأثیر را بهصورت منفی بر سازگاری اجتماعی داشتند، مهارتهای اجتماعی نیز بهعنوان دومین عامل اثرگذار، پس از حوزه محدودیتهای مختل، بیشترین تأثیر را بهصورت مثبت (58/0) بر سازگاری اجتماعی نشان داد. یافتهها در بافت نظریه طرحوارهها تبیین و پیشنهادهایی برای ارتقای سازگاری اجتماعی مطرح شد.