مقاله پژوهشی
روانشناسی شخصیت
پریسا تنهایی دیلمقانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرا لنگرودی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو از این جامعه، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه نیازهای روانشناختی(BSNQ)، مقیاس تابآوری تحصیلی (ARI) و مقیاس تحمل ابهام بوده است. سپس دادهها توسط روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و3 Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، نشان داد نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی اثر مثبت و مستقیم دارد(05/0P<). همچنین نتایج نشان داد تحمل ابهام بر تابآوری تحصیلی، اثر مستقیم و مثبت دارد (05/0P<). از طرفی اثر غیرمستقیم نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی از طریق تحمل ابهام تأیید شد (05/0>p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت دانشجویانی که نیازهای بنیادین روانشناختی آنان بیشتر تامین شده ،تحمل ابهام بیشتری دارند، از لحاظ تحصیلی تابآورتر هستند و در این میان تأمین نیازهای بنیادین اهمیت ویژهای دارد؛ لذا متصدیان آموزش عالی کشور باید به پرورش این توانمندیها در دانشجویان همت گمارند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
رویا حسین زاده پیغان؛ میرحمید صالحیان؛ صدیقه خواجه افلاطون؛ فروغ شفائیان فرد
چکیده
یکی از ناتوانی هایی که به ندرت در زمینه یادگیری مشاهده ای بررسی شده است، اوتیسم است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تماشای مدل ویدیویی با سطوح مختلف مهارتی بر یادگیری مهارت بسکتبال در نوجوانان مبتلا به اوتیسم است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. آزمودنی های این تحقیق شامل 60 نوجوان مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 13 تا 18 سال ...
بیشتر
یکی از ناتوانی هایی که به ندرت در زمینه یادگیری مشاهده ای بررسی شده است، اوتیسم است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تماشای مدل ویدیویی با سطوح مختلف مهارتی بر یادگیری مهارت بسکتبال در نوجوانان مبتلا به اوتیسم است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. آزمودنی های این تحقیق شامل 60 نوجوان مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 13 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و مساوی در سه گروه مدل ماهر، مدل مبتدی و کنترل تقسیم شدند. تکلیف حرکتی شامل پرتاب بسکتبال بود که در آن نمره دقت پرتاب به عنوان متغیر وابسته اندازهگیری شد. آزمودنی ها پیش آزمون (شامل ده پرتاب)، مرحله اکتساب (شامل 5 بلوک تمرینی 10 پرتابی) و آزمون یادداری (شامل ده پرتاب) را انجام دادند. آزمودنیهای گروههای مشاهده، مدلهای مربوطه خود را پنج بار قبل از هر بلوک تمرینی تماشا کردند. برای تجزیه و تحلیل دقت پرتاب از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه ویدئویی مبتدی در مرحله اکتساب و آزمون یادداری امتیازات پرتابی بهتری نسبت به گروه های مدل ویدئویی ماهر و گروه کنترل داشتند. همچنین، گروه ماهر در مرحله اکتساب و آزمون یادداری، نمرات پرتابی بهتری نسبت به گروه کنترل داشت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که افراد مبتلا به اوتیسم از تماشای مدل ویدیویی برای یادگیری مهارت پرتاب بسکتبال سود می برند. این نتیجه ممکن است نشان دهد که این افراد مکانیسم های لازم را برای یادگیری مهارت های جدید از طریق مشاهده ویدیویی دارند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
طیبه اسدی
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین فعالیت بدنی با مهارت های حرکتی ظریف و درشت در کودکان پیش دبستانی مبتلا به ADHD بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. شرکت کنندگان 58 کودک (20 دختر) 4 تا 6 ساله بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ما از پرسشنامه فعالیت بدنی برای کودکان (PAQ-C) برای اندازه گیری فعالیت بدنی استفاده کردیم. ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین فعالیت بدنی با مهارت های حرکتی ظریف و درشت در کودکان پیش دبستانی مبتلا به ADHD بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. شرکت کنندگان 58 کودک (20 دختر) 4 تا 6 ساله بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ما از پرسشنامه فعالیت بدنی برای کودکان (PAQ-C) برای اندازه گیری فعالیت بدنی استفاده کردیم. فرم کوتاه تست مهارت حرکتی Bruininks-Oseretsky برای اندازه گیری موتور ریز و درشت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و تحلیل رگرسیون استفاده شد. کودکان در این مطالعه فعالیت بدنی و مهارت حرکتی پایینی داشتند. پسران به طور معنی داری فعالیت بدنی و مهارت حرکتی بالاتری نسبت به دختران داشتند (P<0.001). علاوه بر این، فعالیت بدنی به طور مستقیم و معنیداری با مهارتهای حرکتی ظریف و درشت مرتبط بود (هر دو P<0.001). این یافته ها نشان می دهد که نیاز به افزایش سطح فعالیت بدنی در کودکان پیش دبستانی مبتلا به ADHD به ویژه دختران وجود دارد. همچنین توصیه می شود معلمان تربیت بدنی و مربیان ورزشی از برنامه هایی در درس تربیت بدنی برای تسهیل مهارت های حرکتی کودکان استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی نابهنجاری
اشرف سادات موسوی؛ لیلا نوروزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی خودتخریبگری بر پایه میزان تنیدگی ادراکشده، سیستمهای مغزی- رفتاری و سبکهای دفاعی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنان 150 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به پرسشنامهها پاسخ دادند. پژوهش از نوع همبستگی بود. برای گردآوری دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی خودتخریبگری بر پایه میزان تنیدگی ادراکشده، سیستمهای مغزی- رفتاری و سبکهای دفاعی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنان 150 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به پرسشنامهها پاسخ دادند. پژوهش از نوع همبستگی بود. برای گردآوری دادهها مقیاسهای خودتخریبگری مزمن (CSDS)، استرس ادراک شده (PSS)، ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی ﺑﺎزداری ـ فعالﺳﺎزی رﻓﺘﺎری (BIS/BAS) و سبکهای دفاعی (DSQ) بهکار رفت. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین خودتخریبگری با تنیدگی ادراکشده (p≤.01)، حساسیت به تنبیه (p≤.001)، حساسیت به پاداش (p≤.05)، سائق (p≤.01)، جستجوی سرگرمی (p≤.01)، سبک دفاعی رشدنایافته (p≤.01) و سبکدفاعی روانآزرده (p≤.01) رابطه وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد جستجوی سرگرمی (R2=.33)، حساسیت به پاداش(R2=.26)، سائق (R2=.23)، سبکهای دفاعی روانآزرده (R2=.17)، سبکهای دفاعی رشدنایافته (R2=.11) و حساسیت به تنبیه (R2=.11) توانستند خودتخریبگری را پیشبینی کنند. در نتیجهگیری میتوان گفت تنیدگی ادراکشده در ارتیاطی پویا با سیستمهای مغزی-رفتاری و سبکهای دفاعی میتواند خودتخریبگری را پیشبینی نماید. از میان سیستمهای مغزی- رفتاری، حساسیت به تنبیه، و از میان سبکهای دفاعی، مکانیزمهای دفاعی رشدنایافته ارتباط قویتری با خودتخریبگری داشتند
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
سعید شاه حسینی تازیک؛ حمید حقیقی منش؛ آلاله حجت پناه منتظری؛ محمد ارقبائی؛ سمیه الهیاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعارض زناشویی و کیفیت زندگی جانبازان جنگ ایران - عراق بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه جانبازان مراجعه کننده به مرکز مشاوره بنیاد ایثارگران شهر مشهد در سال 1401 بودند که با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعارض زناشویی و کیفیت زندگی جانبازان جنگ ایران - عراق بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه جانبازان مراجعه کننده به مرکز مشاوره بنیاد ایثارگران شهر مشهد در سال 1401 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند بر اساس نمرات اولیه پرسشنامه ها 30 نفر انتخاب و بعد در ۲ گروه 15 نفره آزمایش و کنترل به طور تصادفی قرار گرفتند. برای سنجش تعارض زناشویی و کیفیت زندگی از پرسشنامه های تعارض زناشویی (KMCS) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHO-QOL-BREF) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل کواریانس یک متغیره و تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر متغیر تعارض زناشویی (001/0 = P 993/15= F)، و کیفیت زندگی (001/0 = P 934/67 = F) موثر است و در پی این درمان کیفیت زندگی افزایش و تعارض زناشویی در نمونه پژوهش کاهش یافته است. از یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای کاهش تعارض های زناشویی و بهبود کیفیت زندگی جانبازان در محیط های بالینی می توان استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
مصطفی کیاکیا؛ طاهره رنجبری پور
چکیده
یکی از راههای مهم افزایش فضیلت سازمانی رهبری بوده و رهبری میتواند به طور فزایندهای به عنوان یک نقش برای ایجاد تفاوت ها در نظرگرفته شود، بنابراین از جمله تئوری هایی که برای الهام بخشی و به کار گرفتن فضیلت سازمانی مطرح شده تئوری رهبری اصیل میباشد که جدیدترین وکامل ترین رویکرد رهبری که در سال های اخیر مطرح شده محسوب ...
بیشتر
یکی از راههای مهم افزایش فضیلت سازمانی رهبری بوده و رهبری میتواند به طور فزایندهای به عنوان یک نقش برای ایجاد تفاوت ها در نظرگرفته شود، بنابراین از جمله تئوری هایی که برای الهام بخشی و به کار گرفتن فضیلت سازمانی مطرح شده تئوری رهبری اصیل میباشد که جدیدترین وکامل ترین رویکرد رهبری که در سال های اخیر مطرح شده محسوب میشود. تحقیق حاضر با هدف پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس سبک رهبری اصیل درک شده و اشتیاق شغلی در کارکنان بود. این پژوهش توصیفی و ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان کارخانه بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 77 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از سه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی(ریف)، اشتیاق شغلی (اترخت) و رهبری اصیل(آوولیو) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22به روش رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که 29.0 درصد از تغییرات متغیر بهزیستی روانشناختی توسط متغیر سبک رهبری اصیل درک شده قابل پیشبینی بود (β=0.539, α<0.01)، همچنین 25.7 درصد از تغییرات متغیر بهزیستی روانشناختی توسط متغیر اشتیاق شغلی قابل پیشبینی و (β=0.507, α<0.01) بود.