روانشناسی اجتماعی
عاطفه زراست وند؛ راحله فیروزی؛ مریم عاقل مسجدی
چکیده
کمتوانیذهنی کودک میتواند اثرات منفی بر سلامت روانی والدین بگذارد. یکی از متغیرهایی که میتواند در مادران کودکان کمتوانذهنی متاثر از وضعیت کودک به وجود آید، دیدگاهگیری اجتماعی است. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوه خودتنظیمی و معنویتدرمانی بر دیدگاهگیری اجتماعی مادران با کودکان ...
بیشتر
کمتوانیذهنی کودک میتواند اثرات منفی بر سلامت روانی والدین بگذارد. یکی از متغیرهایی که میتواند در مادران کودکان کمتوانذهنی متاثر از وضعیت کودک به وجود آید، دیدگاهگیری اجتماعی است. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوه خودتنظیمی و معنویتدرمانی بر دیدگاهگیری اجتماعی مادران با کودکان کمتوانذهنی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای دانشآموز کمتوانذهنی در منطقه 14 تهران بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوه خودتنظیمی (10 نفر)، گروه معنویتدرمانی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه دیدگاهگیری اجتماعی بود و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چندمتغیره و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-24 تجزیه و تحلیل گردید. تحلیل دادهها نشان داد هر دو روش آموزش زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوه خودتنظیمی و همچنین آموزش معنویتدرمانی بر دیدگاهگیری اجتماعی مادران با کودکان کمتوانذهنی موثر است. همچنین نتیجه مقایسه دو روش بیانگر آن بود که معنویتدرمانی اثربخشی بیشتری نسبت به زوجدرمانی کوتاهمدت بر دیدگاهگیری اجتماعی مادران با کودکان کمتوانذهنی دارد. با توجه به اثربخشی زوجدرمانی کوتاهمدت و معنویتدرمانی در دیدگاهگیری مادران دارای فرزند کمتوانذهنی، میتوان از این دو شیوه برای بهبود مهارت دیدگاهگیری مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و یا سایر اختلالات استفاده کرد.
روانشناسی نابهنجاری
عرفانه زیبائی ویشکائی؛ طاهر تیزدست
چکیده
شواهد پژوهشی حاکی است که سبک های فرزند پروری و عوامل شناختی در مادران احتمالاً می تواند در شکل گیری و تشدید اضطراب اجتماعی کودکان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران آن ها بود. برای این پژوهش توصیفی، از طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ...
بیشتر
شواهد پژوهشی حاکی است که سبک های فرزند پروری و عوامل شناختی در مادران احتمالاً می تواند در شکل گیری و تشدید اضطراب اجتماعی کودکان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران آن ها بود. برای این پژوهش توصیفی، از طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان و مادران مقطع دبستان پایه ششم شهر خمام مشغول به تحصیل درسال تحصیلی 99-98 بود. نمونه پژوهش 200 دانش آموز دبستانی پایه ششم بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات، از مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز کودکان و نوجوانان (LSAS-CD)، مقیاس سبک های فرزندپروری بامریند و مقیاس انعطاف پذیری شناختی (CSF) استفاده شد. داده های پژوهش با روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی 1/64 درصد واریانس اضطراب اجتماعی دانش آموزان را پیش بینی می کنند. این یافته ها بیان می کنند که سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی نقش تعیین کننده ای در آسیب شناسی و پیشگیری اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارند.
روانشناسی نابهنجاری
طیبه بنی اسدی؛ پویا بیابانی؛ فاطمه کریمی اصل؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری (یعنی در قالب خودکنترلی) بود. بازخورد) در مورد یادگیری و خودکارآمدی در مهارت پرتاب در نوجوانان مبتلا به ADHD. آزمودنیها 40 نوجوان مبتلا به ADHD (14 تا 17 سال) بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه خودکنترل و یوغی تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا با بازوی غیر غالب به سمت ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری (یعنی در قالب خودکنترلی) بود. بازخورد) در مورد یادگیری و خودکارآمدی در مهارت پرتاب در نوجوانان مبتلا به ADHD. آزمودنیها 40 نوجوان مبتلا به ADHD (14 تا 17 سال) بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه خودکنترل و یوغی تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا با بازوی غیر غالب به سمت هدف روی زمین بود. شرکتکنندگان پیشآزمون (10 کارآزمایی)، مرحله اکتساب شامل 6 بلوک 10 کارآزمایی، و آزمون یادداری شامل 10 آزمایش را اجرا کردند. شرکت کنندگان در گروه خودکنترل هر زمان که درخواست شد، KR دریافت کردند. گروه یوغه با گروه خودکنترل تطبیق داده شد، اما بدون داشتن انتخابی برای درخواست بازخورد. قبل از پیش آزمون، هر بلوک و قبل از آزمون یادداری، همه شرکت کنندگان مقیاس خودکارآمدی را تکمیل کردند. معیارهای وابسته امتیازدهی به دقت و خودکارآمدی بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس (ANOVA) با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان در گروه خودکنترل نمره دقت پرتاب را در مرحله اکتساب و آزمون حفظ به طور معنی داری نسبت به گروه یوغه دار داشتند. علاوه بر این، شرکتکنندگان در گروه خودکنترلی نمرات خودکارآمدی قابلتوجهی بالاتری را در مرحله اکتساب و آزمون حفظ نسبت به گروهی که در یوغ بودند گزارش کردند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که افراد مبتلا به ADHD از حمایت خودمختاری برای یادگیری یک مهارت حرکتی جدید بهره میبرند.
روانشناسی اجتماعی
طیبه بنی اسدی؛ پویا بیابانی؛ فاطمه کریمی اصل؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد
چکیده
مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات بازخورد اجتماعی-مقایسه ای مثبت بر یادگیری حرکتی و خودکارآمدی مهارت حرکتی پرتاب در افراد مبتلا به ADHD طراحی شد. آزمودنی ها 44 نوجوان مبتلا به ADHD در محدوده سنی 15 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه بازخورد اجتماعی- مقایسه ای مثبت و کنترل تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا ...
بیشتر
مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات بازخورد اجتماعی-مقایسه ای مثبت بر یادگیری حرکتی و خودکارآمدی مهارت حرکتی پرتاب در افراد مبتلا به ADHD طراحی شد. آزمودنی ها 44 نوجوان مبتلا به ADHD در محدوده سنی 15 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه بازخورد اجتماعی- مقایسه ای مثبت و کنترل تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا با بازوی غیر غالب به سمت هدف روی زمین بود. شرکتکنندگان پیشآزمون (10 کارآزمایی)، مرحله اکتساب شامل 6 بلوک 10 کارآزمایی، و آزمون یادداری شامل 10 آزمایش را اجرا کردند. به آزمودنیهای گروه بازخورد مقایسه مثبت اجتماعی اطلاع داده شد که پرتابهای آنها در بلوک قبلی، به طور متوسط، بهتر از پرتابهای سایر افراد در این گروه بود. قبل از پیش آزمون، هر بلوک و قبل از آزمون یادداری، همه شرکت کنندگان مقیاس خودکارآمدی را تکمیل کردند. معیارهای وابسته امتیازدهی به دقت و خودکارآمدی بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس (ANOVA) با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. گروه بازخورد مقایسه اجتماعی مثبت در مرحله اکتساب و آزمون حفظ در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی بهتر عمل کردند. علاوه بر این، گروه بازخورد مقایسه اجتماعی مثبت نمرات خودکارآمدی بیشتری را در مرحله اکتساب و آزمون حفظ در مقایسه با گروه کنترل گزارش کردند. یافتههای ما نشان میدهد که انتظارات افزایشیافته برای افراد مبتلا به ADHD برای افزایش عملکرد و یادگیری یک مهارت حرکتی جدید مفید است.
روانشناسی نابهنجاری
طیبه بنی اسدی؛ صدقه خواجه افلاطون مفرد؛ فروغ شفائیان فرد
چکیده
شواهد پژوهشی نشان می دهد که فعالیت بدنی (PA) با عزت نفس بهتر و شایستگی حرکتی ادراک شده در کودکانی که رشد نرمال دارند، همراه است. با این وجود، رابطه بین فعالیت بدنی با عزت نفس و شایستگی حرکتی ادراک شده در بین کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) توجه بسیار کمی در ادبیات پژوهشی به خود جلب کرده است. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی ...
بیشتر
شواهد پژوهشی نشان می دهد که فعالیت بدنی (PA) با عزت نفس بهتر و شایستگی حرکتی ادراک شده در کودکانی که رشد نرمال دارند، همراه است. با این وجود، رابطه بین فعالیت بدنی با عزت نفس و شایستگی حرکتی ادراک شده در بین کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) توجه بسیار کمی در ادبیات پژوهشی به خود جلب کرده است. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین فعالیت بدنی با عزت نفس و شایستگی حرکتی ادراک شده در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. در این پژوهش از رویکرد همبستگی استفاده شد. شرکت کنندگان چهل و نه کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (میانگین سنی 8.85 سال) از مدارس با نیازهای ویژه بودند. برای ارزیابی فعالیت بدنی از پرسشنامه فعالیت بدنی برای نوجوانان استفاده شد. برای ارزیابی عزت نفس و شایستگی حرکتی ادراک شده از پروفایل ادراک خود برای کودکان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج توصیفی نشان داد که نمونه ما در فعالیت فیزیکی بسیار کمی شرکت می کند. علاوه بر این، آنها دارای سطح پایینی از عزت نفس و شایستگی حرکتی ادراک شده هستند. علاوه بر این، فعالیت بدنی به طور معنادار و مستقیم با عزت نفس و شایستگی حرکتی درک شده مرتبط بود. در نهایت، فعالیت فیزیکی به طور معنادار و مستقیم هم عزت نفس و هم شایستگی حرکتی ادراک شده را پیشبینی کرده است. یافتههای ما بر مزایای فعالیت بدنی برای بهبود وضعیت روانی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی تاکید دارد. بنابراین، یافتن راهبردها و مداخلات مناسب برای افزایش سطح فعالیت بدنی در این جمعیت ضروری به نظر می رسد.
روانشناسی اجتماعی
فروغ شفائیان فرد؛ محمد کریمخانی؛ علی عابدینی؛ ال آی جانعمو برنجی آبادی
چکیده
ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارتهای ...
بیشتر
ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارتهای ارتباطی در کلاس تربیت بدنی تأثیر مثبتی بر لذت و مشارکت دانشآموزان دبیرستانی دارد. روش مورد استفاده در این پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان شامل 384 نوجوان 16 تا 18 ساله (میانگین0/57± 16/96 سال) بودند که در مدارس متوسطه عادی تحصیل میکردند. برای سنجش مهارت های ارتباطی، لذت و اشتیاق از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مهارتهای ارتباطی تأثیر معنیداری بر لذت (4/182=T) و اشتیاق (6/082=T) دارد. علاوه بر این، لذت تأثیر معناداری بر اشتیاق داشت (3/291=T). نتایج ارزیابی نیکویی برازش نشان داد که مدل ما برازش خوبی دارد (GOF=0.93). مهارت های ارتباطی برای تعامل و یادگیری دانش آموزان بسیار مهم است.
روانشناسی شخصیت
پریسا تنهایی دیلمقانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرا لنگرودی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو از این جامعه، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه نیازهای روانشناختی(BSNQ)، مقیاس تابآوری تحصیلی (ARI) و مقیاس تحمل ابهام بوده است. سپس دادهها توسط روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و3 Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، نشان داد نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی اثر مثبت و مستقیم دارد(05/0P<). همچنین نتایج نشان داد تحمل ابهام بر تابآوری تحصیلی، اثر مستقیم و مثبت دارد (05/0P<). از طرفی اثر غیرمستقیم نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی از طریق تحمل ابهام تأیید شد (05/0>p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت دانشجویانی که نیازهای بنیادین روانشناختی آنان بیشتر تامین شده ،تحمل ابهام بیشتری دارند، از لحاظ تحصیلی تابآورتر هستند و در این میان تأمین نیازهای بنیادین اهمیت ویژهای دارد؛ لذا متصدیان آموزش عالی کشور باید به پرورش این توانمندیها در دانشجویان همت گمارند.
روانشناسی نابهنجاری
میرحمید صالحیان؛ رویا حسین زاده پیغان؛ فروغ شفائیان فرد؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد
چکیده
تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به ADHD بسیار کم مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، در مطالعه حاضر، هدف ما بررسی تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در نوجوانان مبتلا به ADHD بود. تحقیق حاضر مبتنی بر رویکرد علی-مقایسه ای بود. شرکت کنندگان شامل 60 نوجوان مبتلا به ADHD (محدوده سنی 12 ...
بیشتر
تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به ADHD بسیار کم مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، در مطالعه حاضر، هدف ما بررسی تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در نوجوانان مبتلا به ADHD بود. تحقیق حاضر مبتنی بر رویکرد علی-مقایسه ای بود. شرکت کنندگان شامل 60 نوجوان مبتلا به ADHD (محدوده سنی 12 تا 17 سال) بودند که به طور تصادفی و مساوی در چهار گروه 1) تصویرسازی حرکتی، 2) تمرین بدنی، 3) ترکیبی از تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی، و 4) کنترل قرار گرفتند. تکلیف حرکتی شامل پرتاب دارت بود که در آن نمره دقت به عنوان متغیر وابسته اندازه گیری شد. آزمودنی ها پیش آزمون (ده پرتاب) و آزمون یادداری (ده پرتاب) را انجام دادند. برای تحلیل دقت پرتاب از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که همه گروهها در پیشآزمون نمرات پرتابی مشابهی داشتند، اما در آزمون یادداری، گروه ترکیبی بهطور معنیداری نمرات پرتابی بهتری نسبت به سایر گروهها داشت. علاوه بر این، گروه تمرین بدنی امتیازات پرتابی بهتری نسبت به گروه تصویرسازی حرکتی و کنترل داشت. در نهایت، گروه تصویرسازی حرکتی نمرات پرتابی بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. افراد مبتلا به ADHD از تصویرسازی حرکتی سود می برند، که نشان می دهد مکانیسم های لازم برای یادگیری مهارت های جدید از طریق تصویرسازی حرکتی را دارند. همچنین ترکیبی از تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی استراتژی بهتری برای یادگیری مهارت های حرکتی جدید خواهد بود.
روانشناسی اجتماعی
میرحمید صالحیان؛ زهرا عزتی اربط
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان فعالیت بدنی کارکنان مرد حراست پلیس و همچنین بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و سلامت روانی و اجتماعی در کارکنان مرد حراست پلیس بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان مرد گارد انتظامی شهر تهران در سال 1400 می باشد. نمونه آماری پژوهش حاضر 146 مرد بود که به روش نمونه گیری در دسترس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان فعالیت بدنی کارکنان مرد حراست پلیس و همچنین بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و سلامت روانی و اجتماعی در کارکنان مرد حراست پلیس بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان مرد گارد انتظامی شهر تهران در سال 1400 می باشد. نمونه آماری پژوهش حاضر 146 مرد بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. فعالیت بدنی با استفاده از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی (IPAQ)، سلامت روان با استفاده از پرسشنامهافسردگی، اضطراب و استرس(DASS-21) و سلامت اجتماعی با استفاده از پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (KSWBQ) اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که افراد مورد پژوهش دارای شاخص توده بدنی با میانگین 24.40 بودند که در سطح متوسط، اما نزدیک به اضافه وزن است. همچنین در مجموع 52 درصد از افراد دارای فعالیت بدنی متوسط تا شدید بودند. علاوه بر این، نمرات سلامت روانی و اجتماعی در محدوده متوسط قرار داشت. همچنین فعالیت بدنی با سلامت روان و سلامت اجتماعی رابطه معناداری داشت. نتایج برازش مدل نشان داد که مدل تحقیق از برازش خوبی برخوردار است. یافتههای ما حاکی از تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر مؤلفههای سلامت روانی- اجتماعی در کارکنان مرد گارد پلیس بود. این یافته ها نشان می دهد که استفاده از راهکارها و مداخلات برای بهبود وضعیت فعالیت بدنی کارکنان گارد پلیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
روانشناسی نابهنجاری
ژان لوک ونیر
چکیده
این مجموعه توسط نشر "ةrès" با حمایت مرکز ملی کتاب منتشر شده است و مقدمه این مجموعه به تنهایی راضی کننده است. این متون "بازنگری و گسترش یافته" که توسط ژان-کلود مالوال ارائه شدهاند، نه تنها مورد علاقه هستند، بلکه شامل ادعاها و نوآوریهای بالینی هستند که می توانند پایه های درمان را بلرزانند. در واقع، نباید جای شگفتی باشد که نویسنده ...
بیشتر
این مجموعه توسط نشر "ةrès" با حمایت مرکز ملی کتاب منتشر شده است و مقدمه این مجموعه به تنهایی راضی کننده است. این متون "بازنگری و گسترش یافته" که توسط ژان-کلود مالوال ارائه شدهاند، نه تنها مورد علاقه هستند، بلکه شامل ادعاها و نوآوریهای بالینی هستند که می توانند پایه های درمان را بلرزانند. در واقع، نباید جای شگفتی باشد که نویسنده بهطور مداوم و ریزبینانه انتقاداتی را نسبت به "بن بست استراتژی توصیفی" که DSMهای پی در پی با آن مواجه بوده اند و به "وجودهایی مستقل از تاریخ انسانی و تغییرات فرهنگی" تقلیل یافته است، مطرح میکند؛ به علاوه، در یک محیطی که با افزایش "چشمگیر" درخواستهایی برای روانکاوی از سوی افراد با ساختار روانی روانپریش همراه است. این منتقد بهطور خلاصه دلایل آن را توضیح میدهد. این دلایل شامل معرفی تشخیص روانپریشی معمول، دقت در تشخیص آن و بهتر شدن دانش درباره روش درمان است. این روند در نتیجه تأثیرات منفی ناشی از "وضعیت نامطلوب درمان بیماران در مؤسسات روانپزشکی" بدتر می شود.
روانشناسی اجتماعی
زهرا صیاد امین
چکیده
هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت ...
بیشتر
هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. کدگذاری مصاحبهها در سه مرحله و به صورت دستی انجام شد.
یافتهها: کدگذاری مصاحبه ها نشان دهنده 5 مولفه افزایش آگاهی (با زیرمولفه های تقویت آگاهی در حوزه های مختلف، یادگیری فنون و مهارتها، افزایش سواد رسانه ای)، تقویت روابط (با زیرمولفه های آگاهی از شرایط دوستان و بستگان، برگزاری جشنها و مناسبتها و تقویت پیوند گروهی)، اعتیاد به اینستاگرام (با زیرمولفه های افراط در استفاده از اینستاگرام، عدم رسیدگی به سایر کارها و وظایف و حالات روحی ناخوشایند در صورت عدم استفاده از اینستاگرام)، مشکلات جسمانی و روانی (با زیرمولفه های اثرات منفی بر خواب، اثرات منفی بر توجه و تمرکز، تجربه هیجانات منفی و ناخوشایند و دردهای بدنی) و گسست در پیوندهای اجتماعی (با زیرمولفه های افزایش چشم و هم چشمی، نابرابری و بی عدالتی، بی اعتمادی به دیگران و رسوایی اجتماعی) بود.
نتیجهگیری: با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که گسترش شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام در سالهای اخیر با پیامدهای مثبت و منفی فردی و اجتماعی همراه بوده است که توجه به آنها توسط نهادهای مربوطه لازم و حیاتی است.
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد
چکیده
بارداری دورانی بسیار با اهمیت است که گاهی با عوارض مختلفی همچون اضطراب دوران بارداری همراه می شود. بنابراین شناسایی به موقع و زودهنگام این اضطراب می تواند نقش مهمی در سلامت زنان باردار داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری در زنان باردار پنج تا هشت ماهه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه ...
بیشتر
بارداری دورانی بسیار با اهمیت است که گاهی با عوارض مختلفی همچون اضطراب دوران بارداری همراه می شود. بنابراین شناسایی به موقع و زودهنگام این اضطراب می تواند نقش مهمی در سلامت زنان باردار داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری در زنان باردار پنج تا هشت ماهه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل زنان باردار 5 تا 8 ماهه استان مازندران در سال 1401 بودند که با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، به تعداد 200 نفر انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای خلاقیت هیجانی(ECI) و پرسشنامه اضطراب بارداری(PRAQ) بر روی آنان اجرا شد دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 24 و روش آماری همبستگی، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آماری به دست آمده نشان داد که بین خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری رابطه معکوس وجود دارد (322/0-r=، 01/0>P). بنابراین می توان نتیجه گرفت که تقویت خلاقیت هیجانی در دوران بارداری میتواند در کاهش اضطراب بارداری نقش داشته باشد.
روانشناسی نابهنجاری
رقیه باقی زاده؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بانوان متاهل شهر رودسر در سال 1401 هستند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بانوان متاهل شهر رودسر در سال 1401 هستند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش8 جلسه دو ساعته آموزش گروهی ذهن آگاهی دریافت کرد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWB)، پرسشنامه فرسودگی زناشویی (CBM) و مقیاس ناگویی هیجانی (TAS) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوورایانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش گروهی ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش فرسودگی زناشویی و ناگویی هیجانی زنان متاهل موثر است (p<0/01). بنابراین نتایج پژوهش حاضر برای خانوادهها جهت استفاده از این مداخله برای بهبود بهزیستی روانشناختی، فرسودگی زناشویی و ناگویی هیجانی کاربرد دارد.
روانشناسی اجتماعی
غزل سادات پورنسائی؛ مریم رستمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان دیرآموز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان بندرانزلی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بوده یا به مراکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده بودند. بدین ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان دیرآموز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان بندرانزلی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بوده یا به مراکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 دانش آموز که بر پایه آزمون هوش وکسلر کودکان، دیر آموز تشخیص داده شده و در مقیاس رفتار سازگارانه (AISS) و مصاحبه بالینی با معلمان، نمره پائینی در سازگاری اجتماعی به دست آورده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. سپس آموزش مهارت های اجتماعی به مدت 2 ماه در طی 12 جلسه آموزشی دو ساعته، برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس مجددا آزمون رفتار سازگارانه بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی موجب بهبود رفتار سازگارانه کودکان دیر آموز می شود (0/389=F و 0/05>P). بنابراین می توان نتیجه گرفت که معلمان مدارس و مشاوران و والدین می توانند جهت بهبود سازگاری کودکان دیرآموز از مهارت های اجتماعی در مدارس و منزل و مراکز مشاوره، استفاده کنند.
روانشناسی شخصیت
معصومه صبحی
چکیده
هدف: مشکلات روانشناختی در بسیاری از اختلالات سایکوسوماتیک نقش بسیار مهم و اساسی دارند. این پژوهش پژوهش با هدف مقایسه تنظیم هیجان در مبتلایان به زخم معده و افراد غیرمبتلا انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش شامل افراد مبتلا به بیماری زخم معده و افراد عادی در شهر تهران است. از جامعه مورد نظر، ...
بیشتر
هدف: مشکلات روانشناختی در بسیاری از اختلالات سایکوسوماتیک نقش بسیار مهم و اساسی دارند. این پژوهش پژوهش با هدف مقایسه تنظیم هیجان در مبتلایان به زخم معده و افراد غیرمبتلا انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و علّی-مقایسهای است. جامعه پژوهش شامل افراد مبتلا به بیماری زخم معده و افراد عادی در شهر تهران است. از جامعه مورد نظر، تعداد 100 نفر از بیماران مبتلا به زخم معده و مراجعهکننده به بیمارستان امام حسین در شهر تهران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با 100 نفر از همراهانشان که مبتلا به زخم معده نبودند مورد مقایسه قرار گرفتند. هر دو گروه به مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند.
نتایج: یافتهها نشان داد که نمره کل مشکلات در تنظیم هیجان و خردهمقیاسهای آن (عدم پذیرش هیجانهای منفی، دشواری در انجام رفتارهای هدفمدار، مشکل در کنترل رفتارهای تکانشی، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجان مؤثر، عدم آگاهی هیجانی، عدم وضوح عاطفی) در بیماران مبتلا به زخم معده به طور معنی داری بیشتر از افراد غیر مبتلا است (0/001>P).
نتیجهگیری: با توجه به این یافته می توان نتیجه گرفت که مشکل در تنظیم هیجانات ممکن است در بروز زخم معده نقش داشته باشد. به نظر می رسد بیماران مبتلا به زخم معده کمتر قادر به شناسایی و درک هیجانات خود هستند و کمتر قادر به مدیریت صحیح هیجانات خود هستند. بنابراین تجمع فشار روانی ناشی از احساسات منفی می تواند باعث بروز یا تشدید علائم آنها شود.
روانشناسی اجتماعی
کیانا ثابت دیزکوهی؛ سید موسی کافی ماسوله
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان فراوانی رفتارهای خودآسیب زنی در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش توصیفی را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل میدهند. شرکت کنندگان در پژوهش 508 دانشجو ( 368 زن و 140 مرد) بودند که به صورت در دسترس از میان دانشجویان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان فراوانی رفتارهای خودآسیب زنی در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش توصیفی را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل میدهند. شرکت کنندگان در پژوهش 508 دانشجو ( 368 زن و 140 مرد) بودند که به صورت در دسترس از میان دانشجویان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه خودآسیب زنی سانسون و همکاران (1998) و برای تجزیه و تحلیل آن از روشهای آمار توصیفی و مجذور خی دو استفاه شد. براساس نتایج به دست آمده 8/17 درصد دانشجویان رفتارهای خود آسیب زنی دارند. نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در فراوانی رفتارهای خود آسیب زنی مستقیم، غیرمستقیم و کلی تفاوت وجود ندارد (01/0P>). اما رفتارهای سوزاندن بدن، رانندگی پرخطر، مصرف بیش از اندازه مشروبات الکی و از دست دادن عمدی شغل در دانشجویان پسر و درگیری در روابطی که فرد را در معرض سواستفاده جنسی قرار میدهد و گرسنگی دادن به خود در دانشجویان دختر بیشتر بود (01/0P<). همچنین دانشجویان بومی و عیر بومی و گروههای سنی مختلف دانشجویان در زمینه بروز رفتارهای خودآسیب زنی غیر مستقیم و کلی متفاوت بودند (01/0P<). بر اساس نتایج به دست آمده میتوان بیان کرد که خودآسیب زنی در دانشجویان، رفتاری نسبتاً شایع است. در نتیجه لازم است که این افراد به موقع شناسایی و درمان شوند تا از عواقب منفی این رفتارها کاسته شود.
روانشناسی اجتماعی
یدالله زرگر؛ فاطمه صرامی
چکیده
پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ...
بیشتر
پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ها به صورت آنلاین با استفاده از Google Derive جمع آوری شد. همچنین مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی (تری شورت و همکاران) و پرسش نگرش سنجش شدت مسائل اجتماعی و نیز مقیاس کمال گرایی سیاسی-اجتماعی به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفت. مقیاس کمال گرایی اجتماعی-سیاسی با استفاده از تحلیل عاملی با عاملی 12 سوالی به دست آمد و برای اولین بار در پژوهش حاضر اعمال شد. اگرچه این پژوهش به عنوان پژوهش مقدماتی در نظر گرفته شده است، اما روایی و پایایی مقیاس بهینه تعیین شد، بنابراین می توان از آن در پژوهشی مشابه استفاده کرد. کمالگرایی مثبت و منفی و کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و نیز نگرش به شدت مسائل اجتماعی در بین دانشجویان ایرانی مقیم ایران با دانشجویان غرب مقایسه شد. نتایج بهوسیله نظریهها و پژوهش های روانشناختی و جامعهشناختی با بازنمایی اثربخشی تفاوتهای فرهنگی در کمالگرایی سیاسی-اجتماعی تبیین شد.
روانشناسی نابهنجاری
سارا مختاری؛ میلاد سبزهآرای لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفی نیازهای زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی بیماران روانی مزمن است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. تعداد 23 نفر از بیماران روانی مزمن مراجعه کننده به مرکز توانبخشی روزانۀ اعصاب و روان طاهره در شهرستان رامسر در سال 1400 به روش نمونه گیری هدفمند تا اشباع نظری داده ها انتخاب شدند و تحت مصاحبۀ نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفی نیازهای زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی بیماران روانی مزمن است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. تعداد 23 نفر از بیماران روانی مزمن مراجعه کننده به مرکز توانبخشی روزانۀ اعصاب و روان طاهره در شهرستان رامسر در سال 1400 به روش نمونه گیری هدفمند تا اشباع نظری داده ها انتخاب شدند و تحت مصاحبۀ نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. تحلیل و کدگذاری مصاحبهها چهار مولفه به همره 26 زیرمولفه را نشان داد. مولفه نیازهای زیستی شامل 6 زیرمولفۀ هزینه های درمانی، کمبود دارو، رژیم غذایی، ورزش و فعالیت جسمانی و مشکلات جسمانی و کنشی (خواب، تغذیه،دفع، میل جنسی) است. مولفه نیازهای روانی بیماران شامل 7 زیرمولفۀ وجود اختلالات روانی همبود، تجربه هیجانات ناخوشایند، نداشتن مهارتهای فردی و اجتماعی، کمبود تابآوری و ویژگیهای مثبت روانشناختی، کیفیت زندگی پایین و فرسودگی روانشناختی و داشتن تفریح و اوقات فراغت است. مولفه نیازهای اجتماعی بیماران شامل 7 زیرمولفۀ نیاز به حمایت خانوادگی، نیاز به حمایت سازمانهای ذیربط، کمبود تسهیلات اجتماعی، انگ و تبعیض اجتماعی، امکان تحصیل، امکان اشتغال و نیاز به حمایت از سوی متخصصان است. مولفه نیازهای معنوی بیماران نیز شامل 6 زیرمولفۀ نیاز به داشتن امید، انجام آیینهای دینی، نداشتن معنا و هدف در زندگی، ترس از مرگ، تنهایی و نگرش نسبت به خداوند است. یافته های به دست آمده نشان میدهد که نیازهای مختلفی در ابعاد 4 گانه زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی وجود دارد که برای ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی بیماران روانی مزمن باید به آنها توجه کرد.
روانشناسی نابهنجاری
طیبه بنی اسدی
چکیده
مطالعات یادگیری حرکتی روی بزرگسالان نشان داده است که هدایت توجه یادگیرندگان به نشانههای بیرونی مؤثرتر از نشانههای درونی است. در این مطالعه، بررسی کردیم که آیا این می تواند برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) اعمال شود یا خیر. 45 پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه مشاهده حرکتی معلمان انتخاب شدند. آزمون ...
بیشتر
مطالعات یادگیری حرکتی روی بزرگسالان نشان داده است که هدایت توجه یادگیرندگان به نشانههای بیرونی مؤثرتر از نشانههای درونی است. در این مطالعه، بررسی کردیم که آیا این می تواند برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) اعمال شود یا خیر. 45 پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه مشاهده حرکتی معلمان انتخاب شدند. آزمون تعادل ایستا بود که در دو شرایط آزمایشی تمرکز توجه درونی (تمرکز روی اندام بدن) و بیرونی (تمرکز روی نشانگر رکس) اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری ANOVA و توکی در سطح معنی داری 05/0 > P استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرکز بیرونی می تواند یادگیری حرکتی را بهبود بخشد، اما بین گروه های تمرکز داخلی و کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین کودکان مبتلا به DCD از تمرکز بیرونی توجه به یادگیری مهارت تعادل ایستا سود می برند. با توجه به نتایج این مطالعه، درمانگران و مربیان باید روش ها و دستورالعمل های توانبخشی خود را بر اساس تمرکز بیرونی تنظیم کنند.
روانشناسی شخصیت
حسن سلیمانی راد؛ عباس ابوالقاسمی
چکیده
گسترش پدیده سلفی و ارسال آن به شبکههای اجتماعی مجازی میتواند ناشی از علل و زمینههای مختلفی از جمله عوامل روانشناختی و شخصیتی مختلف باشد. شواهد پژوهشی محدود و متناقصی در این زمینه وجود دارد که نیاز به انجام پژوهشهای بیشتری میطلبد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای روانشناختی و صفات سه گانه تاریک شخصیت در رفتار ...
بیشتر
گسترش پدیده سلفی و ارسال آن به شبکههای اجتماعی مجازی میتواند ناشی از علل و زمینههای مختلفی از جمله عوامل روانشناختی و شخصیتی مختلف باشد. شواهد پژوهشی محدود و متناقصی در این زمینه وجود دارد که نیاز به انجام پژوهشهای بیشتری میطلبد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای روانشناختی و صفات سه گانه تاریک شخصیت در رفتار سلفیگیری بود. پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسهای بود. تعداد 300 نفر دانشجو (در دامنه سنی 18 تا 30 سال) به روش نمونهگیری خوشهای از دانشکدههای دانشگاه گیلان انتخاب شدند. آنها به چک لیست سلفی محقق ساخته، پرسشنامه سلامت عمومی، پرسشنامه نیازهای مازلو و مقیاس صفات سهگانه تاریک شخصیت پاسخ دادند. درنهایت، دادههای 202 نفر (103 دختر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که دو گروه سلفیگیر و غیرسلفیگیر در نیازهای روانشناختی ازجمله نیازهای ایمنی، تعلق و عزت و همچنین در صفات شخصیتی شامل خودشیفته و ماکیاوالیسم تفاوت معناداری داشتند. به نظر میرسد نیازهای ایمنی، تعلق و عزت ارضا نشده و همچنین داشتن صفات خودشیفتگی و ماکیاوالیسم میتوانند پدیده سلفیگیری و ارسال آن به شبکههای اجتماعی مجازی را توجیهکنند.
روانشناسی اجتماعی
رویا حسین زاده پیغان؛ میرحمید صالحیان؛ صدیقه خواجه افلاطون؛ فروغ شفائیان فرد
چکیده
یکی از ناتوانی هایی که به ندرت در زمینه یادگیری مشاهده ای بررسی شده است، اوتیسم است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تماشای مدل ویدیویی با سطوح مختلف مهارتی بر یادگیری مهارت بسکتبال در نوجوانان مبتلا به اوتیسم است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. آزمودنی های این تحقیق شامل 60 نوجوان مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 13 تا 18 سال ...
بیشتر
یکی از ناتوانی هایی که به ندرت در زمینه یادگیری مشاهده ای بررسی شده است، اوتیسم است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تماشای مدل ویدیویی با سطوح مختلف مهارتی بر یادگیری مهارت بسکتبال در نوجوانان مبتلا به اوتیسم است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. آزمودنی های این تحقیق شامل 60 نوجوان مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 13 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و مساوی در سه گروه مدل ماهر، مدل مبتدی و کنترل تقسیم شدند. تکلیف حرکتی شامل پرتاب بسکتبال بود که در آن نمره دقت پرتاب به عنوان متغیر وابسته اندازهگیری شد. آزمودنی ها پیش آزمون (شامل ده پرتاب)، مرحله اکتساب (شامل 5 بلوک تمرینی 10 پرتابی) و آزمون یادداری (شامل ده پرتاب) را انجام دادند. آزمودنیهای گروههای مشاهده، مدلهای مربوطه خود را پنج بار قبل از هر بلوک تمرینی تماشا کردند. برای تجزیه و تحلیل دقت پرتاب از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه ویدئویی مبتدی در مرحله اکتساب و آزمون یادداری امتیازات پرتابی بهتری نسبت به گروه های مدل ویدئویی ماهر و گروه کنترل داشتند. همچنین، گروه ماهر در مرحله اکتساب و آزمون یادداری، نمرات پرتابی بهتری نسبت به گروه کنترل داشت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که افراد مبتلا به اوتیسم از تماشای مدل ویدیویی برای یادگیری مهارت پرتاب بسکتبال سود می برند. این نتیجه ممکن است نشان دهد که این افراد مکانیسم های لازم را برای یادگیری مهارت های جدید از طریق مشاهده ویدیویی دارند.
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یوگا بر اضطراب زنان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنانی بودند که به باشگاه های یوگای شهر رشت در سال 1401 مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن که بر طبق پرسشنامه اضطراب بک (BAI) نمره بالایی داشتند به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یوگا بر اضطراب زنان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنانی بودند که به باشگاه های یوگای شهر رشت در سال 1401 مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن که بر طبق پرسشنامه اضطراب بک (BAI) نمره بالایی داشتند به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. سپس تمرینات یوگا به مدت 8 جلسه نود دقیقه ای، برای شرکت کنندگان گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل طی این مدت تمرینی دریافت نکرد. سپس مجددا پرسشنامه مذکور بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS27 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که ورزش یوگا در کاهش اضطراب زنان موثر بود (0/05 > p). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان میتوانند جهت کاهش اضطراب زنان، از تمرینات ورزش یوگا استفاده کنند.
روانشناسی نابهنجاری
آذر کیامرثی؛ زهرا سهرابی
چکیده
سندرم پیش از قاعدگی یکی از رایج ترین اختلالات در دوره باوروری زنان است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین خشم و خستگی با کارکردهای خانوادگی در میان زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود. نمونه مطالعه شامل ۱۲۰ نفر بود که از میان زنان دارای سندرم پیش از قاعدگی در شهر اردبیل انتخاب شده بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ابراز خشم صفت ...
بیشتر
سندرم پیش از قاعدگی یکی از رایج ترین اختلالات در دوره باوروری زنان است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین خشم و خستگی با کارکردهای خانوادگی در میان زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود. نمونه مطالعه شامل ۱۲۰ نفر بود که از میان زنان دارای سندرم پیش از قاعدگی در شهر اردبیل انتخاب شده بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ابراز خشم صفت - حالت ۲، مقیاس خستگی، ارزیابی خانواده و فرم رتبه بندی علائم روزانه جمع آوری شدند. نتایج نشان دادند که خشم و خستگی با کارکردهای خانوادگی در زنان رابطه معنادارای دارند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که خشم و خستگی ۴۲ درصد از واریانس کارکردهای خانوادگی زنان را تبیین می کنند. همچنین نتایج از نقش خشم و خستگی در کارکردهای خانوادگی حمایت کردند. یافته ها دارای تلویحات مهمی در پیشگیری و مشاوره در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بودند. نتایج نشان دادند که درمانگران جهت مقابله با پیامدها و علائم سندرم پیش از قاعدگی،باید از آموزش های روانشناختی بهره گیرند.
روانشناسی نابهنجاری
سیده زهرا سیدین
چکیده
مطالعات نشان داده است که روانرنجورخویی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای روانی منفی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش روانرنجورخویی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی تهران در سال 1400 بودند ...
بیشتر
مطالعات نشان داده است که روانرنجورخویی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای روانی منفی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش روانرنجورخویی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی تهران در سال 1400 بودند که 22 نفر از آنان که در زیرمقیاس روانرنجورخویی نمره بالایی کسب کرده بودند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه خرده مقیاس روانرنجورخویی پرسشنامه پنج عاملی نئو-3 (NEO-FFI-3) را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه هفتگی تحت طرحواره درمانی قرار گرفتند اما در این مدت هیچ مداخله ای بر روی گروه آزمایش انجام نشد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-18 انجام شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که طرحوارهدرمانی توانسته است میزان روانرنجورخویی را در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری کاهش دهد (001/0>p). با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که طرحواره درمانی در کاهش روان رنجورخویی موثر بوده و مراکز درمانی می توانند از آن در این زمینه استفاده کنند.
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد
چکیده
هدف: در دو دهه گذشته، توجه علمی گسترده به تنظیم هیجان و تأثیر اختلالات هیجانی بر سلامت جسمی و روانی صورت گرفته است. مفهوم نارسایی هیجانی ریشه در روانشناسی عواطف و بیماریهای روان تنی دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به شکایات روان تنی مشکلاتی در خود تنظیمی هیجانی نشان دادند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه نارسائی هیجانی و بهزیستی ...
بیشتر
هدف: در دو دهه گذشته، توجه علمی گسترده به تنظیم هیجان و تأثیر اختلالات هیجانی بر سلامت جسمی و روانی صورت گرفته است. مفهوم نارسایی هیجانی ریشه در روانشناسی عواطف و بیماریهای روان تنی دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به شکایات روان تنی مشکلاتی در خود تنظیمی هیجانی نشان دادند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه نارسائی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در بین زنان باردار 5 تا 7 ماهه بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل زنان باردار 5 تا 7 ماهه استان مازندران در سال 1401 بودند که با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 200 نفر از این زنان انتخاب شدند. سپس مقیاس نارسایی هیجانی (TAS-20) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWB) بر روی آنان اجرا شد و پرسشنامه ها با استفاده از روش آماری همبستگی و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج آماری به دست آمده نشان داد که بین نارسایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی رابطه معکوس وجود دارد (r = -0.388, p < 0.01). همچنین 53 درصد از تغییرات واریانس نمرات بهزیستی روانشناختی با نمرات نارسائی هیجانی قابل تبیین است.
نتیجهگیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت نارسائی هیجانی می تواند بهزیستی روانشناختی را پیش بینی کند.