روانشناسی اجتماعی
مقایسه اثربخشی آموزش زوج درمانی کوتاه مدت به شیوه خودتنظیمی و معنویت درمانی بر دیدگاه گیری اجتماعی مادران با کودکان کم توان ذهنی

عاطفه زراست وند؛ راحله فیروزی؛ مریم عاقل مسجدی

دوره 1، شماره 1 ، بهمن 1399، ، صفحه 1-14

https://doi.org/10.22034/jmp.2021.125731

چکیده
  کم‌‌‌توانی‌‌ذهنی کودک می‌تواند اثرات منفی بر سلامت روانی والدین بگذارد. یکی از متغیرهایی که می‌تواند در مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی متاثر از وضعیت کودک به وجود آید، دیدگاه‌گیری اجتماعی است. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش زوج‌درمانی کوتاه‌مدت به شیوه خودتنظیمی و معنویت‌درمانی بر دیدگاه‌گیری اجتماعی مادران با کودکان ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
پیش بینی اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران

عرفانه زیبائی ویشکائی؛ طاهر تیزدست

دوره 1، شماره 2 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 1-11

https://doi.org/10.22034/jmp.2021.290380.1015

چکیده
  شواهد پژوهشی حاکی است که سبک های فرزند پروری و عوامل شناختی در مادران احتمالاً می تواند در شکل گیری و تشدید اضطراب اجتماعی کودکان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران آن ها بود. برای این پژوهش توصیفی، از طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
تأثیر بازخورد خودکنترلی بر عملکرد حرکتی و یادگیری در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه

طیبه بنی اسدی؛ پویا بیابانی؛ فاطمه کریمی اصل؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد

دوره 1، شماره 3 ، مرداد 1400، ، صفحه 1-8

https://doi.org/10.22034/jmp.2021.333915.1030

چکیده
  هدف این مطالعه بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری (یعنی در قالب خودکنترلی) بود. بازخورد) در مورد یادگیری و خودکارآمدی در مهارت پرتاب در نوجوانان مبتلا به ADHD. آزمودنی‌ها 40 نوجوان مبتلا به ADHD (14 تا 17 سال) بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه خودکنترل و یوغی تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا با بازوی غیر غالب به سمت ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
تأثیر بازخورد مثبت مقایسه ای-اجتماعی بر یادگیری مهارت پرتاب در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه

طیبه بنی اسدی؛ پویا بیابانی؛ فاطمه کریمی اصل؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد

دوره 1، شماره 4 ، آبان 1400، ، صفحه 1-8

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.333917.1031

چکیده
  مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات بازخورد اجتماعی-مقایسه ای مثبت بر یادگیری حرکتی و خودکارآمدی مهارت حرکتی پرتاب در افراد مبتلا به ADHD طراحی شد. آزمودنی ها 44 نوجوان مبتلا به ADHD در محدوده سنی 15 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه بازخورد اجتماعی- مقایسه ای مثبت و کنترل تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
رابطه بین فعالیت بدنی با عزت نفس و شایستگی حرکتی ادراک شده در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشد

طیبه بنی اسدی؛ صدقه خواجه افلاطون مفرد؛ فروغ شفائیان فرد

دوره 2، شماره 2 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.357946.1038

چکیده
  شواهد پژوهشی نشان می دهد که فعالیت بدنی (PA) با عزت نفس بهتر و شایستگی حرکتی ادراک شده در کودکانی که رشد نرمال دارند،  همراه است. با این وجود، رابطه بین فعالیت بدنی با عزت نفس و شایستگی حرکتی ادراک شده در بین کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) توجه بسیار کمی در ادبیات پژوهشی به خود جلب کرده است. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
تاثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق در میان دانش آموزان دوره متوسطه

فروغ شفائیان فرد؛ محمد کریمخانی؛ علی عابدینی؛ ال آی جانعمو برنجی آبادی

دوره 3، شماره 1 ، بهمن 1401، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.377289.1045

چکیده
  ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارت‌های ...  بیشتر

روانشناسی شخصیت
مدل علّی رابطه نیاز های بنیادین روانشناختی و تاب آوری تحصیلی: نقش میانجی تحمل ابهام در آموزش آنلاین

پریسا تنهایی دیلمقانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرا لنگرودی

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1401، ، صفحه 1-13

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.378092.1046

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه‌ی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تاب‌آوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری مطالعه‌ی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بوده‌اند. تعداد 207 دانشجو ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
تأثیر تصویرسازی ذهنی و تمرین بدنی بر یادگیری پرتاب دارت در کودکان مبتلا به ADHD

میرحمید صالحیان؛ رویا حسین زاده پیغان؛ فروغ شفائیان فرد؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد

دوره 2، شماره 4 ، آبان 1401، ، صفحه 1-7

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.385938.1050

چکیده
  تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به ADHD بسیار کم مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، در مطالعه حاضر، هدف ما بررسی تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در نوجوانان مبتلا به ADHD بود. تحقیق حاضر مبتنی بر رویکرد علی-مقایسه ای بود. شرکت کنندگان شامل 60 نوجوان مبتلا به ADHD (محدوده سنی 12 ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
ارتباط بین فعالیت بدنی با سلامت روانی و اجتماعی در بین کارکنان گارد پلیس

میرحمید صالحیان؛ زهرا عزتی اربط

دوره 3، شماره 2 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 1-13

https://doi.org/10.22034/jmp.2023.406023.1065

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان فعالیت بدنی کارکنان مرد حراست پلیس و همچنین بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و سلامت روانی و اجتماعی در کارکنان مرد حراست پلیس بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان مرد گارد انتظامی شهر تهران در سال 1400 می باشد. نمونه آماری پژوهش حاضر 146 مرد بود که به روش نمونه گیری در دسترس ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
مکالمات روانکاوانه ژان کلود مالوال چیزهای زیادی در مورد روان پریشی می گوید

ژان لوک ونیر

دوره 3، شماره 3 ، مرداد 1402، ، صفحه 1-4

https://doi.org/10.22034/jmp.2023.184394

چکیده
  این مجموعه توسط نشر "ةrès" با حمایت مرکز ملی کتاب منتشر شده است و مقدمه این مجموعه به تنهایی راضی کننده است. این متون "بازنگری و گسترش یافته" که توسط ژان-کلود مالوال ارائه شده‌اند، نه تنها مورد علاقه هستند، بلکه شامل ادعاها و نوآوری‌های بالینی هستند که می توانند پایه های درمان را بلرزانند. در واقع، نباید جای شگفتی باشد که نویسنده ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام

زهرا صیاد امین

دوره 4، شماره 1 ، بهمن 1402، ، صفحه 1-7

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.445101.1092

چکیده
    هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد. روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
رابطه خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری درزنان باردار پنج تا هشت ماهه

حریه عباس مفرد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 بهمن 1402

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.432708.1084

چکیده
  بارداری دورانی بسیار با اهمیت است که گاهی با عوارض مختلفی همچون اضطراب دوران بارداری همراه می شود. بنابراین شناسایی به موقع و زودهنگام این اضطراب می تواند نقش مهمی در سلامت زنان باردار داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری در زنان باردار پنج تا هشت ماهه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی

رقیه باقی زاده؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی

دوره 3، شماره 3 ، مرداد 1402، ، صفحه 5-17

https://doi.org/10.22034/jmp.2023.407408.1070

چکیده
   هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بانوان متاهل شهر رودسر در سال 1401 هستند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود سازگاری کودکان دیرآموز

غزل سادات پورنسائی؛ مریم رستمی

دوره 2، شماره 4 ، آبان 1401، ، صفحه 8-17

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.389734.1054

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان دیرآموز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان بندرانزلی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بوده یا به مراکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده بودند. بدین ...  بیشتر

روانشناسی شخصیت
مقایسه تنظیم هیجان در مبتلایان به زخم معده و افراد غیرمبتلا

معصومه صبحی

دوره 4، شماره 1 ، بهمن 1402، ، صفحه 8-15

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.445167.1094

چکیده
    هدف: مشکلات روان‌شناختی در بسیاری از اختلالات سایکوسوماتیک نقش بسیار مهم و اساسی دارند. این پژوهش پژوهش با هدف مقایسه تنظیم هیجان در مبتلایان به زخم معده و افراد غیرمبتلا انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی و علّی-مقایسه‌ای است. جامعه پژوهش شامل افراد مبتلا به بیماری زخم معده و افراد عادی در شهر تهران است. از جامعه مورد نظر، ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
رفتارهای خودآسیب زنی در دانشجویان

کیانا ثابت دیزکوهی؛ سید موسی کافی ماسوله

دوره 1، شماره 3 ، مرداد 1400، ، صفحه 9-24

https://doi.org/10.22034/jmp.2021.285993.1016

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی میزان فراوانی رفتارهای خودآسیب زنی در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش توصیفی را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل می‌دهند. شرکت کنندگان در پژوهش 508 دانشجو ( 368 زن و 140 مرد) بودند که به صورت در دسترس از میان دانشجویان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
کمال گرایی سیاسی-اجتماعی: یک مطالعه بین فرهنگی

یدالله زرگر؛ فاطمه صرامی

دوره 1، شماره 4 ، آبان 1400، ، صفحه 9-21

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.324954.1026

چکیده
  پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
مطالعۀ کیفی نیازهای زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی در بیماران روانی مزمن

سارا مختاری؛ میلاد سبزه‌آرای لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری

دوره 2، شماره 2 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.368882.1042

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی کیفی نیازهای زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی بیماران روانی مزمن است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. تعداد 23 نفر از بیماران روانی مزمن مراجعه کننده به مرکز توانبخشی روزانۀ اعصاب و روان طاهره در شهرستان رامسر در سال 1400 به روش نمونه گیری هدفمند تا اشباع نظری داده ها انتخاب شدند و تحت مصاحبۀ نیمه ساختاریافته ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
تاثیر تمرکز توجه بر یادگیری یک تکلیف تعادلی در بین کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

طیبه بنی اسدی

دوره 3، شماره 1 ، بهمن 1401، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.22034/jmp.2023.406187.1066

چکیده
  مطالعات یادگیری حرکتی روی بزرگسالان نشان داده است که هدایت توجه یادگیرندگان به نشانه‌های بیرونی مؤثرتر از نشانه‌های درونی است. در این مطالعه، بررسی کردیم که آیا این می تواند برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) اعمال شود یا خیر. 45 پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه مشاهده حرکتی معلمان انتخاب شدند. آزمون ...  بیشتر

روانشناسی شخصیت
نقش نیازهای روانشناختی و صفات سه گانه تاریک شخصیت در رفتار سلفی‌گیری

حسن سلیمانی راد؛ عباس ابوالقاسمی

دوره 1، شماره 2 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 12-25

https://doi.org/10.22034/jmp.2021.314664.1020

چکیده
  گسترش پدیده سلفی و ارسال آن به شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌تواند ناشی از علل و زمینه‌های مختلفی از جمله عوامل روانشناختی و شخصیتی مختلف باشد. شواهد پژوهشی محدود و متناقصی در این زمینه وجود دارد که نیاز به انجام پژوهش‌های بیشتری می‌طلبد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای روانشناختی و صفات سه گانه تاریک شخصیت در رفتار ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
تأثیر سطح مهارت مدل بر یادگیری مهارت بسکتبال در کودکان اوتیسم

رویا حسین زاده پیغان؛ میرحمید صالحیان؛ صدیقه خواجه افلاطون؛ فروغ شفائیان فرد

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1401، ، صفحه 14-21

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.385934.1049

چکیده
  یکی از ناتوانی هایی که به ندرت در زمینه یادگیری مشاهده ای بررسی شده است، اوتیسم است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تماشای مدل ویدیویی با سطوح مختلف مهارتی بر یادگیری مهارت بسکتبال در نوجوانان مبتلا به اوتیسم است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. آزمودنی های این تحقیق شامل 60 نوجوان مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 13 تا 18 سال ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
اثربخشی یوگا بر کاهش اضطراب زنان

حریه عباس مفرد

دوره 3، شماره 2 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 14-21

https://doi.org/10.22034/jmp.2023.416717.1074

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یوگا بر اضطراب زنان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنانی بودند که به باشگاه های یوگای شهر رشت در سال 1401 مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن که بر طبق پرسشنامه اضطراب بک (BAI) نمره بالایی داشتند به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
پیش بینی کارکردهای خانوادگی زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بر اساس خشم و خستگی

آذر کیامرثی؛ زهرا سهرابی

دوره 1، شماره 1 ، بهمن 1399، ، صفحه 15-24

https://doi.org/10.22034/jmp.2021.130048

چکیده
  سندرم پیش از قاعدگی یکی از رایج ترین اختلالات در دوره باوروری زنان است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین خشم و خستگی با کارکردهای خانوادگی در میان زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود. نمونه مطالعه شامل ۱۲۰ نفر بود که از میان زنان دارای سندرم پیش از قاعدگی در شهر اردبیل انتخاب شده بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ابراز خشم صفت ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش روان‌رنجورخویی

سیده زهرا سیدین

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اسفند 1402

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.445187.1095

چکیده
  مطالعات نشان داده است که روان‌رنجورخویی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای روانی منفی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش روان‌رنجورخویی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی تهران در سال 1400 بودند ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
رابطه نارسائی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در بین زنان باردار

حریه عباس مفرد

دوره 4، شماره 1 ، بهمن 1402، ، صفحه 16-23

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.431067.1083

چکیده
    هدف:  در دو دهه گذشته، توجه علمی گسترده به تنظیم هیجان و تأثیر اختلالات هیجانی بر سلامت جسمی و روانی صورت گرفته است. مفهوم نارسایی هیجانی ریشه در روانشناسی عواطف و بیماریهای روان تنی دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به شکایات روان تنی مشکلاتی در خود تنظیمی هیجانی نشان دادند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه نارسائی هیجانی و بهزیستی ...  بیشتر