روانشناسی نابهنجاری
سیده زهرا سیدین
چکیده
مطالعات نشان داده است که روانرنجورخویی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای روانی منفی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش روانرنجورخویی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی تهران در سال 1400 بودند ...
بیشتر
مطالعات نشان داده است که روانرنجورخویی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای روانی منفی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش روانرنجورخویی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی تهران در سال 1400 بودند که 22 نفر از آنان که در زیرمقیاس روانرنجورخویی نمره بالایی کسب کرده بودند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه خرده مقیاس روانرنجورخویی پرسشنامه پنج عاملی نئو-3 (NEO-FFI-3) را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه هفتگی تحت طرحواره درمانی قرار گرفتند اما در این مدت هیچ مداخله ای بر روی گروه آزمایش انجام نشد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-18 انجام شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که طرحوارهدرمانی توانسته است میزان روانرنجورخویی را در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری کاهش دهد (001/0>p). با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که طرحواره درمانی در کاهش روان رنجورخویی موثر بوده و مراکز درمانی می توانند از آن در این زمینه استفاده کنند.
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد
چکیده
بارداری دورانی بسیار با اهمیت است که گاهی با عوارض مختلفی همچون اضطراب دوران بارداری همراه می شود. بنابراین شناسایی به موقع و زودهنگام این اضطراب می تواند نقش مهمی در سلامت زنان باردار داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری در زنان باردار پنج تا هشت ماهه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه ...
بیشتر
بارداری دورانی بسیار با اهمیت است که گاهی با عوارض مختلفی همچون اضطراب دوران بارداری همراه می شود. بنابراین شناسایی به موقع و زودهنگام این اضطراب می تواند نقش مهمی در سلامت زنان باردار داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری در زنان باردار پنج تا هشت ماهه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل زنان باردار 5 تا 8 ماهه استان مازندران در سال 1401 بودند که با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، به تعداد 200 نفر انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای خلاقیت هیجانی(ECI) و پرسشنامه اضطراب بارداری(PRAQ) بر روی آنان اجرا شد دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 24 و روش آماری همبستگی، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آماری به دست آمده نشان داد که بین خلاقیت هیجانی و اضطراب بارداری رابطه معکوس وجود دارد (322/0-r=، 01/0>P). بنابراین می توان نتیجه گرفت که تقویت خلاقیت هیجانی در دوران بارداری میتواند در کاهش اضطراب بارداری نقش داشته باشد.
روانشناسی نابهنجاری
حسن شفاعی؛ نیلوفر رضایی؛ تینا سلطاناحمدی؛ سیمین علمی
چکیده
هدف: علیرغم مطالعات متعدد در مورد تأثیر مشارکت منظم در فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت روان و کیفیت زندگی در جمعیتهای مختلف، تمرکز محدودی بر تأثیر آن در حرفه پرستاری صورت گرفته است. در نتیجه، این مطالعه به دنبال بررسی تأثیر مشارکت ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت روان و کیفیت زندگی پرستاران است.
روش کار: پژوهش حاضر با استفاده از طرح توصیفی ...
بیشتر
هدف: علیرغم مطالعات متعدد در مورد تأثیر مشارکت منظم در فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت روان و کیفیت زندگی در جمعیتهای مختلف، تمرکز محدودی بر تأثیر آن در حرفه پرستاری صورت گرفته است. در نتیجه، این مطالعه به دنبال بررسی تأثیر مشارکت ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت روان و کیفیت زندگی پرستاران است.
روش کار: پژوهش حاضر با استفاده از طرح توصیفی همبستگی و به صورت مقطعی انجام شد. جامعه هدف را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر تهران تشکیل می دادند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، بهویژه از میان پرستارانی که تمایل خود را برای شرکت در پژوهش ابراز کردند، انتخاب شد. در مجموع 384 پرستار زن و مرد در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه های ارائه شده را با موفقیت تکمیل کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که فعالیت بدنی به طور معنی داری بر افسردگی (254/5-T=)، اضطراب (471/6-T=) و استرس (527/4-T=) تأثیر داشت. علاوه بر این، فعالیت بدنی به طور معنی داری بر کیفیت زندگی تأثیر گذاشت (627/3=T). نتایج برازش مدل در جدول 3 ارائه شده است و نشان می دهد که مدل تحقیق برازش خوبی دارد.
نتیجهگیری: این نشان میدهد که پرستاران میتوانند از طریق افزایش درگیری در فعالیت بدنی و کاهش عادات بیتحرکی، بهزیستی خود را تا حد زیادی افزایش دهند. در نتیجه، ما قویاً از سیاست گذاران مراقبت های بهداشتی می خواهیم که اقداماتی را با هدف افزایش سطح فعالیت بدنی در میان پرستاران اجرا کنند.
روانشناسی نابهنجاری
حسن شفاعی
چکیده
هدف: شناسایی عواملی که میتوانند بر سلامت روان و تابآوری کارکنان مراقبتهای بهداشتی تأثیر مثبت بگذارند، بسیار مهم است. به این ترتیب، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ورزش هوازی بر افسردگی و تابآوری در میان کارکنان مراقبتهای بهداشتی است.روش: این مطالعه به صورت آزمایشی با تمرکز بر کارکنان بهداشتی و درمانی شاغل در بیمارستان های ...
بیشتر
هدف: شناسایی عواملی که میتوانند بر سلامت روان و تابآوری کارکنان مراقبتهای بهداشتی تأثیر مثبت بگذارند، بسیار مهم است. به این ترتیب، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ورزش هوازی بر افسردگی و تابآوری در میان کارکنان مراقبتهای بهداشتی است.روش: این مطالعه به صورت آزمایشی با تمرکز بر کارکنان بهداشتی و درمانی شاغل در بیمارستان های شهر تهران انجام شد. نمونه ای متشکل از 64 نفر از کارکنان مراقبت های بهداشتی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس این افراد به طور تصادفی به دو گروه کنترل (هر کدام 32 نفر) و یک گروه آزمایش (32 نفر) تقسیم شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T و ANCOVA استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که در پیشآزمون بین افسردگی و تابآوری تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P> هر دو). با این حال، مشاهده شد که گروه آزمایش در پس آزمون به طور معنی داری افسردگی کمتر و تاب آوری بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند (هر دو P=0.001). در نهایت، نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایش و کنترل در افسردگی و تابآوری نشان داد (001/0P=).نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهد که فعالیت بدنی و ورزش میتواند به عنوان یک عامل مهم در مقابله با شرایط سخت شغلی در کارکنان مراقبتهای بهداشتی در نظر گرفته شود. بنابراین با افزایش فعالیت بدنی و ورزش می توان شرایط بهتری را برای سلامت روان کارکنان بهداشتی ایجاد کرد.
روانشناسی نابهنجاری
حسن شفاعی
چکیده
هدف: درمان شناختی-رفتاری به طور موثر به بیماران کمک می کند تا بر طیف گسترده ای از رفتارهای ناسازگار مانند اضطراب غلبه کنند. هدف پژوهش حاضر مطالعه بیشتر این موضوع با بررسی تأثیر یک درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب تحصیلی کودکان با اختلالات یادگیری بود.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: درمان شناختی-رفتاری به طور موثر به بیماران کمک می کند تا بر طیف گسترده ای از رفتارهای ناسازگار مانند اضطراب غلبه کنند. هدف پژوهش حاضر مطالعه بیشتر این موضوع با بررسی تأثیر یک درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب تحصیلی کودکان با اختلالات یادگیری بود.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 32 کودک (9 تا 13 سال) با اضطراب تحصیلی (خفیف، متوسط و شدید) بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای سنجش اضطراب تحصیلی از مقیاس اضطراب مدرسه استفاده شد. برنامه رفتار درمانی شناختی به مدت 12 جلسه، هفتهای 3 جلسه 45 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از مداخله، تمامی شرکتکنندگان در پس آزمون شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t زوجی، t مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
نتایج: میانگین اضطراب تحصیلی قبل از مداخله در گروه آزمایش 18/2±94/23 و 64/3±87/22 بود و آزمون t مستقل تفاوت معنیداری را نشان نداد (39/0=P). میانگین گروهها نشان می دهد که نمرات اضطراب تحصیلی گروه آزمایش نسبت به نمرات پیش آزمون کاهش یافته است (001/0 P< 58/16 t=). در نهایت، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی- رفتاری منجر به کاهش اضطراب تحصیلی شده است (001/0>P).
نتیجه گیری: بازسازی افکار و باورهای کودکان به آنها کمک می کند تا افکار اشتباه خود را در مورد امتحان شناسایی کرده و به تدریج باورها و افکار صحیح را جایگزین آن کنند.
روانشناسی نابهنجاری
محمدباقر عسکرنیا؛ سیمین علمی؛ حسن شفاعی؛ تینا سلطاناحمدی
چکیده
هدف: اولویت بندی ارتقای سلامت روان معلمان در نظام آموزشی بسیار مهم است. در نتیجه، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی پیلاتس بر بهزیستی روانشناختی و روانی معلمان مدارس، شامل جنبههایی مانند افسردگی و عزت نفس است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد نیمه تجربی انجام شد. این پژوهش شامل 60 معلم مقطع ابتدایی بود که به روش نمونه گیری در دسترس ...
بیشتر
هدف: اولویت بندی ارتقای سلامت روان معلمان در نظام آموزشی بسیار مهم است. در نتیجه، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی پیلاتس بر بهزیستی روانشناختی و روانی معلمان مدارس، شامل جنبههایی مانند افسردگی و عزت نفس است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد نیمه تجربی انجام شد. این پژوهش شامل 60 معلم مقطع ابتدایی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی و به طور مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T و ANCOVA استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که در پیشآزمون بین افسردگی و عزتنفس تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P> هر دو). اما مشاهده شد که گروه آزمایش در پس آزمون به طور معنی داری افسردگی کمتر و عزت نفس بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند (هر دو P=0.001). در نهایت، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در افسردگی و عزت نفس تفاوت معناداری وجود دارد (001/0= P).
نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که میتوان ورزش پیلاتس و فعالیتهای حرکتی را به عنوان راهی برای بهبود سلامت روان، عزت نفس، رضایت از زندگی، کارایی، خلق مثبت و کاهش تنشهای ذهنی و عاطفی در معلمان مدارس توصیه کرد.
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد
چکیده
هدف: در دو دهه گذشته، توجه علمی گسترده به تنظیم هیجان و تأثیر اختلالات هیجانی بر سلامت جسمی و روانی صورت گرفته است. مفهوم نارسایی هیجانی ریشه در روانشناسی عواطف و بیماریهای روان تنی دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به شکایات روان تنی مشکلاتی در خود تنظیمی هیجانی نشان دادند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه نارسائی هیجانی و بهزیستی ...
بیشتر
هدف: در دو دهه گذشته، توجه علمی گسترده به تنظیم هیجان و تأثیر اختلالات هیجانی بر سلامت جسمی و روانی صورت گرفته است. مفهوم نارسایی هیجانی ریشه در روانشناسی عواطف و بیماریهای روان تنی دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به شکایات روان تنی مشکلاتی در خود تنظیمی هیجانی نشان دادند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه نارسائی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در بین زنان باردار 5 تا 7 ماهه بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل زنان باردار 5 تا 7 ماهه استان مازندران در سال 1401 بودند که با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 200 نفر از این زنان انتخاب شدند. سپس مقیاس نارسایی هیجانی (TAS-20) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWB) بر روی آنان اجرا شد و پرسشنامه ها با استفاده از روش آماری همبستگی و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج آماری به دست آمده نشان داد که بین نارسایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی رابطه معکوس وجود دارد (r = -0.388, p < 0.01). همچنین 53 درصد از تغییرات واریانس نمرات بهزیستی روانشناختی با نمرات نارسائی هیجانی قابل تبیین است.
نتیجهگیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت نارسائی هیجانی می تواند بهزیستی روانشناختی را پیش بینی کند.
روانشناسی نابهنجاری
سید امینالله نصرت؛ قیس رهین
چکیده
هدف: اضطراب یک حالت عاطفی منفی است که در اثر مواجهه با موقعیت های نامطلوب و غیرقابل کنترل ایجاد می شود. شروع دانشگاه و مواجهه با یک محیط جدید اغلب باعث ایجاد اضطراب در دانشجویان می شود، به ویژه آنهایی که محیط کاری سختی را پیش بینی می کنند.روش: این مطالعه یک تحقیق توصیفی- تحلیلی است که در سال 1392 بر روی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه ...
بیشتر
هدف: اضطراب یک حالت عاطفی منفی است که در اثر مواجهه با موقعیت های نامطلوب و غیرقابل کنترل ایجاد می شود. شروع دانشگاه و مواجهه با یک محیط جدید اغلب باعث ایجاد اضطراب در دانشجویان می شود، به ویژه آنهایی که محیط کاری سختی را پیش بینی می کنند.روش: این مطالعه یک تحقیق توصیفی- تحلیلی است که در سال 1392 بر روی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه بلخ انجام شده است. حجم نمونه 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی پایه انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد اضطراب بک مشتمل بر 21 سوال جمع آوری شد. پاسخها در یک مقیاس 4 درجهای درجهبندی شدند که نمرات آن از 0 تا 7 نشاندهنده اضطراب بسیار کم، 8 تا 15 نشاندهنده اضطراب خفیف، 16 تا 25 نشاندهنده اضطراب متوسط و 26 تا 63 نشاندهنده اضطراب شدید بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS 27 استفاده شد. از 120 شرکت کننده، 52 نفر در سنین 20-25 سال، 38 نفر 25-30 سال و 30 نفر 30-35 سال بودند. از میان پاسخ دهندگان، 62 نفر در خوابگاه و 58 نفر بقیه در خوابگاه های انفرادی زندگی می کردند. از مجموع 120 ورودی، 32 ورودی در سال 2023، 28 ورودی در سال 2022، 16 ورودی در سال 2021، 27 ورودی در سال 2020، 11 ورودی در سال 2019 و 6 ورودی در سال 2018 به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.نتایج: از 120 دانش آموز، 56 نفر دارای سطح اضطراب نرمال، 35 نفر دارای اضطراب خفیف، 12 نفر دارای اضطراب متوسط، 8 نفر دارای اضطراب شدید و 9 نفر دارای اضطراب بسیار شدید بودند.نتیجهگیری: بنابراین روانشناسان مراکز مشاوره دانشجویی باید به کاهش سطح اضطراب در دانش آموزان توجه داشته و دلایل بروز آن را بررسی کنند.
روانشناسی نابهنجاری
غزل سادات پورنسائی؛ مریم رستمی
چکیده
حدود 50 تا 70 درصد معتادان پس از ترک اعتیاد به مصرف مجدد مواد مخدر، رو می آورند و این موضوع مسئله اعتیاد را پیچیده تر و دشوارتر می سازد. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با عود اعتیاد، از دیدگاه مبتلایان به سوء مصرف مواد مخدر در مراجعین به مراکز خود معرف وابسته به سازمان بهزیستی شهرستان بندرانزلی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مردان ...
بیشتر
حدود 50 تا 70 درصد معتادان پس از ترک اعتیاد به مصرف مجدد مواد مخدر، رو می آورند و این موضوع مسئله اعتیاد را پیچیده تر و دشوارتر می سازد. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با عود اعتیاد، از دیدگاه مبتلایان به سوء مصرف مواد مخدر در مراجعین به مراکز خود معرف وابسته به سازمان بهزیستی شهرستان بندرانزلی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مردان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان بندرانزلی در سال 1400 بود. انتخاب نمونه به روش نمونه گیری هدفمند و به تعداد 181 نفر بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. این پرسشنامه در دو بخش اطلاعات دموگرافیک و عوامل مرتبط با بازگشت مجدد تنظیم شده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. از دیدگاه افراد مبتلا به اعتیاد، عامل بین فردی یعنی معاشرت با دوستان معتاد و منحرف (%2/62) مهمترین عامل مرتبط با عود اعتیاد بود. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر می توان گفت که آموزش و مداخله جهت روشهای قاطعیت(مهارت نه گفتن) در برابر دوستان و تغییر در سبک زندگی مددجویان، همچنین آموزش روابط بین فردی و آموزش مدارا با مددجو به اعضای خانواده فرد بعد از قطع مصرف مواد مخدر ضروری به نظر می رسد.
روانشناسی نابهنجاری
زیبا دهبان؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه استرس انتظارات تحصیلی با رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه اول روستاهای شهر رودبنه در سال تحصیلی 1402-١٤٠1 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس 200 انتخاب شدند. ابزار جمع-آوری دادهها ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه استرس انتظارات تحصیلی با رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه اول روستاهای شهر رودبنه در سال تحصیلی 1402-١٤٠1 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس 200 انتخاب شدند. ابزار جمع-آوری دادهها شامل سیاهه استرس انتظارات تحصیلی (AESI)، مقیاس رفتار و شناخت خودشکن (SDBCS)، و مقیاس خودآگاهی هیجانی (SAOQ) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و فن مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی بر رفتار و شناخت خودشکن اثر مستقیم دارد (001/0 > p). همچنین استرس انتظارات تحصیلی بر رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی اثر غیرمستقیم داشت (001/0 > p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت روانشناسان آموزشی و مشاوران مدارس جهت پیشگیری از رفتارها و شناختهای خودشکن دانشآموزان باید به متغیرهای استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی در آنان توجه ویژه داشته باشند.
روانشناسی نابهنجاری
فاطمه ربیعی
چکیده
افسردگی یکی از شایعترین بیماریهای روانی در جهان است، بنابراین شناخت هرچه بهتر آن جهت طراحی مداخلاتی برای کاهش آن در جامعه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 92-92 تشکیل دادند که ...
بیشتر
افسردگی یکی از شایعترین بیماریهای روانی در جهان است، بنابراین شناخت هرچه بهتر آن جهت طراحی مداخلاتی برای کاهش آن در جامعه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 92-92 تشکیل دادند که از بین آنها 350 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل سیاهه افسردگی بک-2 (BDI-II)، پرسشنامه همجوشی شناختی (CFQ) و پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی-40 (DSQ-40) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS-26 و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که افسردگی با همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته و نوروتیک همبستگی مثبت دارد (01/0>P). اما رابطه افسردگی با مکانیسمهای دفاعی رشدیافته مانند شوخطبعی و والایش منفی و معنادار بود (01/0>P). این یافتهها نشان میدهد که افسردگی با فرآیندهای فکری ناسالم مانند همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته و نوروتیک مرتبط است و بنابراین باید در حوزه درمان به این موضوع توجه شود.
روانشناسی نابهنجاری
ژان لوک ونیر
چکیده
این مجموعه توسط نشر "ةrès" با حمایت مرکز ملی کتاب منتشر شده است و مقدمه این مجموعه به تنهایی راضی کننده است. این متون "بازنگری و گسترش یافته" که توسط ژان-کلود مالوال ارائه شدهاند، نه تنها مورد علاقه هستند، بلکه شامل ادعاها و نوآوریهای بالینی هستند که می توانند پایه های درمان را بلرزانند. در واقع، نباید جای شگفتی باشد که نویسنده ...
بیشتر
این مجموعه توسط نشر "ةrès" با حمایت مرکز ملی کتاب منتشر شده است و مقدمه این مجموعه به تنهایی راضی کننده است. این متون "بازنگری و گسترش یافته" که توسط ژان-کلود مالوال ارائه شدهاند، نه تنها مورد علاقه هستند، بلکه شامل ادعاها و نوآوریهای بالینی هستند که می توانند پایه های درمان را بلرزانند. در واقع، نباید جای شگفتی باشد که نویسنده بهطور مداوم و ریزبینانه انتقاداتی را نسبت به "بن بست استراتژی توصیفی" که DSMهای پی در پی با آن مواجه بوده اند و به "وجودهایی مستقل از تاریخ انسانی و تغییرات فرهنگی" تقلیل یافته است، مطرح میکند؛ به علاوه، در یک محیطی که با افزایش "چشمگیر" درخواستهایی برای روانکاوی از سوی افراد با ساختار روانی روانپریش همراه است. این منتقد بهطور خلاصه دلایل آن را توضیح میدهد. این دلایل شامل معرفی تشخیص روانپریشی معمول، دقت در تشخیص آن و بهتر شدن دانش درباره روش درمان است. این روند در نتیجه تأثیرات منفی ناشی از "وضعیت نامطلوب درمان بیماران در مؤسسات روانپزشکی" بدتر می شود.
روانشناسی نابهنجاری
رقیه باقی زاده؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بانوان متاهل شهر رودسر در سال 1401 هستند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بانوان متاهل شهر رودسر در سال 1401 هستند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش8 جلسه دو ساعته آموزش گروهی ذهن آگاهی دریافت کرد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWB)، پرسشنامه فرسودگی زناشویی (CBM) و مقیاس ناگویی هیجانی (TAS) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوورایانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش گروهی ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش فرسودگی زناشویی و ناگویی هیجانی زنان متاهل موثر است (p<0/01). بنابراین نتایج پژوهش حاضر برای خانوادهها جهت استفاده از این مداخله برای بهبود بهزیستی روانشناختی، فرسودگی زناشویی و ناگویی هیجانی کاربرد دارد.
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد؛ سارا ابوطالبی
چکیده
بیماریهای عروق کرونر قلب رایجترین نوع بیماری قلبی است که در آن، سرخرگ های قلب باریک و سفت می شوند هدف از پژوهش حاضر، رابطه تاب آوری و افسردگی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران قلبی و عروقی شرق گیلان در سال 1398 است. از جامعه مورد نظر تعداد 150 بیمار با استفاده ...
بیشتر
بیماریهای عروق کرونر قلب رایجترین نوع بیماری قلبی است که در آن، سرخرگ های قلب باریک و سفت می شوند هدف از پژوهش حاضر، رابطه تاب آوری و افسردگی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران قلبی و عروقی شرق گیلان در سال 1398 است. از جامعه مورد نظر تعداد 150 بیمار با استفاده از نمونه گیری هدفمند، انتخاب شدند و سپس پرسشنامههای تابآوری(CD-RIS) و افسردگی(ZSD) بر روی آنها اجرا شد و سپس داده ها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین تابآوری و افسردگی در بین بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی رابطه منفی وجود دارد(01/0P<). همچنین تابآوری به طور منفی و افسردگی به طور مثبت توانستند، شدت بیماری قلبی را پیشبینی کنند(01/0P<). نتایج بر لزوم تقویت تابآوری جهت کاهش افسردگی در بیماران قلبی عروقی تاکید دارد.کلمات کلیدی: افسردگی، تابآوری، قلبی-عروقی
روانشناسی نابهنجاری
سمیه میرزائیان
چکیده
نشخوار فکری و نگرانی از جمله تعارضات شناختی بسیاری از مردم است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشخوار فکری و نگرانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. 32 دانش آموز دانشگاه شهید بهشتی بر اساس نقطه برش در مقیاس پاسخهای نشخوارکننده (RRS) و پرسشنامه نگرانی ...
بیشتر
نشخوار فکری و نگرانی از جمله تعارضات شناختی بسیاری از مردم است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشخوار فکری و نگرانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. 32 دانش آموز دانشگاه شهید بهشتی بر اساس نقطه برش در مقیاس پاسخهای نشخوارکننده (RRS) و پرسشنامه نگرانی حالت پن (PSWQ) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (16=n) و گروه کنترل (16=n) قرار گرفتند. به گروه آزمایش به مدت 8 جلسه راهبردهای فراشناختی آموزش داده شد، اما گروه گواه در این مدت هیچ آموزشی ندید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-26 انجام شد. این یافته ها نشان داد که درمان فراشناختی قادر است به طور قابل توجهی نشخوار فکری و نگرانی را در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش دهد (P<0.001).بر اساس این یافته ها، می توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای فراشناختی را می توان به طور موثر برای کاهش نشخوار و نگرانی به کار برد.
روانشناسی نابهنجاری
فرزانه قربان پوراحمدسرگورابی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و کارکردهای اجرایی انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. 150 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و مقیاس نقایص عملکرد اجرایی بارکلی (BDEFS) را تکمیل کردند. تجزیه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و کارکردهای اجرایی انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. 150 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و مقیاس نقایص عملکرد اجرایی بارکلی (BDEFS) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS-22 انجام شد. یافته ها نشان داد که بین راهبردهای تنظیم هیجان پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت و چشم انداز با کارکردهای اجرایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما این رابطه برای سرزنش خود، سرزنش دیگران، فاجعه سازی و نشخوار فکریمعکوس بود(P <0.01). با توجه به یافتهها، نتیجهگیری میشود که راهبردهای سازنده تنظیم شناختی هیجان میتواند در تقویت کارکردهای اجرایی مؤثر باشد و راهبردهای نادرست تنظیم هیجان شناختی باعث ایجاد مشکل در کارکردهای اجرایی میشود. بنابراین باید دانشجویان در زمینه بهبود راهبردهای تنظیم شناختی آموزش ببینند.
روانشناسی نابهنجاری
حریه عباس مفرد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یوگا بر اضطراب زنان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنانی بودند که به باشگاه های یوگای شهر رشت در سال 1401 مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن که بر طبق پرسشنامه اضطراب بک (BAI) نمره بالایی داشتند به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یوگا بر اضطراب زنان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنانی بودند که به باشگاه های یوگای شهر رشت در سال 1401 مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن که بر طبق پرسشنامه اضطراب بک (BAI) نمره بالایی داشتند به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. سپس تمرینات یوگا به مدت 8 جلسه نود دقیقه ای، برای شرکت کنندگان گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل طی این مدت تمرینی دریافت نکرد. سپس مجددا پرسشنامه مذکور بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS27 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که ورزش یوگا در کاهش اضطراب زنان موثر بود (0/05 > p). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان میتوانند جهت کاهش اضطراب زنان، از تمرینات ورزش یوگا استفاده کنند.
روانشناسی نابهنجاری
فررشاد دلائی میلان
چکیده
این روزها بینج ایتینگ (تماشای آنلاین بدون وقفه) یک رویه رایج است. بینج ایتینگ به عنوان تماشای چندین قسمت از سریال به طور پشت سر هم تعریف می شود. این مسئله شاید پدیده جدیدی به نظر برسد، اما همین مکانیسم برای پادشاه ایرانی نیز اتفاق افتاد و او را 1001 شب به گوش دادن داستان های شهرزاده مشغول کرد و باعث شد او کشتن دختران جوان باکره را فراموش ...
بیشتر
این روزها بینج ایتینگ (تماشای آنلاین بدون وقفه) یک رویه رایج است. بینج ایتینگ به عنوان تماشای چندین قسمت از سریال به طور پشت سر هم تعریف می شود. این مسئله شاید پدیده جدیدی به نظر برسد، اما همین مکانیسم برای پادشاه ایرانی نیز اتفاق افتاد و او را 1001 شب به گوش دادن داستان های شهرزاده مشغول کرد و باعث شد او کشتن دختران جوان باکره را فراموش کند و زمان خوابش را نیز به تاخیر بیاندازد. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین این متغیرها در دانشجویان ایرانی قزوینی با نمونه ای متشکل از 133 نفر در سنین 19 تا 25 سال با استفاده از مقیاس کوتاه خودکنترلی (BSCS)، مقیاس اهمال کاری زمان خواب (BPS) و پرسشنامه اعتیاد بینج ایتینگ (BWAQ) انجام شد. این تحقیق نشان میدهد که همبستگی منفی قابلتوجهی بین تماشای افراطی آنلاین و خودکنترلی وجود دارد (r = -0/443، p <0/001). همچنین، بین خودکنترلی و اهمالکاری زمان خواب رابطه منفی مشاهده شد (r = 0/360، p <0/001). علاوه بر این، یک همبستگی مثبت بین تماشای پرخوری آنلاین و به تعویق انداختن زمان خواب شناسایی شد (r = 0.307، p <.001). بینج ایتینگ مشکلساز را میتوان با انگیزهها و فرآیندهای شناختی زیربنای این پدیده، مانند حمل و نقل روایی، شناسایی کرد. در این مقاله راه های پیشگیری از بیماری های روانی ناشی از آنها و مسیرهای تحقیقاتی آتی مورد بحث قرار گرفته است.
روانشناسی نابهنجاری
فاطمه حق بین؛ Tفاطمه پور آقا
چکیده
پژوهشحاضر با هدف، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افکارخودکشی، خودتنظیمی هیجانی و انعطافپذیری روانشناختی نوجوانان دارای افکارخودکشی مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه نوجوانان دارای افکارخودکشی مراجعه ...
بیشتر
پژوهشحاضر با هدف، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افکارخودکشی، خودتنظیمی هیجانی و انعطافپذیری روانشناختی نوجوانان دارای افکارخودکشی مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه نوجوانان دارای افکارخودکشی مراجعه کننده به مرکز مشاوره اورژانس اجتماعی شهرستان آستانه اشرفیه در سال 1400 تشکیل دادند که از این میان تعداد ۳۰ نفر(۱۵ گروه کنترل و ۱۵ گروه آزمایش) از جامعه مذکور به شیوه نمونهگیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. برنامه درمانی رویکرد پذیرش و تعهد، طی 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد، گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های پذیرش و عمل (AAQ-2)، پرسشنامه تنظیم هیجان (CERQ) و مقیاس افکارخودکشی بک (BSSI) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت معنی داری در میانگین نمرات پسآزمون گروه های آزمایش و کنترل در مولفهی ارزیابی مجدد از ابعاد تنظیم هیجان و افکارخودکشی وجود داشت. اما تفاوت در انعطافپذیری و بعد سرکوبی از ابعاد تنظیم هیجان معنیدار نبود. با توجه به نتایج این پژوهش، پیشنهاد می شود تا روانشناسان و رواندرمانگران مراکز اورژانس اجتماعی و یا در ارتباط با نوجوانان از نتایج این مطالعه جهت بهبود تنظیم هیجان و کاهش افکارخودکشی مراجعین نوجوان خود بهره ببرند.
روانشناسی نابهنجاری
طیبه بنی اسدی
چکیده
مطالعات یادگیری حرکتی روی بزرگسالان نشان داده است که هدایت توجه یادگیرندگان به نشانههای بیرونی مؤثرتر از نشانههای درونی است. در این مطالعه، بررسی کردیم که آیا این می تواند برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) اعمال شود یا خیر. 45 پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه مشاهده حرکتی معلمان انتخاب شدند. آزمون ...
بیشتر
مطالعات یادگیری حرکتی روی بزرگسالان نشان داده است که هدایت توجه یادگیرندگان به نشانههای بیرونی مؤثرتر از نشانههای درونی است. در این مطالعه، بررسی کردیم که آیا این می تواند برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) اعمال شود یا خیر. 45 پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه مشاهده حرکتی معلمان انتخاب شدند. آزمون تعادل ایستا بود که در دو شرایط آزمایشی تمرکز توجه درونی (تمرکز روی اندام بدن) و بیرونی (تمرکز روی نشانگر رکس) اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری ANOVA و توکی در سطح معنی داری 05/0 > P استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرکز بیرونی می تواند یادگیری حرکتی را بهبود بخشد، اما بین گروه های تمرکز داخلی و کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین کودکان مبتلا به DCD از تمرکز بیرونی توجه به یادگیری مهارت تعادل ایستا سود می برند. با توجه به نتایج این مطالعه، درمانگران و مربیان باید روش ها و دستورالعمل های توانبخشی خود را بر اساس تمرکز بیرونی تنظیم کنند.
روانشناسی نابهنجاری
غزل سادات پورنسائی؛ فاطمه پورآقا رودبرده؛ فاطمه ربیعی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی هیپنوتیزم درمانی شناختی در کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر بود که به چهار مراکز مشاوره شهرستان بندرانزلی مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن بر طبق تشخیص ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی هیپنوتیزم درمانی شناختی در کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر بود که به چهار مراکز مشاوره شهرستان بندرانزلی مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 زن بر طبق تشخیص روانپزشک دارای اختلال اضطراب فراگیر بودند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند و مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس هیپنوتیزم درمانی شناختی به مدت 2 ماه در طی 8 جلسه آموزشی یک ساعته، به طور انفرادی برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. سپس مجددا پرسشنامه مذکور بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد هیپنوتیزم درمانی شناختی در کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر موثر بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مشاوران روانشناسان و روانپزشکان میتوانند جهت کاهش اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، از هیپنوتیزم درمانی شناختی، استفاده کنند.
روانشناسی نابهنجاری
میرحمید صالحیان؛ رویا حسین زاده پیغان؛ فروغ شفائیان فرد؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد
چکیده
تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به ADHD بسیار کم مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، در مطالعه حاضر، هدف ما بررسی تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در نوجوانان مبتلا به ADHD بود. تحقیق حاضر مبتنی بر رویکرد علی-مقایسه ای بود. شرکت کنندگان شامل 60 نوجوان مبتلا به ADHD (محدوده سنی 12 ...
بیشتر
تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به ADHD بسیار کم مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، در مطالعه حاضر، هدف ما بررسی تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در نوجوانان مبتلا به ADHD بود. تحقیق حاضر مبتنی بر رویکرد علی-مقایسه ای بود. شرکت کنندگان شامل 60 نوجوان مبتلا به ADHD (محدوده سنی 12 تا 17 سال) بودند که به طور تصادفی و مساوی در چهار گروه 1) تصویرسازی حرکتی، 2) تمرین بدنی، 3) ترکیبی از تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی، و 4) کنترل قرار گرفتند. تکلیف حرکتی شامل پرتاب دارت بود که در آن نمره دقت به عنوان متغیر وابسته اندازه گیری شد. آزمودنی ها پیش آزمون (ده پرتاب) و آزمون یادداری (ده پرتاب) را انجام دادند. برای تحلیل دقت پرتاب از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که همه گروهها در پیشآزمون نمرات پرتابی مشابهی داشتند، اما در آزمون یادداری، گروه ترکیبی بهطور معنیداری نمرات پرتابی بهتری نسبت به سایر گروهها داشت. علاوه بر این، گروه تمرین بدنی امتیازات پرتابی بهتری نسبت به گروه تصویرسازی حرکتی و کنترل داشت. در نهایت، گروه تصویرسازی حرکتی نمرات پرتابی بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. افراد مبتلا به ADHD از تصویرسازی حرکتی سود می برند، که نشان می دهد مکانیسم های لازم برای یادگیری مهارت های جدید از طریق تصویرسازی حرکتی را دارند. همچنین ترکیبی از تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی استراتژی بهتری برای یادگیری مهارت های حرکتی جدید خواهد بود.
روانشناسی اجتماعی
غزل سادات پورنسائی؛ مریم رستمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان دیرآموز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان بندرانزلی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بوده یا به مراکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده بودند. بدین ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان دیرآموز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان بندرانزلی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بوده یا به مراکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 دانش آموز که بر پایه آزمون هوش وکسلر کودکان، دیر آموز تشخیص داده شده و در مقیاس رفتار سازگارانه (AISS) و مصاحبه بالینی با معلمان، نمره پائینی در سازگاری اجتماعی به دست آورده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. سپس آموزش مهارت های اجتماعی به مدت 2 ماه در طی 12 جلسه آموزشی دو ساعته، برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس مجددا آزمون رفتار سازگارانه بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی موجب بهبود رفتار سازگارانه کودکان دیر آموز می شود (0/389=F و 0/05>P). بنابراین می توان نتیجه گرفت که معلمان مدارس و مشاوران و والدین می توانند جهت بهبود سازگاری کودکان دیرآموز از مهارت های اجتماعی در مدارس و منزل و مراکز مشاوره، استفاده کنند.
روانشناسی نابهنجاری
طیبه بنی اسدی
چکیده
مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر دو نوع ارائه بازخورد یعنی KR و KP بر الگوی حرکتی و دقت یک سرویس بدمینتون در کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شد. در پژوهش حاضر از روش علی- مقایسه ای استفاده شد. 60 کودک مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 7 تا 12 سال از مدارس استثنایی بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و به طور مساوی در چهار گروه KR، ...
بیشتر
مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر دو نوع ارائه بازخورد یعنی KR و KP بر الگوی حرکتی و دقت یک سرویس بدمینتون در کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شد. در پژوهش حاضر از روش علی- مقایسه ای استفاده شد. 60 کودک مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 7 تا 12 سال از مدارس استثنایی بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و به طور مساوی در چهار گروه KR، KP، KR+KP و گروه کنترل قرار گرفتند. وظیفه حرکتی در مطالعه حاضر شامل سرویس بدمینتون بود که در آن الگوی حرکتی و دقت به عنوان متغیر وابسته اندازهگیری شد. کودکان در پیش آزمون شامل 10 سرویس، مرحله اکتساب (5 بلوک آموزشی که هر کدام شامل 10 سرویس) و آزمون حفظ با 10 خدمت شرکت کردند. قبل از هر بلوک تمرین بازخورد مربوطه ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ANOVA استفاده کردیم. نتایج نشان داد که هر دو بازخورد KR و KP هم الگوی و هم دقت حرکت را بهتر از شرایط بدون بازخورد بهبود میبخشند. علاوه بر این، KP تأثیر بهتری بر الگوی حرکت و KR تأثیر بهتری بر دقت حرکت داشتند. در نهایت کودکانی که در گروه ترکیبی بودند هم در اجرای الگوی حرکت و هم در دقت سرویس بهتر از همه گروه ها عمل کردند. کودکان مبتلا به اوتیسم از بازخورد برای یادگیری مهارتهای حرکتی جدید بهره میبرند، که نشان میدهد ممکن است مکانیسمهای لازم برای یادگیری مهارتهای جدید از طریق بازخورد را داشته باشند. ع
روانشناسی نابهنجاری
مجتبی مرادپور؛ فاطمه حاجی اربابی؛ زهرا بدیعی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی فیلیال تراپی بر طرحواره های ناسازگار اولیه کودکان مبتلا به سرطان است. روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی از نوع تک آزمودنی A-B-A می باشد. افراد نمونه سه نفر از کودکان مبتلا به سرطان در بازه سنی 13-8 سال به همراه مادرانشان بودند که به بیمارستان دکتر شیخ در شهر مشهد مراجعه کرده و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی فیلیال تراپی بر طرحواره های ناسازگار اولیه کودکان مبتلا به سرطان است. روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی از نوع تک آزمودنی A-B-A می باشد. افراد نمونه سه نفر از کودکان مبتلا به سرطان در بازه سنی 13-8 سال به همراه مادرانشان بودند که به بیمارستان دکتر شیخ در شهر مشهد مراجعه کرده و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی ها به مدت 8جلسه به صورت فردی در فرآیند درمان فیلیال تراپی (لندرث، 2006) قرار گرفتند. قبل و بعد از درمان پرسشنامه طرحواره کودکان (SIC) روی افراد نمونه اجرا شد. نتایج بالینی، قبل و بعد از مداخله مقایسه شد و اطلاعات به دست آمده براساس نمودارهای چشمی، اندازه اثر و درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که این درمان در بهبود طرحواره های ناسازگار اولیه کودکان مبتلا به سرطان موثر است. اندازه اثر به دست آمده برای حوزه تنهایی (57/3) ، حوزه بدرفتاری (81/6)، حوزه نقص (06/6)، آسیب پذیری (34/5)و حوزه معیارهای سرسختانه (30/3) بود. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت فیلیال تراپی بر طرحواره های ناسازگار اولیه کودکان مبتلا به سرطان موثر است و قابلیت استفاده بالینی دارد