روانشناسی اجتماعی
گودزویل الحسن موسِس
چکیده
هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر بازسازی شناختی بر کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی در نوجوانان ایالت تارابا پرداخت.
روش: جامعه این مطالعه 1514 دانشآموز دبیرستانی SS1 در منطقه آموزش ووکاری، ایالت تارابا، نیجریه بود. محققین از روش نمونه گیری هدفمند برای انتخاب نمونهای متشکل از 20 نوجوان به عنوان آزمودنیهای پژوهش استفاده کردند. ...
بیشتر
هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر بازسازی شناختی بر کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی در نوجوانان ایالت تارابا پرداخت.
روش: جامعه این مطالعه 1514 دانشآموز دبیرستانی SS1 در منطقه آموزش ووکاری، ایالت تارابا، نیجریه بود. محققین از روش نمونه گیری هدفمند برای انتخاب نمونهای متشکل از 20 نوجوان به عنوان آزمودنیهای پژوهش استفاده کردند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه عدم تحمل قومی با شاخص پایایی 0/83 بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون t زوجی برای آزمون فرضیه 1 و آزمون t نمونه های مستقل برای آزمون فرضیه 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتهها نشان داد که بازسازی شناختی بر کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی مؤثر است. به طور مشابه، یافته ها نشان داد که رفتار درمانی هیجانی منطقی تفاوت جنسیتی معناداری در کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی ندارد.
نتیجه گیری: مطالعه به این نتیجه رسید که بازسازی شناختی مداخله ای موثر برای کاهش ابعاد شناختی عدم تحمل قومی در نوجوانان است.
روانشناسی اجتماعی
اسکار شِوا؛ گودزویل الحسن موسِس
چکیده
هدف: این مطالعه به بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) بر کاهش رفتارهای قلدری نوجوانان ایالت تارابا در نیجریه پرداخت.روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش شامل 3222 نفر از دانشآموزان SS1 سال تحصیلی 2023-2022 بودند. نمونهای متشکل از 24 نوجوان بهعنوان آزمودنیهای پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب ...
بیشتر
هدف: این مطالعه به بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) بر کاهش رفتارهای قلدری نوجوانان ایالت تارابا در نیجریه پرداخت.روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش شامل 3222 نفر از دانشآموزان SS1 سال تحصیلی 2023-2022 بودند. نمونهای متشکل از 24 نوجوان بهعنوان آزمودنیهای پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. محققان از پرسشنامه ای با عنوان پرسشنامه مشکل رفتاری نوجوانان (ABPQ) با شاخص پایایی 0.81 برای جمع آوری داده ها استفاده کردند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون t زوجی برای آزمون فرضیه 1 و آزمون t نمونه های مستقل برای تجزیه و تحلیل فرضیه 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تمامی فرضیه ها در سطح معنی داری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج: یافتهها نشان داد که CBT در کاهش رفتارهای قلدری نوجوانان مؤثر است. یافتهها همچنین نشان داد که تفاوت جنسیتی در اثربخشی CBT در کاهش رفتارهای قلدری در بین نوجوانان وجود دارد.نتیجهگیری: پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که CBT مداخله مؤثری در بهبود رفتارهای قلدری دانشآموزان نوجوان است.
روانشناسی اجتماعی
زهرا صیاد امین
چکیده
هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت ...
بیشتر
هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. کدگذاری مصاحبهها در سه مرحله و به صورت دستی انجام شد.
یافتهها: کدگذاری مصاحبه ها نشان دهنده 5 مولفه افزایش آگاهی (با زیرمولفه های تقویت آگاهی در حوزه های مختلف، یادگیری فنون و مهارتها، افزایش سواد رسانه ای)، تقویت روابط (با زیرمولفه های آگاهی از شرایط دوستان و بستگان، برگزاری جشنها و مناسبتها و تقویت پیوند گروهی)، اعتیاد به اینستاگرام (با زیرمولفه های افراط در استفاده از اینستاگرام، عدم رسیدگی به سایر کارها و وظایف و حالات روحی ناخوشایند در صورت عدم استفاده از اینستاگرام)، مشکلات جسمانی و روانی (با زیرمولفه های اثرات منفی بر خواب، اثرات منفی بر توجه و تمرکز، تجربه هیجانات منفی و ناخوشایند و دردهای بدنی) و گسست در پیوندهای اجتماعی (با زیرمولفه های افزایش چشم و هم چشمی، نابرابری و بی عدالتی، بی اعتمادی به دیگران و رسوایی اجتماعی) بود.
نتیجهگیری: با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که گسترش شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام در سالهای اخیر با پیامدهای مثبت و منفی فردی و اجتماعی همراه بوده است که توجه به آنها توسط نهادهای مربوطه لازم و حیاتی است.
روانشناسی اجتماعی
الهام ولی شیخ زاهد
چکیده
هدف: گذشت و مدارا در روابط میان همسران می تواند در افزایش رضایت زناشویی آنها موثر باشد. این پژوهش با هدف پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس گذشت و مدارا در روابط همسران انجام شد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه پژوهش دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد شهر قزوین در سال تحصیلی 2021-2022 بودند که 185 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب ...
بیشتر
هدف: گذشت و مدارا در روابط میان همسران می تواند در افزایش رضایت زناشویی آنها موثر باشد. این پژوهش با هدف پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس گذشت و مدارا در روابط همسران انجام شد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه پژوهش دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد شهر قزوین در سال تحصیلی 2021-2022 بودند که 185 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس رضایت زناشویی انریچ (EMS)، مقیاس گذشت از رنجش خاص (MOFS) و مقیاس مدارا در روابط همسران بود. داده ها بر اساس ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استاندارد با نرم افزار SPSS-20 مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج: یافته های به دست آمده نشان داد که بین رضایت زناشویی و گذشت و مدارا در روابط همسران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین گذشت و مدارا در روابط همسران توانستند به طور معناداری رضایت زناشویی را پیش بینی کنند (001/0>P).نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که وجود گذشت و مدارا در روابط همسران می تواند رضایت زناشویی آنها را تقویت کرده و از این رو موضوعات مهمی برای آموزش به زوجین هستند.
روانشناسی اجتماعی
الهه جوانمرد کامل؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری
چکیده
هدف: یکی از نشانه های سلامت روان در افراد توانایی سازگاری با شرایط مختلف زندگی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تعامل والد-فرزند، احساس امنیت، طرحواره استحقاق و سازگاری با نقش میانجی تابآوری است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان رودسر ...
بیشتر
هدف: یکی از نشانه های سلامت روان در افراد توانایی سازگاری با شرایط مختلف زندگی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تعامل والد-فرزند، احساس امنیت، طرحواره استحقاق و سازگاری با نقش میانجی تابآوری است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان رودسر در سال تحصیلی 2023 -2022 است که از میان آنها 250 نفر از 5 مدرسه به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش به صورت مجازی و با استفاده از پرسشنامه ارزیابی رابطه والد - فرزند (PCRS)، پرسشنامه احساس امنیت در نظام خانواده (SIFS )، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه (YSQ)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (CSAQ) و مقیاس تابآوری ( SQRS) جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات به وسیله آزمون ضریب همبستگی پیرسون و همچنین روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای LISREL-8/8 و SPSS-22 انجام شد.
نتایج: نتایج تحلیل دادهها نشان داد تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحواره استحقاق بر سازگاری دانشآموزان دختر اثر مستقیم و معنادار دارند. همچنین بین تعامل والد-فرزند و احساس امنیت و طرحواره استحقاق به واسطه نقش میانجی تابآوری با سازگاری دانش آموزان اثر غیرمستقیم و معنادار وجود داشت (0/05 > p).
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نوع تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحوارههای ایجاد شده میتواند در سازگاری فرد با محیط نقش داشته و تابآوری فرد در این رابطه نقش میانجی را دارد.
روانشناسی اجتماعی
فاطمه پورآقا
چکیده
افزایش شادی نوجوانان میتواند تربیت مناسبی را برای نسل آینده کشور فراهم کند و یکی از راههای رسیدن به این هدف آموزش مهارتهای زندگی است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل است. 40 دانشآموز مقطع متوسطه دوم ...
بیشتر
افزایش شادی نوجوانان میتواند تربیت مناسبی را برای نسل آینده کشور فراهم کند و یکی از راههای رسیدن به این هدف آموزش مهارتهای زندگی است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل است. 40 دانشآموز مقطع متوسطه دوم شهر زنجان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) و پرسشنامه شادکامی اجتماعی (SHQ) به عنوان پیشآزمون و پسآزمون بر روی آنها اجرا شد. دوره آموزش مهارتهای زندگی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 180 دقیقه) بر روی گروه آزمایش انجام شد، اما در این مدت هیچ مداخلهای بر روی گروه کنترل انجام نشد. ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که دوره آموزش مهارتهای زندگی منجر به افزایش شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان شده است (001/0>P). با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی به عنوان یکی از آموزشهای مهم میتواند در افزایش شادکامی نوجوانان و تعیین پویایی نسل آینده کشور موثر باشد.
روانشناسی اجتماعی
ساناز قنادی
چکیده
محافظت از محیط زیست یکی از راه هایی است که مردم هر جامعه برای حمایت از نسلهای بعدی در پیش می گیرند که با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی، گاهی نادیده گرفته میشود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای حفاظت از محیط زیست انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه همدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود که از ...
بیشتر
محافظت از محیط زیست یکی از راه هایی است که مردم هر جامعه برای حمایت از نسلهای بعدی در پیش می گیرند که با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی، گاهی نادیده گرفته میشود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای حفاظت از محیط زیست انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه همدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود که از این تعداد، 150 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی (SCQ) و پرسشنامه رفتار محیط زیستی (EBQ) را کامل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS-22 تحلیل شد. یافته های به دست آمده نشان داد که میان سرمایه اجتماعی و مولفه های آن با رفتارهای حفاظت از محیط زیست رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که با تقویت سرمایه اجتماعی می تواند انتظار داشت تا رفتارهای حامی محیط زیست نیز افزایش یافته و شرایط بهتری برای نسلهای آتی کشور فراهم شود.
روانشناسی اجتماعی
فاطمه پوراقا؛ سید امید ستوده ناورودی
چکیده
طلاق واقعیتی انکارناپذیر از زندگی شخصی و اجتماعی بوده و زمانی اتفاق میافتد که زندگی مشترک برای زوجین غیرقابل تحمل باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سطح تمایزیافتگیخود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی در زوجین متقاضی طلاق و عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده ...
بیشتر
طلاق واقعیتی انکارناپذیر از زندگی شخصی و اجتماعی بوده و زمانی اتفاق میافتد که زندگی مشترک برای زوجین غیرقابل تحمل باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سطح تمایزیافتگیخود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی در زوجین متقاضی طلاق و عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به چهار مرکز مشاوره(احیا، خانواده، نگاه نو و همراه) شهر رشت و زوجین غیرمتقاضی ساکن شهر رشت در بهار و تابستان 2022 بود. نمونه مورد بررسی شامل 150نفر(75 نفر از زوجین متقاضی طلاق و 75 نفر از زوجین غیرمتقاضی) که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب، و با استفاده از سیاهه تمایزیافتگی خود (DSI)، مقیاس دلزدگی زناشویی(CBM) و پرسشنامه ارزیابی شخصی صمیمیت (PAIR) شدند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و t مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که در همه ابعاد تمایز یافتگی خود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی بین دو گروه متقاضی طلاق و غیرمتقاضی تفاوت معنی داری وجود دارد(01/0< P). همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که در نمره کل تمایز یافتگی خود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد(01/0< P) و میانگین تمایز یافتگی خود و صمیمیت هیجانی در گروه زوجین غیرمتقاضی طلاق و میانگین دلزدگی در زوجین متقاضی بیشتر بود. نتایج این پژوهش نشان داد که پایین بودن دلزدگی زناشویی و همچنین برخورداری بیشتر از تمایزیافتگی خود و صمیمیت در بین زوجین میتواند تامین کننده سلامت و پایداری زندگی آنان باشد.
روانشناسی اجتماعی
میرحمید صالحیان؛ زهرا عزتی اربط
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان فعالیت بدنی کارکنان مرد حراست پلیس و همچنین بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و سلامت روانی و اجتماعی در کارکنان مرد حراست پلیس بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان مرد گارد انتظامی شهر تهران در سال 1400 می باشد. نمونه آماری پژوهش حاضر 146 مرد بود که به روش نمونه گیری در دسترس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان فعالیت بدنی کارکنان مرد حراست پلیس و همچنین بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و سلامت روانی و اجتماعی در کارکنان مرد حراست پلیس بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان مرد گارد انتظامی شهر تهران در سال 1400 می باشد. نمونه آماری پژوهش حاضر 146 مرد بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. فعالیت بدنی با استفاده از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی (IPAQ)، سلامت روان با استفاده از پرسشنامهافسردگی، اضطراب و استرس(DASS-21) و سلامت اجتماعی با استفاده از پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (KSWBQ) اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که افراد مورد پژوهش دارای شاخص توده بدنی با میانگین 24.40 بودند که در سطح متوسط، اما نزدیک به اضافه وزن است. همچنین در مجموع 52 درصد از افراد دارای فعالیت بدنی متوسط تا شدید بودند. علاوه بر این، نمرات سلامت روانی و اجتماعی در محدوده متوسط قرار داشت. همچنین فعالیت بدنی با سلامت روان و سلامت اجتماعی رابطه معناداری داشت. نتایج برازش مدل نشان داد که مدل تحقیق از برازش خوبی برخوردار است. یافتههای ما حاکی از تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر مؤلفههای سلامت روانی- اجتماعی در کارکنان مرد گارد پلیس بود. این یافته ها نشان می دهد که استفاده از راهکارها و مداخلات برای بهبود وضعیت فعالیت بدنی کارکنان گارد پلیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
روانشناسی اجتماعی
غزل سادات پورنسائی
چکیده
باورها و عملکردهای خرافی در جوامع سنتی نقش تعیین کننده در فرهنگ و جامعه دارد و سراسر جهان بینی و نظام ارزشی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه گرایش به خرافات با افسردگی و اضطراب در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویانی بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در دانشگاه آزاد واحد ...
بیشتر
باورها و عملکردهای خرافی در جوامع سنتی نقش تعیین کننده در فرهنگ و جامعه دارد و سراسر جهان بینی و نظام ارزشی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه گرایش به خرافات با افسردگی و اضطراب در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویانی بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در دانشگاه آزاد واحد بندرانزلی، مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، تعداد 335 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. سیاهه افسردگی بک (BDI)، سیاهه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه گرایش به خرافات را بر روی آنان اجرا نمود. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد، بین گرایش به خرافات با افسردگی و اضطراب رابطه معنی دار وجود دارد (P<0.001).در نتیجه میتوان گفت گرایش به خرافات، میتواند افسردگی و اضطراب را در دانشجویان پیش بینی کند.
روانشناسی اجتماعی
فروغ شفائیان فرد؛ محمد کریمخانی؛ علی عابدینی؛ ال آی جانعمو برنجی آبادی
چکیده
ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارتهای ...
بیشتر
ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارتهای ارتباطی در کلاس تربیت بدنی تأثیر مثبتی بر لذت و مشارکت دانشآموزان دبیرستانی دارد. روش مورد استفاده در این پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان شامل 384 نوجوان 16 تا 18 ساله (میانگین0/57± 16/96 سال) بودند که در مدارس متوسطه عادی تحصیل میکردند. برای سنجش مهارت های ارتباطی، لذت و اشتیاق از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مهارتهای ارتباطی تأثیر معنیداری بر لذت (4/182=T) و اشتیاق (6/082=T) دارد. علاوه بر این، لذت تأثیر معناداری بر اشتیاق داشت (3/291=T). نتایج ارزیابی نیکویی برازش نشان داد که مدل ما برازش خوبی دارد (GOF=0.93). مهارت های ارتباطی برای تعامل و یادگیری دانش آموزان بسیار مهم است.
روانشناسی اجتماعی
طیبه خیاطان؛ شهرام جعفرزاده؛ حسین صادقی ملامحله
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت زندگی سالمندان و مقایسه آن در دو جنس زنان و مردان بود. در این پژوهش مقطعی- تحلیلی، ابتد چهار خانه سالمندان شهر اردبیل به صورت تصادفی انتخاب (دو خانه سالمندان مردانه و دو خانه سالمندان زنانه) و سپس با مراجعه به آنها از 60 سالمند (36 زن و 24 مرد) خواسته شد که به پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) پاسخ دهند و سپس دادهها با ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت زندگی سالمندان و مقایسه آن در دو جنس زنان و مردان بود. در این پژوهش مقطعی- تحلیلی، ابتد چهار خانه سالمندان شهر اردبیل به صورت تصادفی انتخاب (دو خانه سالمندان مردانه و دو خانه سالمندان زنانه) و سپس با مراجعه به آنها از 60 سالمند (36 زن و 24 مرد) خواسته شد که به پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) پاسخ دهند و سپس دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS21 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات سالمندان اردبیلی ساکن خانه سالمندان در هر هشت زیر مقیاس پرسشنامه کیفیت زندگی پایینتر از نمرات افراد غیر سالمند در پژوهشهای مشابه است. همچنین میانگین نمرات کیفیت زندگی این افراد در مقایسه با سالمندان غیر ساکن در آن اماکن در دیگر پژوهشها پایین تر بود و فقط در زیر مقیاس انرژی/خستگی نمرات بالاتری داشتند. یافته دیگر این پژوهش این بود که مردان سالمند در مقایسه با زنان به طور معناداری نمرات بالاتری در زیر مقیاسهای انرژی/خستگی (t=2/73، p=0/008)، بهزیستی هیجانی (t=2/05، p=0/04) و درد جسمی( t=2/01، p=0/05) داشتند. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد سالمندان ساکن خانههای سالمندان شهر اردبیل از نظر کیفیت زندگی وضعیت مناسبی ندارند. اگرچه کاهش کیفیت زندگی در سالمندی امری اجتناب ناپذیر است اما عدم رسیدگی به شرایط سالمندان و کیفیت زندگی آنان میتواند هزینهها مادی و غیر مادی سنگینی بر جامعه و خود این افراد تحمیل کرده و زندگی این قشر رو به افزایش جامعه را نیز دشوار و با مشکلاتی همراه سازد.
روانشناسی اجتماعی
میر حمید صالحیان؛ رویا حسین زاده پیغان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک تدریس در تربیت بدنی بر رفتارهای اجتماعی و ضداجتماعی کودکان بود. برای این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر 384 دانش آموز مقطع ابتدایی (میانگین سنی 17/9 سال) شامل 192 پسر و 192 دختر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه معلم ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک تدریس در تربیت بدنی بر رفتارهای اجتماعی و ضداجتماعی کودکان بود. برای این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر 384 دانش آموز مقطع ابتدایی (میانگین سنی 17/9 سال) شامل 192 پسر و 192 دختر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه معلم به عنوان بافت اجتماعی (TASC)، پرسشنامه جو ورزشی (SCQ) و مقیاس رفتارهای اجتماعی و ضد اجتماعی در ورزش استفاده شد.. برای تحلیل داده ها ز آزمون همبستگی و روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که حمایت نیاز درک شده مستقیماً بر رفتارهای اجتماعی تأثیر می گذارد. علاوه بر این، نیاز درک شده خنثی کننده رفتارهای اجتماعی غیرمستقیم است. علاوه بر این، نیاز درک شده به طور غیرمستقیم بر رفتارهای ضد اجتماعی تأثیر می گذارد. در نهایت، خنثی کردن نیاز درک شده مستقیماً بر رفتارهای ضد اجتماعی تأثیر می گذارد. این یافته ها نشان می دهد که نیاز به سبک تدریس حمایتی منجر به افزایش رفتارهای اجتماعی و کاهش رفتارهای ضد اجتماعی در کلاس تربیت بدنی در کودکان می شود.
روانشناسی اجتماعی
زهرا عزتی عرب
چکیده
اگرچه برخی از عوامل مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به خوبی شناخته شده است، اما عوامل اجتماعی مهم مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به درستی شناسایی نشده است. در این پژوهش با هدف طراحی مدلی از عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش انجام شد. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بر ...
بیشتر
اگرچه برخی از عوامل مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به خوبی شناخته شده است، اما عوامل اجتماعی مهم مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش به درستی شناسایی نشده است. در این پژوهش با هدف طراحی مدلی از عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش انجام شد. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بر اساس روش معادلات ساختاری می باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 384 دانش آموز بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. عوامل اجتماعی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین، حمایت اجتماعی، شایستگی اجتماعی و پذیرش اجتماعی با استفاده از پرسشنامه های استاندارد اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین، حمایت اجتماعی، شایستگی اجتماعی و پذیرش اجتماعی تأثیر معنیداری بر انگیزه داشتند. همچنین انگیزه تأثیر معناداری بر قصد فعالیت بدنی داشت (628/3=T). در نهایت، تمایل به فعالیت بدنی تأثیر معنیداری بر فعالیت بدنی داشت (189/5=T). این نتایج نشان می دهد که عوامل اجتماعی را می توان در فرآیند مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش در نظر گرفت. در این زمینه نقش والدین، معلمان تربیت بدنی و دوستان بسیار مهم است.
روانشناسی اجتماعی
غزل سادات پورنسائی؛ مریم رستمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان دیرآموز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان بندرانزلی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بوده یا به مراکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده بودند. بدین ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان دیرآموز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان بندرانزلی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بوده یا به مراکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده بودند. بدین منظور 30 دانش آموز که بر پایه آزمون هوش وکسلر کودکان، دیر آموز تشخیص داده شده و در مقیاس رفتار سازگارانه (AISS) و مصاحبه بالینی با معلمان، نمره پائینی در سازگاری اجتماعی به دست آورده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. سپس آموزش مهارت های اجتماعی به مدت 2 ماه در طی 12 جلسه آموزشی دو ساعته، برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس مجددا آزمون رفتار سازگارانه بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی موجب بهبود رفتار سازگارانه کودکان دیر آموز می شود (0/389=F و 0/05>P). بنابراین می توان نتیجه گرفت که معلمان مدارس و مشاوران و والدین می توانند جهت بهبود سازگاری کودکان دیرآموز از مهارت های اجتماعی در مدارس و منزل و مراکز مشاوره، استفاده کنند.
روانشناسی اجتماعی
رویا حسین زاده پیغان؛ میرحمید صالحیان؛ صدیقه خواجه افلاطون؛ فروغ شفائیان فرد
چکیده
یکی از ناتوانی هایی که به ندرت در زمینه یادگیری مشاهده ای بررسی شده است، اوتیسم است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تماشای مدل ویدیویی با سطوح مختلف مهارتی بر یادگیری مهارت بسکتبال در نوجوانان مبتلا به اوتیسم است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. آزمودنی های این تحقیق شامل 60 نوجوان مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 13 تا 18 سال ...
بیشتر
یکی از ناتوانی هایی که به ندرت در زمینه یادگیری مشاهده ای بررسی شده است، اوتیسم است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تماشای مدل ویدیویی با سطوح مختلف مهارتی بر یادگیری مهارت بسکتبال در نوجوانان مبتلا به اوتیسم است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. آزمودنی های این تحقیق شامل 60 نوجوان مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 13 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و مساوی در سه گروه مدل ماهر، مدل مبتدی و کنترل تقسیم شدند. تکلیف حرکتی شامل پرتاب بسکتبال بود که در آن نمره دقت پرتاب به عنوان متغیر وابسته اندازهگیری شد. آزمودنی ها پیش آزمون (شامل ده پرتاب)، مرحله اکتساب (شامل 5 بلوک تمرینی 10 پرتابی) و آزمون یادداری (شامل ده پرتاب) را انجام دادند. آزمودنیهای گروههای مشاهده، مدلهای مربوطه خود را پنج بار قبل از هر بلوک تمرینی تماشا کردند. برای تجزیه و تحلیل دقت پرتاب از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه ویدئویی مبتدی در مرحله اکتساب و آزمون یادداری امتیازات پرتابی بهتری نسبت به گروه های مدل ویدئویی ماهر و گروه کنترل داشتند. همچنین، گروه ماهر در مرحله اکتساب و آزمون یادداری، نمرات پرتابی بهتری نسبت به گروه کنترل داشت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که افراد مبتلا به اوتیسم از تماشای مدل ویدیویی برای یادگیری مهارت پرتاب بسکتبال سود می برند. این نتیجه ممکن است نشان دهد که این افراد مکانیسم های لازم را برای یادگیری مهارت های جدید از طریق مشاهده ویدیویی دارند.
روانشناسی اجتماعی
سعید شاه حسینی تازیک؛ حمید حقیقی منش؛ آلاله حجت پناه منتظری؛ محمد ارقبائی؛ سمیه الهیاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعارض زناشویی و کیفیت زندگی جانبازان جنگ ایران - عراق بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه جانبازان مراجعه کننده به مرکز مشاوره بنیاد ایثارگران شهر مشهد در سال 1401 بودند که با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعارض زناشویی و کیفیت زندگی جانبازان جنگ ایران - عراق بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه جانبازان مراجعه کننده به مرکز مشاوره بنیاد ایثارگران شهر مشهد در سال 1401 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند بر اساس نمرات اولیه پرسشنامه ها 30 نفر انتخاب و بعد در ۲ گروه 15 نفره آزمایش و کنترل به طور تصادفی قرار گرفتند. برای سنجش تعارض زناشویی و کیفیت زندگی از پرسشنامه های تعارض زناشویی (KMCS) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHO-QOL-BREF) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل کواریانس یک متغیره و تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر متغیر تعارض زناشویی (001/0 = P 993/15= F)، و کیفیت زندگی (001/0 = P 934/67 = F) موثر است و در پی این درمان کیفیت زندگی افزایش و تعارض زناشویی در نمونه پژوهش کاهش یافته است. از یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای کاهش تعارض های زناشویی و بهبود کیفیت زندگی جانبازان در محیط های بالینی می توان استفاده کرد.
روانشناسی اجتماعی
مصطفی کیاکیا؛ طاهره رنجبری پور
چکیده
یکی از راههای مهم افزایش فضیلت سازمانی رهبری بوده و رهبری میتواند به طور فزایندهای به عنوان یک نقش برای ایجاد تفاوت ها در نظرگرفته شود، بنابراین از جمله تئوری هایی که برای الهام بخشی و به کار گرفتن فضیلت سازمانی مطرح شده تئوری رهبری اصیل میباشد که جدیدترین وکامل ترین رویکرد رهبری که در سال های اخیر مطرح شده محسوب ...
بیشتر
یکی از راههای مهم افزایش فضیلت سازمانی رهبری بوده و رهبری میتواند به طور فزایندهای به عنوان یک نقش برای ایجاد تفاوت ها در نظرگرفته شود، بنابراین از جمله تئوری هایی که برای الهام بخشی و به کار گرفتن فضیلت سازمانی مطرح شده تئوری رهبری اصیل میباشد که جدیدترین وکامل ترین رویکرد رهبری که در سال های اخیر مطرح شده محسوب میشود. تحقیق حاضر با هدف پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس سبک رهبری اصیل درک شده و اشتیاق شغلی در کارکنان بود. این پژوهش توصیفی و ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان کارخانه بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 77 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از سه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی(ریف)، اشتیاق شغلی (اترخت) و رهبری اصیل(آوولیو) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22به روش رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که 29.0 درصد از تغییرات متغیر بهزیستی روانشناختی توسط متغیر سبک رهبری اصیل درک شده قابل پیشبینی بود (β=0.539, α<0.01)، همچنین 25.7 درصد از تغییرات متغیر بهزیستی روانشناختی توسط متغیر اشتیاق شغلی قابل پیشبینی و (β=0.507, α<0.01) بود.
روانشناسی اجتماعی
طیبه خیاطان؛ فاطمه سرگزی؛ حسین صادقی ملامحله
چکیده
هوش معنوی یکی از انواع هوش است که مفاهیم هوش و معنویت را در مفهوم جدیدی ترکیب میکند. به نظر میرسد که افراد دارای هوش معنوی بالاتر از نظر سلامت روانی و رضایت از زندگی وضعیت بهتری دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی با رضایت از زندگی و سلامت عمومی در پرستاران زن کرمانشاه بود. در این مطالعه تحلیلی– مقطعی 109 نفر از پرستاران ...
بیشتر
هوش معنوی یکی از انواع هوش است که مفاهیم هوش و معنویت را در مفهوم جدیدی ترکیب میکند. به نظر میرسد که افراد دارای هوش معنوی بالاتر از نظر سلامت روانی و رضایت از زندگی وضعیت بهتری دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی با رضایت از زندگی و سلامت عمومی در پرستاران زن کرمانشاه بود. در این مطالعه تحلیلی– مقطعی 109 نفر از پرستاران مؤنث بیمارستانهای کرمانشاه به روش نمونهگیری در دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای هوش معنوی (SIS)، مقیاس رضایت از زندگی (SWSL) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و روشهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین زیر مقیاس درک و ارتباط با سرچشمه هستی هوش معنوی با رضایت از زندگی (01/0>p) همبستگی مثبت و معنادار و با سلامت عمومی (01/0>p) و زیر مقیاسهای آن همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. بین زیر مقیاس زندگی معنوی یا اتکا به هسته درونی هوش معنوی با رضایت از زندگی (01/0>p) همبستگی مثبت و معنادار و با سلامت عمومی (01/0>p) و زیر مقیاسهای آن همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد پرستارانی که هوش معنوی بالاتری دارند میزان رضایت از زندگی بیشتری داشته و از نظر سلامتی نیز در شرایط بهتری قرار دارند. کلاسهای آموزش معنویت گرایی و تقویت هوش معنوی میتواند در مقابل استرسی که پرستاران تجربه میکنند یک منبع حمایتی فراهم کند.
روانشناسی اجتماعی
اشرف سادات موسوی؛ مریم مهرانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناکارآمد اولیه و مهارتهای اجتماعی انجام شد. 133 نفر از جمعیت عمومی شهر تهران بهصورت در دسترس به پرسشنامه آنلاین، شامل پرسشنامه سازگاری بل (BAI)، طرحوارههای ناکارآمد اولیه یانگ (YEMSQ) و ارزیابی مهارت اجتماعی ماتسون (MESSY) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناکارآمد اولیه و مهارتهای اجتماعی انجام شد. 133 نفر از جمعیت عمومی شهر تهران بهصورت در دسترس به پرسشنامه آنلاین، شامل پرسشنامه سازگاری بل (BAI)، طرحوارههای ناکارآمد اولیه یانگ (YEMSQ) و ارزیابی مهارت اجتماعی ماتسون (MESSY) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای همبستگی و معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS-22 و LISREL استفاده شد. یافتهها نشان داد طرحوارههای ناکارآمد اولیه در پنج حوزه بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیتهای مختل، دیگرجهتمندی، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری، با سازگاری اجتماعی رابطه منفی داشتند، همچنین سازگاری اجتماعی با مهارتهای اجتماعی رابطه مثبت داشت. کابرد شیوه معادلات ساختاری نشان داد سازگاری اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناکارآمد اولیه و مهارتهای اجتماعی قابل پیشبینی است. از میان طرحوارهها، دو حوزه محدودیتهای مختل (69/0-) و عملکرد مختل (53/0-) قویترین تأثیر را بهصورت منفی بر سازگاری اجتماعی داشتند، مهارتهای اجتماعی نیز بهعنوان دومین عامل اثرگذار، پس از حوزه محدودیتهای مختل، بیشترین تأثیر را بهصورت مثبت (58/0) بر سازگاری اجتماعی نشان داد. یافتهها در بافت نظریه طرحوارهها تبیین و پیشنهادهایی برای ارتقای سازگاری اجتماعی مطرح شد.
روانشناسی اجتماعی
طیبه بنی اسدی؛ پویا بیابانی؛ فاطمه کریمی اصل؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد
چکیده
مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات بازخورد اجتماعی-مقایسه ای مثبت بر یادگیری حرکتی و خودکارآمدی مهارت حرکتی پرتاب در افراد مبتلا به ADHD طراحی شد. آزمودنی ها 44 نوجوان مبتلا به ADHD در محدوده سنی 15 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه بازخورد اجتماعی- مقایسه ای مثبت و کنترل تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا ...
بیشتر
مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات بازخورد اجتماعی-مقایسه ای مثبت بر یادگیری حرکتی و خودکارآمدی مهارت حرکتی پرتاب در افراد مبتلا به ADHD طراحی شد. آزمودنی ها 44 نوجوان مبتلا به ADHD در محدوده سنی 15 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و به طور مساوی به دو گروه بازخورد اجتماعی- مقایسه ای مثبت و کنترل تقسیم شدند. وظیفه موتوری شامل پرتاب کیسه های لوبیا با بازوی غیر غالب به سمت هدف روی زمین بود. شرکتکنندگان پیشآزمون (10 کارآزمایی)، مرحله اکتساب شامل 6 بلوک 10 کارآزمایی، و آزمون یادداری شامل 10 آزمایش را اجرا کردند. به آزمودنیهای گروه بازخورد مقایسه مثبت اجتماعی اطلاع داده شد که پرتابهای آنها در بلوک قبلی، به طور متوسط، بهتر از پرتابهای سایر افراد در این گروه بود. قبل از پیش آزمون، هر بلوک و قبل از آزمون یادداری، همه شرکت کنندگان مقیاس خودکارآمدی را تکمیل کردند. معیارهای وابسته امتیازدهی به دقت و خودکارآمدی بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس (ANOVA) با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. گروه بازخورد مقایسه اجتماعی مثبت در مرحله اکتساب و آزمون حفظ در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی بهتر عمل کردند. علاوه بر این، گروه بازخورد مقایسه اجتماعی مثبت نمرات خودکارآمدی بیشتری را در مرحله اکتساب و آزمون حفظ در مقایسه با گروه کنترل گزارش کردند. یافتههای ما نشان میدهد که انتظارات افزایشیافته برای افراد مبتلا به ADHD برای افزایش عملکرد و یادگیری یک مهارت حرکتی جدید مفید است.
روانشناسی اجتماعی
یدالله زرگر؛ فاطمه صرامی
چکیده
پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ...
بیشتر
پژوهش حاضر به عنوان پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و روانشناسی، با هدف ایجاد مقیاسی برای کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و مقایسه کمال گرایی در بین دانشجویان 18 تا 35 ساله ایرانی مقیم ایران (155 نفر) و همچنین افراد مقیم آلمان و کانادا (105 نفر) انجام شد. در این راستا، نمونه (360 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل و داده ها به صورت آنلاین با استفاده از Google Derive جمع آوری شد. همچنین مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی (تری شورت و همکاران) و پرسش نگرش سنجش شدت مسائل اجتماعی و نیز مقیاس کمال گرایی سیاسی-اجتماعی به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفت. مقیاس کمال گرایی اجتماعی-سیاسی با استفاده از تحلیل عاملی با عاملی 12 سوالی به دست آمد و برای اولین بار در پژوهش حاضر اعمال شد. اگرچه این پژوهش به عنوان پژوهش مقدماتی در نظر گرفته شده است، اما روایی و پایایی مقیاس بهینه تعیین شد، بنابراین می توان از آن در پژوهشی مشابه استفاده کرد. کمالگرایی مثبت و منفی و کمال گرایی سیاسی-اجتماعی و نیز نگرش به شدت مسائل اجتماعی در بین دانشجویان ایرانی مقیم ایران با دانشجویان غرب مقایسه شد. نتایج بهوسیله نظریهها و پژوهش های روانشناختی و جامعهشناختی با بازنمایی اثربخشی تفاوتهای فرهنگی در کمالگرایی سیاسی-اجتماعی تبیین شد.
روانشناسی اجتماعی
زهرا صادق نیا سلاکجانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، پرسشنامه خودکارآمدی, پرسشنامه خلاقیت و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS - 22 استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه های اعتیاد به بازیهای آنلاین (مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی و مشکلات اجتماعی و خلقی)، توانستند 8/48 درصد از واریانس خودکارآمدی، 3/43 درصد از واریانس خلاقیت و4/27 درصد از واریانس مهارت های اجتماعی دانش آموزان را پیشبینی کنند (05/0˂p). بنابراین نتایج این پژوهش اهمیت توجه به اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان را نشان میدهد و پیشگیری از آن می تواند با متغیرهای روانشناختی مثبت در ارتباط باشد.
روانشناسی اجتماعی
کیانا ثابت دیزکوهی؛ سید موسی کافی ماسوله
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان فراوانی رفتارهای خودآسیب زنی در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش توصیفی را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل میدهند. شرکت کنندگان در پژوهش 508 دانشجو ( 368 زن و 140 مرد) بودند که به صورت در دسترس از میان دانشجویان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان فراوانی رفتارهای خودآسیب زنی در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش توصیفی را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل میدهند. شرکت کنندگان در پژوهش 508 دانشجو ( 368 زن و 140 مرد) بودند که به صورت در دسترس از میان دانشجویان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه خودآسیب زنی سانسون و همکاران (1998) و برای تجزیه و تحلیل آن از روشهای آمار توصیفی و مجذور خی دو استفاه شد. براساس نتایج به دست آمده 8/17 درصد دانشجویان رفتارهای خود آسیب زنی دارند. نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در فراوانی رفتارهای خود آسیب زنی مستقیم، غیرمستقیم و کلی تفاوت وجود ندارد (01/0P>). اما رفتارهای سوزاندن بدن، رانندگی پرخطر، مصرف بیش از اندازه مشروبات الکی و از دست دادن عمدی شغل در دانشجویان پسر و درگیری در روابطی که فرد را در معرض سواستفاده جنسی قرار میدهد و گرسنگی دادن به خود در دانشجویان دختر بیشتر بود (01/0P<). همچنین دانشجویان بومی و عیر بومی و گروههای سنی مختلف دانشجویان در زمینه بروز رفتارهای خودآسیب زنی غیر مستقیم و کلی متفاوت بودند (01/0P<). بر اساس نتایج به دست آمده میتوان بیان کرد که خودآسیب زنی در دانشجویان، رفتاری نسبتاً شایع است. در نتیجه لازم است که این افراد به موقع شناسایی و درمان شوند تا از عواقب منفی این رفتارها کاسته شود.
روانشناسی اجتماعی
نرگس حاج ابوطالبی؛ شهره قنبری؛ بهاره رسولیان؛ مریم عاقل مسجدی
چکیده
خانواده اولین نهاد اجتماعی است که با ازدواج به وجود میآید .از ویژگیهای بارز یک ازدواج موفق می توان به صمیمیت بین همسران اشاره کرد. هدف پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با صمیمیت زناشویی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران بود. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود، و جامعه آماری ...
بیشتر
خانواده اولین نهاد اجتماعی است که با ازدواج به وجود میآید .از ویژگیهای بارز یک ازدواج موفق می توان به صمیمیت بین همسران اشاره کرد. هدف پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با صمیمیت زناشویی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران بود. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود، و جامعه آماری تمام دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر متاهل دانشگاه آزاد واحد تهران شمال به تعداد 150 نفر انتخاب شدند. به منظو جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه صمیمیت زناشویی (MIQ) ، پرسنامه خودکنترلی (SCQ) و پرسشنامه چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 92، 69 و 92 درصد گزارش شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به کمک نرم افزار SPSS23 استفاده شد. نتایج نشان دادکه بین صمیمیت زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکنترلی در دانشجویان زن متاهل رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین صمیمیت زناشویی و خودکنترلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. افزایش حمایت اجتماعی و خودکنترلی می تواند سبب افزایش برخی از ابعاد صمیمیت زناشویی گردد