@article { author = {Zibaee Vishkaee, Erfaneh and Tizdast, Taher}, title = {Predicting Social Anxiety in Schoolgirls Based on Parenting Styles and Mothers Cognitive Flexibility}, journal = {Journal of Modern Psychology}, volume = {1}, number = {2}, pages = {1-11}, year = {2021}, publisher = {Rahman Institute of Higher Education}, issn = {2783-4433}, eissn = {2783-4433}, doi = {10.22034/jmp.2021.290380.1015}, abstract = {Based on research evidence, parenting styles and cognitive factors in mothers may be effective in shaping and exacerbating children's social anxiety. The aim of the present study is to determine the social anxiety of schoolgirls based on parenting styles and cognitive flexibility of their mothers. For this descriptive study, a correlational design is used. The participants of the study include all students in sixth grade elementary school and their mothers in the city of Khomem in the academic year of 2019-2020. The number of participants is 200 sixth grade elementary school students selected based on convenience sampling. Liebowitz Children and Adolescents Social Anxiety Scale (LSAS-CA), Baumrind Parenting Styles Scale and Cognitive Flexibility Scale (CFS) are employed to collect data. The statistical data are analyzed based on Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. The results of multiple regression analysis reveal that parenting styles and cognitive flexibility predict 64.1% of the variance of students' social anxiety. These findings suggest that parenting styles and cognitive flexibility play a crucial role in the pathology and prevention of students' social anxiety.}, keywords = {cognitive flexibility,parenting styles,social anxiety}, title_fa = {پیش بینی اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران}, abstract_fa = {شواهد پژوهشی حاکی است که سبک های فرزند پروری و عوامل شناختی در مادران احتمالاً می تواند در شکل گیری و تشدید اضطراب اجتماعی کودکان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران آن ها بود. برای این پژوهش توصیفی، از طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان و مادران مقطع دبستان پایه ششم شهر خمام مشغول به تحصیل درسال تحصیلی 99-98 بود. نمونه پژوهش 200  دانش آموز دبستانی پایه ششم بود که با روش نمونه گیری در دسترس  انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات، از مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز کودکان و نوجوانان (LSAS-CD)، مقیاس سبک های فرزندپروری بامریند و مقیاس انعطاف پذیری شناختی (CSF) استفاده شد. داده های پژوهش با روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی 1/64 درصد واریانس اضطراب اجتماعی دانش آموزان را پیش بینی می کنند. این یافته ها بیان می کنند که سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی نقش تعیین کننده ای در آسیب شناسی و پیشگیری اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارند.}, keywords_fa = {اضطراب اجتماعی,انعطاف پذیری شناختی,سبک های فرزند پروری}, url = {https://modernpsy.rahman.ac.ir/article_135358.html}, eprint = {https://modernpsy.rahman.ac.ir/article_135358_2708277fcae3a9ca09f03a4064ce13dd.pdf} }